Sida 1 av 1
Kymco Fever ZX -02
Postat: 28 oktober 2010, 01:29
av marlon69
Funderar på att köpa en Airsal 70cc och kanske en Arreche 17,5 mm. Vilket rör skulle passa till den set upen. Jag vill ha driftsäkert och minst 70-80km/h. Måste man pula med vikter och annan koppling också?
(edit)
Hittade denna guide som säger att man bör pula med vikter etc..
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1071
Postat: 28 oktober 2010, 15:12
av fredde802
köp ett zx!

skönt ljud som fan och bra ax.
du lär behöva byta vikter och kopplingsfjädrar:)
Postat: 28 oktober 2010, 15:16
av DanielSahlin
metrakit sp rör!
du måste inte pilla med vikter osv..
men gå upp i munstycke är ett måste!
________________________________
Derbi till salu
http://www.twostrokerider.se/koposalj/2630
ZX
Postat: 28 oktober 2010, 15:33
av marlon69
fredde802 skrev:köp ett zx!

skönt ljud som fan och bra ax.
du lär behöva byta vikter och kopplingsfjädrar:)
Antar att du syftar på det här avgasröret:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=18693
Men är det bättre att lägga 1600:- på ett sportavgasrör än att byta upp
sig till en Airasal 70 cc cylinder för ca 800:- och eventuellt en förgasare
Arreche 17,5mm för 679:-?
Det var några år sedan jag höll på med mopeder, Sachs, Rex och Honda MT-5 så jag känner mig tryggare med cylindrar och förgasare egentligen än att pilla med vikter och liknande som jag har noll koll på. Är det svårt? Verkar vara ganska meckigt att räkna ut det optimala viktvariator ändringarna.
Metrakit?
Postat: 28 oktober 2010, 15:44
av marlon69
Jadu det verkar vara ett bra men dyrt rör. Dock passar den inte till min
Scooter KYMCO FEVER ZX!

Om jag förstår infon rätt:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11000
Då skulle jag behöva byta cylinder endå! Dessa avgassystem passar min
Kymco enligt TwoStroke:
http://www.twostroke.se/group.asp?group=3137
Är det någon som han info om Tecnigas röret? Vet någon vad originalmunstycket är för storlek på min Kymco?
BUDGET TRIM
Postat: 28 oktober 2010, 18:04
av marlon69
Har fått reda på att den förra ägaren bytte cylinder efter att ha gjort ett komptest som visade på bara 4 kg när det ska vara ca 10-11kg. Cylindern hade nypt. Nu när jag köpte scootern så verkar samma sak ha hänt igen. Vad kan då felet vara? Har ingen lust att köpa en ny sport 50cc cylinder och går allt sönder igen.
Min amatörteori är att cylindern har nypt därför att den inte får ut avgaserna
tillräckligt fort. Alltså borde ett trimrör med andra variator vikter (tror att det är 8g original) och andra kopplingsfjädrar vara den bästa medicinen?
Säljaren pratade om att den inte fick tillräckligt med olja från den separata oljetanken. Men jag tror inte på det.
Alla tips och tankar tas tacksamt emot.
KYMCO Fever ZX "EU-Moped"
Årsmodell : -02
Förgasare : Keihin 12mm
Munstycke : 80
Bumperz
Postat: 2 november 2010, 20:53
av marlon69
Big Bump!

Postat: 2 november 2010, 22:13
av bluerider94
du kan köpa speedfight2 rör tex.. bara du moddar ett bakre fäste.. jag har speedfightrör på min kymco zx 01a..
sen är det säkert för att den får för dåligt med olja och/eller bensin som den skar.. kolla stiftet!
Re: BUDGET TRIM
Postat: 2 november 2010, 23:12
av zebban111
marlon69 skrev:
Säljaren pratade om att den inte fick tillräckligt med olja från den separata oljetanken. Men jag tror inte på det.
byter man till 50cc sport eller 70cc så ska man ta bort den separata olje anslutningen och blanda direkt i tank, vad jag vet

Postat: 3 november 2010, 15:38
av DanielSahlin
helt rätt!
köper du 70cc är 3% bra blandning
50cc sport/racing m.m går 2% 2.5% bra.
Postat: 3 november 2010, 15:42
av Sockan
oljepumpen ger bara (opillad på) ca 1-1.5 % blandning... det är garanterat ditt fel.. bara att koppla ur pumpen och ta bort oljetanken.. eller låta den vara kvar men slut på olja. Sen blandar du c.a 2-3 % i en dunk brevid och tankar med den =)
Postat: 3 november 2010, 17:01
av toxicstone
Sockan skrev:oljepumpen ger bara (opillad på) ca 1-1.5 % blandning... det är garanterat ditt fel.. bara att koppla ur pumpen och ta bort oljetanken.. eller låta den vara kvar men slut på olja. Sen blandar du c.a 2-3 % i en dunk brevid och tankar med den =)
min beta ark använder oljepumpen, och den har streetrace med 17.5mm och effektrör samt variator så tror inte det
men en fråga, kan man inte göra så att oljepumpen ger mer? på något vis

orka blanda var gång.
Postat: 3 november 2010, 18:49
av Sockan
Var iallafall vad bilmecken på teammaster sa till mig! Sen går det att ställa in oljepumpen så den pumpar ut mer olja.

Postat: 4 november 2010, 01:20
av marlon69
Tack det är också vad jag kommit fram till. Oljeblandad bensin direkt! Men hur stället man upp blandningen från 1,5% till 2-3%? Finns det någon guide på detta?
Funderar på att byta luftfilter. Vilket ska man välja. Gillar det här:
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 5283e248e4
Guide för att öka oljeblandingen?
Postat: 14 november 2010, 16:31
av marlon69
Letar en guide för att ställa upp oljeblandingen. Är det ingen som vet hur man gör???
[quote="marlon69"]Tack det är också vad jag kommit fram till. Oljeblandad bensin direkt! Men hur stället man upp blandningen från 1,5% till 2-3%? Finns det någon guide på detta?
Postat: 14 november 2010, 16:49
av Sockan
Ska väl gå att "kugga om" oljepumpen.. dock rekommenderar jag varmt att blanda i tank istället, mycket driftsäkrare.
Re: Guide för att öka oljeblandingen?
Postat: 14 november 2010, 21:26
av Pomerance
Att mäta hur mycket olja det behövs i procentenheter borde vara tämligen enkelt för någon som klarat sjätte årskurs.
Men det är klart man hjälper.
Okey, låt oss för enkelhetens skull säga att du har 10 liter bensin.
10L=100%
Varje liter representerar alltså 10%.
Alltså 1L=10%
1L består alltid av 10 deciliter.
Det betyder att:
1dl=1%
Och om du behöver en 3%-ig blandning så blir detta alltså 3dl olja på 10liter.
Och om du har 5liter. Eftersom 5 är hälften av 10, så halverar vi också mängden olja från 3dl till 1,5dl osv osv.
Lycka till.
Re: Guide för att öka oljeblandingen?
Postat: 14 november 2010, 22:14
av marlon69
Likså borde läsförståelse ha varit på schemat? Om du hade läst lite nogrannare hade du förstått att tråden handlar om hurvida man kan ställa den om den separata tanken för olja så att den levererar 2,5%-3% itsället för 1,5%
Satir är inte lätt inte heller sarkasm tycks det....
Pomerance skrev:Att mäta hur mycket olja det behövs i procentenheter borde vara tämligen enkelt för någon som klarat sjätte årskurs.
Men det är klart man hjälper.
Okey, låt oss för enkelhetens skull säga att du har 10 liter bensin.
10L=100%
Varje liter representerar alltså 10%.
Alltså 1L=10%
1L består alltid av 10 deciliter.
Det betyder att:
1dl=1%
Och om du behöver en 3%-ig blandning så blir detta alltså 3dl olja på 10liter.
Och om du har 5liter. Eftersom 5 är hälften av 10, så halverar vi också mängden olja från 3dl till 1,5dl osv osv.
Lycka till.
Postat: 14 november 2010, 22:30
av toxicstone
Sockan skrev:Var iallafall vad bilmecken på teammaster sa till mig! Sen går det att ställa in oljepumpen så den pumpar ut mer olja.

hur gör man det? inte varit och kollat, men på betan så går där en slang ifrån dunken direkt ner till motorns vänsta sida, så ser inget nu diret.
Postat: 14 november 2010, 22:36
av Sockan
Du måste antagligen ändra kuggarna, eftersom pumpen drives genom att den har ett drev på vevaxeln! Så om du kan få det drevet att snurra snabbare så..
Postat: 14 november 2010, 22:38
av ktm_danielsson
Varför, vill ni fixa den förbannade pumpen istället för o bara blanda i tanken? Hur enkelt som helst ju

visst är det väll skönt o kunna stanna o tanka överallt utan att bry sig om att blanda olja. Men man vänjer sig

Postat: 14 november 2010, 22:40
av Sockan
Det är därför man gör som jag, jag har en "backup" 1,5liter flaska fylld med bensin fäst intill ramen!

Buntband "for the win"..
men som sagt, bättre och säkrare att blanda i tank.
Postat: 14 november 2010, 22:42
av ktm_danielsson
Sockan skrev:Det är därför man gör som jag, jag har en "backup" 1,5liter flaska fylld med bensin fäst intill ramen!

Buntband "for the win"..
men som sagt, bättre och säkrare att blanda i tank.
Om man har scooter äre ju bara slänga ner nån under sadeln

Postat: 14 november 2010, 22:43
av Sockan
Får inte plats där, har alltid fullt med verktyg med mig för felsökning "on the road"

Och sen alla dessa jädrans tändstift förpackningar man lyckas samla på sig..