Sida 1 av 1

Derbi xtreme startar inte.Jag är okunnig,har inte en aning..

Postat: 29 september 2010, 14:26
av goldmann
Börjar med att säga att jag är okunnig. Senast jag frågade er på forumet fick jag svar som hjälpte, tror dock att det här problemet är lite mer att bita i.

Som rubriken lyder så startar inte min Derbi Senda xtreme 07a(helt orginal).
Hur man än kickar så får man ingen tändning. Tändstiftet är nytt, jag bytte ut det efter att den inte startat första gången. Den gick bra i några dagar efter utbytet, men sen ville den inte starta igen. Jag och en kompis, som också är okunnig kollade om det ens kom någon gnista ur tändstiftet, och det gjorde det. det kollade vi idag.

Efter att vi kollat tändstiftet tänkte vi testa att rulla igång den. Så jag lade i 2:an och knuffa fram den samtidigt som jag höll in kopplingen, men det tog stop, den ville inte rulla. Testade även att släppa kopplingen och sedan trycka in den igen, men den gick inte att rulla. samma sak med 1:an. Har aldrig tänkt på att rulla den med någon växel i innan(med kopplingen intryckt ofc), så jag vet inte om den har varit såhär en längre rid. den ska väll kunna rullas på detta sätt?

Hoppas att jag förklarade så att ni förstod. Fråga annars.
Varför tror ni att den inte startar? och tror ni att kopplingen har något samband med att den inte startar?
Tack på förhand!

Postat: 29 september 2010, 14:44
av nasse_89
den ska ju gå att rulla med växel i om du har koplingen intryckt har du det? men att den inte får någon tändning har inget med växellådan att göra. hur ser tändhaten ut? är det några skador på den? har den låsnat lite från tändkabeln?

Postat: 29 september 2010, 14:51
av Robiin93
Gör så att du tar av förgasaren o rengör den, skruva isär den heöt o lägg i bensin. Seb testa igen.

Postat: 29 september 2010, 14:52
av goldmann
när jag försöker rulla den med en växel i så tar det stop, trots att jag håller in kopplingen. Precis som den gör när man inte håller in kopplingen.
Ska kolla hur tändhatten ser ut, återkommer med svar.

Robbin93: det tror jag inte att jag kan göra, då får jag ta och lämna in den.

Postat: 29 september 2010, 15:03
av nasse_89
goldmann skrev:när jag försöker rulla den med en växel i så tar det stop, trots att jag håller in kopplingen. Precis som den gör när man inte håller in kopplingen.
Ska kolla hur tändhatten ser ut, återkommer med svar.

Robbin93: det tror jag inte att jag kan göra, då får jag ta och lämna in den.
nej den ska kunna rulla när du har kopplingen inne och växel i

Postat: 29 september 2010, 15:24
av goldmann
Det ser inte ut att vara något fel på tändhatten. Passade på att försöka starta den, och den gick igång. Ska försöka starta den om en halvtimme igen.

Jo, jag vet att den ska gå att rulla när man håller in kopplingen, men när den är avstängd så går det inte(med växel i). Det går dock att rulla den med kopplingen intryckt när den är igång(med växel i).

Den startade även denna gång, ska testa igen senare

Postat: 30 september 2010, 14:19
av goldmann
varför tror ni att det inte går att rulla moppen med växel i med intryckt koppling när den är avstängd? Är det något allvarligt tror ni? Och sist, har ni någon aning hur man skulle fixa till det? Tack på förhand

Postat: 30 september 2010, 14:22
av Mura
vet felet skaffa muskler så du orkar putta :)

Postat: 30 september 2010, 14:26
av Vivven
lammelerna kanske har klibbat ihop? testat bytt växellådsolja?

Postat: 4 november 2010, 14:03
av spennleif
HAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAH , mura!
Men, asso , går den inte och rulla med någon växel (inklusive friläge) med koppling i ?

Postat: 4 november 2010, 14:15
av Sockan
Måste fråga, hur gör du när ni "testar gnistan" ?

Rätt sätt:

1. Plocka väck tändhatt, ta ut tändstift från toppen..

2. sätt på tändhatten på det lösa tändstiftet, alltså hänger det "löst" med tändhatten på sig.

3. Lägg nu tändstiftet med tändhatten emot avgasröret så att metallen längst upp nuddar metallen på avgasröret.

4. Kicka, be din polare kolla gnistan. Är den blå är det OK.

5. Sätt ihop allting..

Är det inte detta fel så ska du börja mäta Ohm antal på tändhatt och.. (kommer inte ihåg vad det är för någe nu..)

Men jag är alldeles för trött för att skriva det här eftersom det är ganska mycket pill. Hasse har en bra guide för det ute på guider. Du behöver dock en multimeter som kan mäta ohm!