Sida 1 av 1
Använder du hela din variator-kapasitet?
Postat: 28 september 2010, 13:07
av Jetforce_Dahlin
Tjena

Om du inte är säker på om din rem går ända ut på din variator (max kapasitet för variatorn) om ni förstår. Ta en tusch-penna lr liknande och rita en rak linje från mitten av remskivan (tror jag det heter) till kanten. Dra sedan på full gas. Om du har lite färg kvar längst ut så kan du ta lite tyngre vikter för lite extra fart. För då går remmen längre ut på variator, och det blir som ett större framdrev (om man jämför med en cykel), så det går fortare... Om motorn orkar. Därför kan du få lite högre topphastighet om du byter variator till en med större diameter än den du har nu. För då blir ju "framdrevet" ännu större. Komentera om jag har glömt ngt
Film om ni inte förstod hur remmen förflyttar sig
Lycka till
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=lu2Fu1Q2lIQ[/youtube]
Postat: 28 september 2010, 13:12
av Pontooz
Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Postat: 28 september 2010, 13:25
av Jetforce_Dahlin
Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen

Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig

Postat: 28 september 2010, 15:05
av HasSse666
Jetforce_Dahlin skrev:Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen

Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig

Det var ingen dum ide att ha med en film!
Bara för att folk ska förstå hur remmen rör sig på variatorn
Jag komme nog att komplettera min guide

Postat: 28 september 2010, 15:52
av Jetforce_Dahlin
HasSse666 skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Pontooz skrev:Det är ju precis det här hasSsSsSsSsSSssSe har skrivit i sin guide som även publicerats på förstasidan!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1682
Det är bättre att provköra moppen istället för att torrvarva. För med friktion, luftmotstånd och extravikten på moppen kommer den möjligtvis gå långsammare och inte orka varva ur, dvs använda hela variatorn fullt ut.
Dang, det missa jag. Jag kollade innan om jag hittade ngn som hade skrivit det, men hittade ingen

Jag vet att man ska köra. Men filmen var bara för att folk skulle förstå grejen med hur remen rör sig

Det var ingen dum ide att ha med en film!
Bara för att folk ska förstå hur remmen rör sig på variatorn
Jag komme nog att komplettera min guide

En bra idé att kompletera din guide

Då det är fler som läser din:P Men du skulle ju alltid kunne annvända dig av min film

Så sparar du några ynka minuter

Postat: 28 september 2010, 16:28
av svantessonn
hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
Postat: 28 september 2010, 16:43
av Jetforce_Dahlin
svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev

Så fungerar det
Förstod du?

Postat: 28 september 2010, 16:45
av svantessonn
Jetforce_Dahlin skrev:svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev

Så fungerar det
Förstod du?

okej, tack så mycket

Postat: 28 september 2010, 16:46
av Jetforce_Dahlin
Inga probelm. Kunskap är till för att delas

Postat: 9 oktober 2010, 10:58
av the_speed
Jetforce_Dahlin skrev:svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev

Så fungerar det
Förstod du?

Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn

Postat: 9 oktober 2010, 15:56
av Jetforce_Dahlin
the_speed skrev:Jetforce_Dahlin skrev:svantessonn skrev:hur kan remmen förflyttas upp så? (vad händer)
När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev

Så fungerar det
Förstod du?

Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn

Postat: 9 oktober 2010, 23:35
av the_speed
Jetforce_Dahlin skrev:the_speed skrev:Jetforce_Dahlin skrev: När du gasar så åker variatorn isär, och dem är ju inte spikrak utan lutar lite. Om du förstår hur jag menar. Så när den öppnas mer och mer när du gasar, så glider remmen upp, och blir som ett större framdrev

Så fungerar det
Förstod du?

Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn

Tror du missade lite med postningen där
Ena variator delen särar på sig (den med vikterna) dock så hamnar remskivorna närmare varandra för att trycka ut remmen längre ut, och rem skivorna på kopplingen åker isär för att remmen ska få plats längre ner/in mellan dom

Postat: 10 oktober 2010, 00:22
av Jetforce_Dahlin
the_speed skrev:Jetforce_Dahlin skrev:the_speed skrev:
Nej, variatorn åker isär och kopplingen ihop
Den förklaringen gäller nog mer kopplingen då den åker isär så att remmen kan glida ner o öka växeln
Variatorn åker ihop o pressar därför upp remmen längre ut på variatorn

Tror du missade lite med postningen där
Ena variator delen särar på sig (den med vikterna) dock så hamnar remskivorna närmare varandra för att trycka ut remmen längre ut, och rem skivorna på kopplingen åker isär för att remmen ska få plats längre ner/in mellan dom

Haha, jag skjutsade precis hem min flickvän. Och när jag var på väg mot min dörr in till huset kom jag och tänka på din post. Och kom på att både primär-variatorn (Delen med vikterna)
och sekundär-variator (delen med fjädrar) (Lr koppling) åker isär

Postat: 11 oktober 2010, 19:16
av fiddy_250
haha:p så du kan så mycket om variator så du gör en guide:p
Postat: 11 oktober 2010, 19:44
av Jetforce_Dahlin
fiddy_250 skrev:haha:p så du kan så mycket om variator så du gör en guide:p
Det var ett bra tipps bara. Visste inte vart jag skulle lägga det så det hamnade här. Forumet är liksom till för att hjälpa folk oavsett om man är proffs lr kan en del. Lr hur?