Sida 1 av 1

bromsar in i höga hastigheter. vad är felet?

Postat: 3 april 2008, 19:35
av wotan
tjabba tjena hallå.

min moped beter sig underligt på höga varv. när jag kommer upp i ca 90 så rycker den fram å tillbaka. som om den vill mer men inte kan. kan det vara strypt cdi i en 100 cc. eller är det munstycket?

snälla hjälp mig med detta. tråkigt som f*n

moppen eller mcn är en malaguti F-12 100 cc.

Postat: 12 april 2008, 15:38
av jagarenz
låter som nåt mystiskt med förgasaren eller cdi:n. :|

Postat: 13 april 2008, 21:12
av Glennish
Hej ! Jag har exakt samma problem, fast jag har en original 50cc , med effektrör och dragen v-ring, när man närmar sig 70 på mätaren så liksom hoppar den, fram och tillbaka , precis som du beskrev !! Jag har precis varit på förgasaren och membranet och bytt packningar , kan det vara att dne tjuvnyper??? :O

Vore asschysst med svar !

/ Glenn :D

Postat: 13 april 2008, 22:57
av keeway:P
min keeway focus gör likadant :( tror det har me cdi:n att göra för den funkar ju som en varvtalspärr därför känns det som om man rycker fram, men det är bara som jag tror

Postat: 14 april 2008, 05:16
av wotan
okej.. mm ja vet inte vad de kan vara.. kanske variator. har en ny på g. men moppen fortsätter att axa efter 90. men det går skit segt. hackar sig fram. å bromsar. inte alls roligt detta. :?

Postat: 14 april 2008, 06:33
av Marwoh
Jag har stöt på exakt samma problem , fast det var på en yamaha dt sm -07 , byte cdi och drevade den så var felet löst.


mvh

Postat: 17 april 2008, 13:05
av Glennish
jag löste det nu :shock: Tog isär förgasaren ett antal ggr, satte allt på RÄTT plats, som jag inte hade gjort första gången :evil: , och sedan öppnade variatorkåpan, där låg det ngn gummi grej som hade virat in sig i själva hjulet :S:S , tog bort den iaf och nu fungerar den klockrent ! :D :!:

Re: bromsar in i höga hastigheter. vad är felet?

Postat: 17 april 2008, 15:14
av Dz2
wotan skrev:tjabba tjena hallå.

min moped beter sig underligt på höga varv. när jag kommer upp i ca 90 så rycker den fram å tillbaka. som om den vill mer men inte kan. kan det vara strypt cdi i en 100 cc. eller är det munstycket?

snälla hjälp mig med detta. tråkigt som f*n

moppen eller mcn är en malaguti F-12 100 cc.
Ibland så är det så att när man kör snabbt så får man in mer luft i förgasaren "det blåser in luft" och den just börjar hacka och ha sig:P Eller att det blåser till så brukar det ibland hända hos mig iaf.
Går att fixa genom att göra något slags vindskydd för luftburken :)

Postat: 17 april 2008, 23:23
av Glennish
Nu vet jag inte vad du pratar om , kan absoult inte tänka mig att vinden kan påverka prestandan på mopeden :S En moped är gjord för alla väder, och moped skall klara av lite vind :S Ett vindskydd för luftburken är inget nödvändigt och kan knappast tro det hjälper mot problemet..

En fråga, hur vet du att det "kommer in för mycket luft när man kör för fort ?" Låter sjukt enligt mig iaf :? :?:

/ Glenn

Postat: 18 april 2008, 14:43
av Dz2
Alltså..nu uttryckte jag mig lite dumt.
Men om du kör i blåsigt väder, pröva att köra mot vinden.
Om du har en luftburk vid variatorn så kan jag garantera dig att den kommer hacka lite eller bete sig lite konstigt med jämna mellanrum :P
Det som händer är att du får för mycket luft i blandningen. Och den bluddrar/hackar lite.

Postat: 18 april 2008, 14:43
av Riejurider
Jag tycker också de låter helt fel :O

Postat: 18 april 2008, 15:33
av Dz2
Det händer inte på alla moppar...men det har hänt ett par gånger både på en Baotian Sprint jag haft och en Malagutti.

Postat: 18 april 2008, 15:38
av P0JKEN
CDIN.
Orginal cdin har oftast en spärr. Eller orkar inte varva upp i så högt varvtal och bromsar in. Köp dig en ostrypt eller stage 6 CDi utan begränsning.

Kan även vara saker som vikter som är slitna eller felvikter.
Samt förgasare som är inte är inställd för högvarv, och tjuvluft.

Men nästan säker på det är CDI i alla era fall.