tips på pendlarmoppe (scooter) klass II

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Bowie
Elmoped

tips på pendlarmoppe (scooter) klass II

Inlägg av Bowie »

Hej,
Jag hoppas kunna få tips på en lämplig pendlarmoppe (scooter). Min åkväg har mycket cykelbanor och jag tänkte därför satsa på en klass II moppe (max 25 km/h). Jag är 35 år och bor i Östergötland.

Jag är ute efter en kvalitetsmoppe. Den ska inte vara trimmad och jag ska inte styla den. Den är till för att ta mig 5 km mellan hemmet och tåget varje dag. Kvalitén är viktig. Den måste vara pålitlig och starta och trygg att köra. Den ska köras året runt och jag vill därför ha en moppe som agerar så stabilt som möjligt i snö och halka. Den måste också palla med att stå ute dagtid mitt i vintern. Priset kan få ligga upp till 15.000 eller max 20 000 om den är nästintill ny.

Mina frågor:
1. Vad ska jag köpa för modell?
2. Hur skyddar jag den bäst mot klåfingriga tjuvar?
3. Vad säger ni (och lagen) om vinterdäck?
4. Vilket försäkringsbolag rekommenderar ni?
5. Hur pass ny moppe ska jag satsa på? Funderar på om det är stor skillnad är det på en moppe som är 3, 5 eller 10 år?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Piaggio zip. Dem är absolut inte dyra. Kvalitet vet jag inget om. Och dem är inte särskillt snygga så ingen kommer nog villa ta den :P
Den borde finnas som klass II. Annars är det bara att regga om den. Riktiga vinterdäck tror jag inte att det finns till mopeder. Men ta ngt med så mkt mönster som möjligt bara :P Och tror inte att det finns någon lag om detta heller :P
Det är inte så stor skillnad i pris om den är 3 lr 5 år gammal. Men till 10 är den nog lite billigare. Men då är den nog rätt så sliten :P

Och du har även plats för en extra väska lr lite matvaru-påsar nere vid fötterna :P

http://www.byronbaymotorcycles.com/gall ... p%2050.jpg
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög

Inlägg av YamahaFille »

En Yamaha dt går ju i både ur o skur, tycker du ska satsa på en sådan :)
Tyvärr så är väldigt många söndertrimmade, men det finns dom i fint skick och original. Yamaha är ju ett bra märke!

De där med tjuvar är ju ett helvete, men larm och ett riktigt kraftigt lås är ju att rekommendera!

Tror inte det finns nån lag om vinterdäck när det gäller moppe, dock inte säker.

Vi har länsförsäkring tror jag och den är helt ok, tycker jag.

Min moppe är 16 år, men helrenoverad så den går som en riktig pärla!
Det beror ju helt på ägaren innan hur denne har behandlat sin moppe.
Pruta är ett tips, för folk vill ha mkt mer pengar än vad saken igentligen är värd! Lycka till :D

EDIT: Såg att det var scooter du var ute efter, då vet jag inte riktigt. Kan inte många modeller inom just scooter :wink:
Bild
Bild
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

1, Yamaha Aerox! stabil moppe, går bra orginal!
finns som både Eu och 30 moppe

2, Det finns larm att köpa på www.twostroke.se det finns även en utmärkt guide här på tsr sen skaffar du 2 st Godkända lås så hardu gjortvad du kan för att skydda din moppe (såklarska du även ha helförsökring)

3, eftersom du ska köra mkt på vintern så hade jag köpt ett par extra fälgar och haft vintersulor påså slipper du byta däck varje höst o vår + att det blir antagligen mycket stabilare med riktiga vinterdäck

4, Min bror har en aerox 30 moppe och hans HELförsökring kostar 187 kr i månaden på Ett försäkringsbolag som heter Sveland (tror jag det va)
Drf rekomenderar jag det då dom är ganska billiga

5, desto nyare desto bättre såklart men en moppe som är 10år gammal kan gå bättre än en som är 5 år gammal (omden är sköt väll) så det beror på moppe till moppe

hoppas du förstår vad jag menar med allt

annar är det bara o fråga!!
Bowie
Elmoped

Inlägg av Bowie »

Hej, tack för goda råd. Yamaha brukar göra bra motorer så det låter som ett gott råd.

Låter vettigt att köpa ett par till fälgar. Vad kan det kosta ungefär och vad kostar det sedan kosta att att svitcha sommardäck mot vinterdäck på en firma?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Byta däck är något du kan göra själv !

sitter bara med 3 bultar eller 1, beror på konstruktionen. Sen tar du bara av dom, däcket och sen på igen. O mdet är vespa vill säga ;)
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög

Inlägg av YamahaFille »

Bowie skrev:Hej, tack för goda råd. Yamaha brukar göra bra motorer så det låter som ett gott råd.

Låter vettigt att köpa ett par till fälgar. Vad kan det kosta ungefär och vad kostar det sedan kosta att att svitcha sommardäck mot vinterdäck på en firma?
Jo Yamaha är bra!
Fälgar kan man ju köpa från någon reservdelsmoppe, inte så dyrt kanske mellan 100-300kr. Att byta på firma kan väll kosta runt 250 till 400kr skulle jag tro :)

Bara en gissning, inte helt säker på priserna, kan skilja en del kanske!
Bild
Bild
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Re: tips på pendlarmoppe (scooter) klass II

Inlägg av HasSse666 »

Bowie skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få tips på en lämplig pendlarmoppe (scooter). Min åkväg har mycket cykelbanor och jag tänkte därför satsa på en klass II moppe (max 25 km/h). Jag är 35 år och bor i Östergötland.

Jag är ute efter en kvalitetsmoppe. Den ska inte vara trimmad och jag ska inte styla den. Den är till för att ta mig 5 km mellan hemmet och tåget varje dag. Kvalitén är viktig. Den måste vara pålitlig och starta och trygg att köra. Den ska köras året runt och jag vill därför ha en moppe som agerar så stabilt som möjligt i snö och halka. Den måste också palla med att stå ute dagtid mitt i vintern. Priset kan få ligga upp till 15.000 eller max 20 000 om den är nästintill ny.

Mina frågor:
1. Vad ska jag köpa för modell?
2. Hur skyddar jag den bäst mot klåfingriga tjuvar?
3. Vad säger ni (och lagen) om vinterdäck?
4. Vilket försäkringsbolag rekommenderar ni?
5. Hur pass ny moppe ska jag satsa på? Funderar på om det är stor skillnad är det på en moppe som är 3, 5 eller 10 år?
1. Kymco 4-taktare - billig i drift och trygg
2. Nr1 Garage - Nr2Lås + Larm
3. Ingen lag om vinterdäck men Köp Schwalbe vinterdäck
4. Kolla runt för mig var Trygg Hansa och Länsförsäkringar billigast och Folksam TOKDYRA!
5. Kvalitets moppar typ Yamaha Peugeot håller länge kolla skicket bara

Pendlar själv åretrunt på en Speedfight har tidigare kört 4-takt Kina det funkade också.
Bor i Luleå där det är rejält kallt och mycket snö och därför rekommenderar jag Schwalbe vinterdäck.

PS en bra pendlarmoppe om du vill ha 2-takt är Peugeot Vivacity
Senast redigerad av HasSse666 den 25 september 2010, 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

Aerox helt klart! perfekt pendlar moped i bästa kvalité.
helt klart den snyggaste åket man kan få tag i med.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

aerox är en riktig evighetsmaskin hållbara o kan säkert gå i många generationer om du gör en service då och då ;)
Bowie
Elmoped

Inlägg av Bowie »

Känns som aerox blir förstahandsvalet. Även Gilera och Peugeot verkar okej. Kymco har känner jag inte alls till. Men folk verkar ju skriva bra om den.

Tack för tipset om vinterdäck. Det kommer nog behövas.

Problemet nu är bara att hitta en moppe. Har bara kollat på blocket och ser knappt någon aerox klass 2 i Östergötland.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Som ren långfärds eller pendlarmoped rekommenderar jag en 4:taktare, men inte något Kina skrammel. Leta efter något kvalitetsmärke. 4:taktare har mycket tystgående gång, och ger av höga hastigheter på låga varv. Nackdelen är med 4.a taktarna är att de är mera svårtrimande än vad 2:taktaren är. Man får aldrig samma effekt i heller om detta intresset skulle falla på. Men hastigheter kring 70-80 km är inte omöjligt men blir väldigt svaga i uppförsbackar eller kraftig motvind. Endast vid gynsamma förhållanden man når dessa hastigheter.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lukaStalker
Elmoped

Inlägg av lukaStalker »

Min mossa är 40 år och pendlar med en VivaCity (2Taktare) fram och tillbaka till jobbet. Och den har aldrig strulat eller krånglat, därför rekomenderar jag en V-C!

Lycka till!
- Polini pro race cylinder (70cc).
- 19mm Förgasare.
- Polini trim vev.
- Hebo Rem
- 3,8grams vikter.
- Malossi Trim koppling.
- Malossi Boost bottle.
- Malossi luftfilter.
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox_Isse »

kör själv en aerox, funkar jätte bra. och snygg är dom. dom är ganska tung så dom ligger mkt bra på vägen. och sitter något större hjul på aerox än vanliga scootrar. sitter 13 tumms hjul på aerox, annars brukar dom andra ligga på 10- 12 tum.
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
A3R0X
Elmoped

Inlägg av A3R0X »

Jag skulle nog säga Peugeot Speedfight. En grymt bra moppe som är väldigt stabil samt bra kvalite! Tycker att dom är väldigt komfortabla och går bra original. Finns inga nackdelar och dom strular aldrig! Desutom ser dom riktigt bra ut och dem är inte allt för dyra.
Låst