Sida 1 av 1

Mysko problem med aerox

Postat: 4 oktober 2010, 18:33
av 931221
Det är så att jag har en aerox som vägrar att starta. Den har gnista och den får bensin, har kollat elen, kan det vara så att det är cdi boxen som är paj? Eller någon annan sak till elen som är det? :?

Postat: 5 oktober 2010, 16:41
av 931221
Igen som kan svara på det eller?

Postat: 5 oktober 2010, 16:45
av Tuta

Postat: 5 oktober 2010, 19:38
av Sockan
Drar den tjyvluft? Hur är kompen? Bra/Sämre/Bättre ? (Till skillnad från innan) kän också hur kicken går, så att du känner när det slår till ett varv. Tjyvluft kan du kolla med en burk snabbstart (Har hel idé brist nu så kmr fan inte ihåg vad skiten heter) är ett sprej iallafall. Gassprejj? STARTGAS, så heter det!

Testa spruta detta runt insug först, se om den startar, sen runt cylinder, se om den startar. där den startar lär den dra tjyvluft ;) Cylindern: Topplockspackningen most probably eller så har det börjat lossna lite.

insuget: ska finnas en insugspackning nära förgasaren på de flesta modellerna.

Jag skulle nog säga testa byta tändstift, även om det slår gnista KAN det vara dåligt.

Postat: 5 oktober 2010, 19:46
av 931221
Jag har ett helt nytt stift på och jag har provat med startgas men den vill inte. Jag anser att den har bra gnista, asså den är blå, något gul också, det ska den väl vara?

Kan cdi boxen vara trasig om den har gnista?

Postat: 5 oktober 2010, 19:51
av Sockan
Helst inte gul. :)

testa med ett nytt bara, och var SÄKER på att du hade ett långt om du skulle ha ett långt, eller kort om du skulle ha ett kort.. ;)

Postat: 5 oktober 2010, 19:56
av 931221
Okej ska fixa det imorn :)

Postat: 5 oktober 2010, 19:58
av Sockan
Och om den börjat käka stift bör du även kolla så kylningen funkar och så inte den får för snålt med soppa. :)

Postat: 5 oktober 2010, 20:02
av 931221
Jag hade något strul med kylningen i somras, då jag skulle köra en längre sträcka, det typ sprutade ut vatten från kylartanken, det var inte mycket. Den läckte lite också men har fixat så att den inte läcker mer. Men kan det påverka något att den inte startar nu?

Postat: 5 oktober 2010, 20:05
av Sockan
Ja, det är EXAKT så som hände medm in för 3 veckor sedan!

Det är topplockspackningen som gått (den innersta) så att vattnet går rakt ner, eller bara en glipa. så varje gång kolven slogs upp så bildades en del av kompet i kylartanken istället, och locken är inte bästa kvalitet, därav trycket!!!

Sorry to say bro, men du har nog vatten i motorn. :(

Postat: 5 oktober 2010, 20:21
av 931221
Aj j'vlar, är det kört då eller går det att fixa enkelt? byta packningen och försöka få bort vattnet på något sätt?

Postat: 5 oktober 2010, 20:36
av Sockan
Klyv motorn, torka bort allt vatten låt stå och torka. Vet inte om du behöver byta ramlagren och vevhuslager, du får se. :) Och byt packningen ska du göra, ja. :D

Postat: 5 oktober 2010, 20:38
av 931221
okej får kolla det där imorn då :)