Sida 1 av 1
Variatorkåpa sitter som sten.
Postat: 25 september 2010, 11:21
av Pontus669
Hej,
Jag behöver lite hjälp med att få av min variarorkåpa.
Alla skruvar är borttagna men den sitter som sten, funderade på att ta en gummiklubba och slå av.
Nån som har något tips?
Tack i förhand!
Postat: 25 september 2010, 11:27
av Sockan
Såg på en annan post att det ska tydligen finnas en skruv i mitten på vissa modeller.
Kollat så det gör de?
och slå ABSOLUT INTE med en gummiklubba!!!!
Ska förklara för dig..
Kicken sitter på kickaxeln som sitter mot vevaxeln eller fan det heter.
Vad tror du händer om du börjar slå och den sitter emot där?
Jo, ser du, den kan bli skev. och det vill du inte. eller så går hela kickaxeln av, och det är 249 spänn.
Postat: 25 september 2010, 11:27
av 2stroke
Kolla så att du verkligen har fått av alla skruvar då, så att du inte har missat någon, t.ex. brukar det finnas en i mitten på vissa
Kan ju vara packningen som antingen sitter fel eller så har den smält
Hammare låter inte så smart eftersom att det sitter 2 stycken "piggar" i hörnen på variatorkåpan för att den ska sitta fast, så risken är ju att du knäcker dom ifall du bankar på den
Postat: 25 september 2010, 11:28
av DerbiSenda 01
Du måste ha glömt någon skruv?? eller såta en gummikulla och slå lite löst runt om

Postat: 25 september 2010, 11:28
av DerbiSenda 01
klubba

Postat: 25 september 2010, 11:36
av Pontus669
Det sitter en liten "kopp" till vänster på kåpen, kan det sippa någon skruv bakom den?
Btw kicken behöver väll inte skruvas av?
Postat: 25 september 2010, 11:40
av DerbiSenda 01
Det ska ju vara 8 skruvar om jag kommer ihåg rätt och dom sitter ju bara runt om ??
Postat: 25 september 2010, 11:42
av Pontus669
Nu såg jag vad det var, det sitter en skruv bakom kicken, men jag kommer inte åt den med mina verktyg några förslag här då?
Postat: 25 september 2010, 11:43
av runners
Variatorkåpor kan sitta ordentligt särskilt om de aldrig tidigare varit avtagna men man brukar få av dem med lite arbete och tålamod.
Man kan använda gummiklubba men man får inte göra annat än knacka ganska lätt men inte för lätt i heller. Om detta inte fungerar så ta en hammare och en skruvmejsel och försök sätta mejslen på själva springan mellan motorblock och kåpa, knacka försiktigt runt för att öppna kåpan. Det brukar finnas en packning mellan motorblock och kåpa som lätt kan ta skada.

Postat: 25 september 2010, 11:44
av JOhan1
Pontus669 skrev:Nu såg jag vad det var, det sitter en skruv bakom kicken, men jag kommer inte åt den med mina verktyg några förslag här då?
Var kreativ o kriga lös den

Postat: 25 september 2010, 11:50
av DerbiSenda 01
vad är det för moped :O
Postat: 25 september 2010, 11:56
av Pontus669
Nu fick jag av skiten, men nu till problem nr 3.
Det är typ som ett gummiband håller fast kåpan, är det bara att dra eller?
Det är en oliver city 06
Postat: 25 september 2010, 11:58
av Pontus669
CPI oliver city 06*
Postat: 25 september 2010, 12:05
av Pontus669
Det var nån typ av "Papper" som satt på yttersidan av variatorkåpan för att skydda remmen skulle jag tro, nått man behöver?