Sida 1 av 1
Generic trigger
Postat: 3 oktober 2010, 21:12
av RaGnAr!
Jag har pluggat ur mitt orginal rör på triggern men moppen blir skit varm efter att jag har kört ett tag så orkar den inte varva... vad kan det vara?
och så har jag en liten "blindtarm" eller vad det är får något vid kröken som går in till min luftburk, kan det vara så att den blir så varm för att den får in gamla varma avgaser?
Tacksam för svar
Postat: 3 oktober 2010, 21:16
av NO-name
har du bytt munstycke? om du inte har det så byt upp dej till ett större
Postat: 3 oktober 2010, 21:25
av RaGnAr!
ja jag har bytat munstycke har 105 nu orginal var 95
Postat: 4 oktober 2010, 19:28
av SickRazer
Det är helt klart tändstiftet.
Min Rieju hade samma problem efter att jag bytte till ett effektrör.
Byt tändstift så ska du se att den kommer gå bättre!
95 original munstycke???? Min hade 78... Och nu har jag 86....
Re: Generic trigger
Postat: 7 oktober 2010, 11:48
av RoxxoR
RaGnAr! skrev:Jag har pluggat ur mitt orginal rör på triggern men moppen blir skit varm efter att jag har kört ett tag så orkar den inte varva... vad kan det vara?
och så har jag en liten "blindtarm" eller vad det är får något vid kröken som går in till min luftburk, kan det vara så att den blir så varm för att den får in gamla varma avgaser?
Tacksam för svar
den går inte alls till luftburken, den går till en luftrenare. när jag hade min trigger så kapade jag av blindtarmen och svetsade igen, blir mkt snyggare men gjorde ingen skillnad.
vilket tändstift kör du med?
jag körde med BR8ES. körde med det med original rör och även Mk SP rör

Re: Generic trigger
Postat: 7 oktober 2010, 11:54
av runners
RoxxoR skrev:RaGnAr! skrev:Jag har pluggat ur mitt orginal rör på triggern men moppen blir skit varm efter att jag har kört ett tag så orkar den inte varva... vad kan det vara?
och så har jag en liten "blindtarm" eller vad det är får något vid kröken som går in till min luftburk, kan det vara så att den blir så varm för att den får in gamla varma avgaser?
Tacksam för svar
den går inte alls till luftburken, den går till en luftrenare. när jag hade min trigger så kapade jag av blindtarmen och svetsade igen, blir mkt snyggare men gjorde ingen skillnad.
vilket tändstift kör du med?
jag körde med BR8ES. körde med det med original rör och även Mk SP rör

Har man ett kort blindrör gör det inte någon märkbar skillnad om man tar bort det. Men är det ett långt märker man direkt att det hänt något när man tar bor det.

Re: Generic trigger
Postat: 7 oktober 2010, 14:49
av RoxxoR
runners skrev:RoxxoR skrev:RaGnAr! skrev:Jag har pluggat ur mitt orginal rör på triggern men moppen blir skit varm efter att jag har kört ett tag så orkar den inte varva... vad kan det vara?
och så har jag en liten "blindtarm" eller vad det är får något vid kröken som går in till min luftburk, kan det vara så att den blir så varm för att den får in gamla varma avgaser?
Tacksam för svar
den går inte alls till luftburken, den går till en luftrenare. när jag hade min trigger så kapade jag av blindtarmen och svetsade igen, blir mkt snyggare men gjorde ingen skillnad.
vilket tändstift kör du med?
jag körde med BR8ES. körde med det med original rör och även Mk SP rör

Har man ett kort blindrör gör det inte någon märkbar skillnad om man tar bort det. Men är det ett långt märker man direkt att det hänt något när man tar bor det.

Okej, men jag tkr det är långt på trigger
Postat: 7 oktober 2010, 16:37
av bensinskalle
Skriv ett mer informativt topic tack
Postat: 11 oktober 2010, 20:34
av RaGnAr!
Jag har plockat ner hela kylsystemet och luftat det... men det händer fortfarande samma sak den blir skit VARM det kan ju kanske vara vattenpumpen som pajat. finns det något snabbt sätt att kolla upp det? kolla de på twostroke.se och där skulle en ny vattenpump kosta 1.600 kr.. vilket är väldigt dyrt tycker jag.
Postat: 11 oktober 2010, 20:39
av willemedDERBIN
kolla hur vatten pumpen fungerar ....
öppna vatten slangen på ovansidan av cylindern och kolla att det kmr vatten ut ur där ...
om inte så ska det finnas en skruv på vattenpumpen som det sprutar ut vatten när den är igång
Postat: 11 oktober 2010, 20:43
av Mura
asså ja dom blir skit varma men menar du då avgasröret? för orginal rör blir riktigt varma.
Postat: 11 oktober 2010, 21:31
av RaGnAr!
ja avgasröret blir skit varmt... men när jag körde med en polare så blev den riktigt varm så den nästan dog den gick max i 50 och axxade som en sköldpadda

Postat: 11 oktober 2010, 21:32
av RaGnAr!
willemedDERBIN skrev:kolla hur vatten pumpen fungerar ....
öppna vatten slangen på ovansidan av cylindern och kolla att det kmr vatten ut ur där ...
om inte så ska det finnas en skruv på vattenpumpen som det sprutar ut vatten när den är igång
ska kolla uppdet imoegon
Postat: 11 oktober 2010, 21:45
av toxicstone
RaGnAr! skrev:willemedDERBIN skrev:kolla hur vatten pumpen fungerar ....
öppna vatten slangen på ovansidan av cylindern och kolla att det kmr vatten ut ur där ...
om inte så ska det finnas en skruv på vattenpumpen som det sprutar ut vatten när den är igång
ska kolla uppdet imoegon
köp annars kylare på twostroke, som man sätter på slangen, men troligtvis är något fel med pumpen eller något skit som segar ner flödet.
Postat: 11 oktober 2010, 21:45
av toxicstone
RaGnAr! skrev:willemedDERBIN skrev:kolla hur vatten pumpen fungerar ....
öppna vatten slangen på ovansidan av cylindern och kolla att det kmr vatten ut ur där ...
om inte så ska det finnas en skruv på vattenpumpen som det sprutar ut vatten när den är igång
ska kolla uppdet imoegon
köp annars kylare på twostroke, som man sätter på slangen, men troligtvis är något fel med pumpen eller något skit som segar ner flödet.
Postat: 12 oktober 2010, 14:07
av RaGnAr!
ja har kollat på pump från twostroke det var ganska dyrt men får hoppas på att det är någonting annat... kan det inte vara så att någon sladd har hoppat ur eller något liknande?
Postat: 13 oktober 2010, 21:33
av RaGnAr!
det är inte pumpen det är fel på iaf... kollade det innan idag.
undrar vad det kan vara det är kanske för att det är orginal rör har hört att dom blir väldigt varma :/
Postat: 20 oktober 2010, 15:34
av RaGnAr!
jag har BR7ES kan det vara så att det är ett för "varmt" tändstift? kanske skule ha BR9ES istället?
Postat: 20 oktober 2010, 15:46
av SickRazer
RaGnAr! skrev:jag har BR7ES kan det vara så att det är ett för "varmt" tändstift? kanske skule ha BR9ES istället?
Ja ta BR9ES,
Som jag sa i mitt förra inlägg så är det tändstiftet som gör så. Byt till ett helt nytt kallare tändstift så ska du se att det kommer fungera. Och när du ändå gör det så kan det vara bra att byta kylarvätska och motorolja.
Det gjorde jag på min och då gick den bättre än någonsin!

Postat: 20 oktober 2010, 17:46
av RaGnAr!
nice

då ska jag göra det
Postat: 18 januari 2011, 22:27
av RaGnAr!
var ute idag och körde lite med en polare. fungerar helt ok de första 15 minuterna sen blir den bara varmare och samtidigt slöare, är precis som om den är på väg att dö + när jag stannat och sen ska köra iväg igen så varmar den typ bara och axxar seegt

hjjälp
Postat: 18 januari 2011, 22:51
av ml65
inte funderat på förstort munstycke ?
Postat: 18 januari 2011, 23:42
av bensinskalle
Många spännande gissningar...
Kokar motorn eller? Gör den inte de blir den egentligen inte överhettad.
Är det ändå så att det blir för varmt kan det bero på termostaten som inte öppnar. Plocka ur den och test-koka den för att kolla om den öppnar. Annars är det pumpen som gett sig så vattnet inte cirkulerar, men då skulle det koka ur tryckkärlek eftersom termostaten skulle öppna.
Tändstiftet påverkar inte motortempen så här pass mycke.
Se till att sätta i rätt munstycke. Att bara stoppa i ett större och tro att det ska fungera, fungerar inte riktigt. Symptomen tyder på att du fortfarande har för litet munstycke.
Har du kört motorn så här pass varm flera gånger tror jag din kolv börjar bli sleten...
Men jag har fortfarande inte sett någon vidare ändring på topicet....
Postat: 19 januari 2011, 11:31
av runners
Jag hade samma problem med en PGO-Trex. Det var bara avgasröret på den som blev extremt varmt, till och med så varmt att det blev en glödande stor punkt på röret. Men när jag bytade röret försvann problemet. Jag misstänker att något hade hänt i röret som orsakade problemet.
Postat: 19 januari 2011, 13:41
av bensinskalle
runners skrev:Jag hade samma problem med en PGO-Trex. Det var bara avgasröret på den som blev extremt varmt, till och med så varmt att det blev en glödande stor punkt på röret. Men när jag bytade röret försvann problemet. Jag misstänker att något hade hänt i röret som orsakade problemet.
I originalrör blir de ju i princip härdsmälta, man brände sig liksom på ljuddämparen på min gamla drd. Det är dels för att katalysatorn vill ha minimun 600 grader, men sen är det lätt med konstruktionsfel så de blir ännu varmare
Postat: 21 januari 2011, 17:53
av 2stroke4ever
sota ur röret för 17. då ska du se att den går bättre och att den inte blir lika varm!!!