Aerox accelerationsproblem [FILM TILLAGT]

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Aerox accelerationsproblem [FILM TILLAGT]

Inlägg av Matrizz »

Tjena, jag och farsan köpte oss en helt original aerox 30 moped årsmodell 02' i somras och har pedantrenoverat hela moppen rakt igenom. När moppen var färdig upptäckte jag att den hade ganska dåligt acc när den hade blivit ordentligt varm (3-5 km kanske) när den är kall går den hyffsat bra, så jag köpte ett set med nya vikter eftersom de gamla var ganska slitna, och satte i 5,0 grams vikter (original 5,5 gram) i hopp om lite bättre acc
Att tillägga är att moppen hade dragen v-ring när vi köpte den vilken jag senare satte tillbaks :oops: och moppen är nu helt original.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur moppen gick när vi köpte den, förutom att den gick bra i motorn

Jag har iallafall redan räknat ut att den inte går bra men ni får bedömma själva då jag inte vet hur en original aerox går.
Om ni vet vad problemet är kan ni väll vara så himla snälla att berätta :)

På filmen så är moppen körd cirka en mil så den är varm här.
Här är filmen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rgzev_uHoFU[/youtube]

Det är endast när den är varm som den är såhär, när den är nystartad gå den fin fint!
Angående oljelampan så hällde jag i ny olja precis efter detta ;)

Tack på förhand!
Mattias
Senast redigerad av Matrizz den 24 oktober 2010, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Inlägg av Matrizz »

Ursäkta länken verkade inte funka

HÄR ÄR DIREKTLÄNK!
http://www.youtube.com/watch?v=rgzev_uHoFU
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Menar du det sega axxet när du varit nere på botten?

Kolla tändstiftet (Den delen som går ner i motorn) vilken färg är det på detta? (Alltså den runda elektroden i mitten med en liten flärp på)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Inlägg av Matrizz »

Ja som du märker så ligger den ju och drar ganska länge i botten men sen när du har kommit över 6-7000 varv går den fint.

Hehe jo jag vet vad tändstiftet är förnågot ;)

Ska jag varmköra den och sedan kolla stiftet? :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Du behöver bara skruva av tändstiftet och kolla, oljan försvinner väll inte bara för att du står still ;) ?

Är nog munstycket, så kolla stiftet, det ska vara oboy brunt :)
Är det vitt = större
Svart = Mindre 8)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Inlägg av Matrizz »

Tändstiftet har lättare brungrå färg :)

Det kan inte bero på någonting i variatorn/kopplingen kanske? typ kopplingsfjädrarna?

Jag kanske ska prova att byta tillbaka till 5,5 gramsvikter och se om den går bättre då?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Just nu varvar den nog det ultimataste, fast sämre top än med 5,5 gram. Dra ett tuschsträck rakt över remskivan där remmen går, sen så testar du köra full fart typ 200 m.. Sen när du kmr tillbaka, är inte allt utsuddat kan du ta tyngre är dom utsuddade kan du ta lättare! =)

Men brun-grå aktig är lite för ljust! =) Testa gå upp någon storlek, eller pilla på luftblandningsskruven (närmast luftfilter på förgasaren) ELLER sätta nålen i ett lägre läge (fetare blandning) =) Rapport!
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Inlägg av Matrizz »

Tuschsträckstricket fungerar väll inte om jag har variatorringen kvar? ;)
Men jag provar att skruva på luftblandings-skruven.

Om sanningen ska fram så tror jag nog att munstycken kan ha varit/fortfarande är bytta. för när jag tvättade ur batteriboxen hittade jag något som liknade ett munstycke i botten, men men jag provar!
Så ni tror att det har med förgasaren att göra? Inte variatorn?
Låst