Sida 1 av 2
Byta Cylinder?
Postat: 21 september 2010, 18:57
av nelco
Hej!
Vet att det inte ska ligga här egentligen men behöver snabba svar och ingen har svarat i cylindertråden på länge.
Jag har en Derbi Senda X-treme sm 03 nästan helt orginal. Det enda effektmässigt jag har gjort på den är att byta orginalrör till Gianelli 2t och liten drevning.
Blev nu sugen på att byta till Barikit 74cc.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12456
Det jag undrar är om det är svårt att byta cylinder. Eller är det bara att göra som i denna guiden?
http://twostrokerider.se/artiklar/1688
Och är det något mer som behöver bytas? Är inte så bra på sådant här, så är det lika bra att jag struntar i att byta om det innebär mycket problem?
MvH
Nelco
Postat: 21 september 2010, 19:08
av mmartin_
http://www.twostrokerider.se/guider/visa/384 den guiden är lite bättre

Veven skulle det vara bra om du bytte, inget måste men försäkerhets skull

Postat: 21 september 2010, 19:14
av nelco
Tack

Vad gör veven och hur byter man den? Finns det en bra guide på det med
?
Och behöver man byta luftfilter, bromsar å sånt för säkerhets skull?
Och är barikit vätskekyld eller luftkyld?
Postat: 21 september 2010, 19:19
av mmartin_
veven är det som kolven sitter fast och går ner i motorn, orginal veven klarar inte av lika mycket varv som en racing eller sport vev klarar av

Nej, du behöver inte det men alltid bra med bra bromas och rent luftfilter

Den är vätskekyld.
Postat: 21 september 2010, 19:26
av nelco
mmartin_ skrev:veven är det som kolven sitter fast och går ner i motorn, orginal veven klarar inte av lika mycket varv som en racing eller sport vev klarar av

Nej, du behöver inte det men alltid bra med bra bromas och rent luftfilter

Den är vätskekyld.
Okej
Vad är det för vev jag ska ha då? Ska jag ha Barikit där med? Eller går det bra med en annan?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12438
På den står det såhär:
"OBS!! För att kunna använda detta vevparti måste Du ha cylinderspacers för att höja cylindern så att kolven ej slår i topplocket, dessa hittar Du under gruppen "cylinderkit"."
Blir det dyrt och jobbigt med den veven? Eller går det bra med en annan?

Postat: 21 september 2010, 19:30
av mmartin_
Det går nog bra med en annan vev än barkit
lite jobbigare blir det nog. Vad menar du med "annan" ?

Postat: 21 september 2010, 19:38
av nelco
mmartin_ skrev:Det går nog bra med en annan vev än barkit
lite jobbigare blir det nog. Vad menar du med "annan" ?

En annan vev än barkit som behövde en liten höjning ^^ Hittade denna från barkit:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20601
Till den behöver man inte höja cylindern, men är det bättre att lägga till några hundra för att köpa en sådan som jag länkade först?
Postat: 21 september 2010, 19:42
av mmartin_
njaa, ganska samma sak. så ta den billigaste

Postat: 21 september 2010, 19:44
av runners
Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.

Postat: 21 september 2010, 19:45
av mmartin_
runners skrev:Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.

Indeed!
Postat: 21 september 2010, 19:50
av nelco
runners skrev:Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.

Okej

Så det är bäst att lämna in det isf? Men om jag ska byta cylinder, är det enklast att ta av tanken eller att ta av motorn? För min tank har rostat fast eller ngt :/ Förstör bara skruvarna när jag försöker ta av den

Postat: 21 september 2010, 19:52
av nelco
mmartin_ skrev:njaa, ganska samma sak. så ta den billigaste

Okej

Men är det är bäst att lämna in det isf? Men om jag ska byta cylinder, är det enklast att ta av tanken eller att ta av motorn? För min tank har rostat fast eller ngt :/ Förstör bara skruvarna när jag försöker ta av den
Postat: 21 september 2010, 19:55
av mmartin_
du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern

Postat: 21 september 2010, 20:04
av nelco
mmartin_ skrev:du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern

Okej

Tänkte det blev lite trångt men de kanske det inte blir

Men sammanlagt så behöver jag inte byta någonting om jag byter cylinder? Och är det någonting mer jag ska tänka på?
Postat: 21 september 2010, 20:07
av nelco
mmartin_ skrev:du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern

Behöver man byta reeds med?
Postat: 21 september 2010, 20:08
av Mura
du bör ju fixa förgasare iaf
Postat: 21 september 2010, 20:12
av nelco
Mura skrev:du bör ju fixa förgasare iaf
Hur menar du? En större eller noggrann inställd?
Postat: 21 september 2010, 20:13
av mmartin_
nya reeds är inte nödvändigt men större förgasare skulle nog ge lite extra krut

Postat: 21 september 2010, 20:16
av nelco
mmartin_ skrev:nya reeds är inte nödvändigt men större förgasare skulle nog ge lite extra krut

Haha okej

Det får vänta ^^ Dyrt ju

Postat: 21 september 2010, 20:18
av mmartin_
jup, ska det trimmas så ska det

och ett effektrör skulle ju vara bästa att lägga till trimcylindern

Postat: 21 september 2010, 20:22
av nelco
mmartin_ skrev:jup, ska det trimmas så ska det

och ett effektrör skulle ju vara bästa att lägga till trimcylindern

Haha nästa steg är hyper

Men duger inte mitt Gianelli 2t? Har ett TNT blå exoarterat med men det är lite buckligt ^^
Postat: 21 september 2010, 20:23
av Mura
mmartin_ skrev:jup, ska det trimmas så ska det

och ett effektrör skulle ju vara bästa att lägga till trimcylindern

han har ju redan gianelli rör

men jag skulle inte köra med den cylindern utan större förgasare
Postat: 21 september 2010, 20:27
av mmartin_
okey, glömde
Postat: 21 september 2010, 20:29
av runners
Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Men jag kan ge några tips på vägen:
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.

Postat: 21 september 2010, 20:44
av nelco
runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Men jag kan ge några tips på vägen:
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.

Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/
Och tack för tipsen

Vet du några mer så får du gärna posta dom
Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474
Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.
Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
Postat: 21 september 2010, 20:47
av nelco
Och vet någon vilket tändstift som är bra till min blivande setup? Eller duger det med orginal?
Postat: 21 september 2010, 21:33
av runners
Nej dem till cylindern kallas ofta för pinbultar, men när du beställer nya har de ofta andra namn.
Postat: 21 september 2010, 22:29
av runners
nelco skrev:runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Men jag kan ge några tips på vägen:
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.

Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/
Och tack för tipsen

Vet du några mer så får du gärna posta dom
Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474
Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.
Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.
Postat: 21 september 2010, 23:07
av runners
I bästa fall i din intruktionsbok står i vilket tryck dina pinbultar ska spännas på cylindern. Det är mycket viktigt att du spänner dem i kors så att cylindern blir gämt spänd. Man kan säga att var annan moppe går sämre än vad de borde göra därför att deras cylindrar drar tjuvluft. Det behöver knappt märkas på gången i motorn för att ge minuseffekt.
Postat: 22 september 2010, 21:32
av nelco
runners skrev:Nej dem till cylindern kallas ofta för pinbultar, men när du beställer nya har de ofta andra namn.
Hittade några längre in på twostroke

Fast de verkar finnas två olika sorters pinbultar :S
Postat: 22 september 2010, 21:34
av nelco
runners skrev:nelco skrev:runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Men jag kan ge några tips på vägen:
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.

Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/
Och tack för tipsen

Vet du några mer så får du gärna posta dom
Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474
Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.
Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.
Är det typ en triangel som ska va riktad mot avgasröret?
Och har ingen instruktionsbok

Men ska kolla om det står på internet

Postat: 22 september 2010, 21:36
av runners
Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Postat: 22 september 2010, 21:50
av nelco
runners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Okej

Tack

Postat: 22 september 2010, 23:04
av KarlssoN^
nelco skrev:runners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Okej

Tack

sedan när du får start på den kör en liten lugn sväng och sedan låt den kallna ett par timmar och efterdra topplocket igen !

Postat: 23 september 2010, 00:29
av nelco
KarlssoN^ skrev:nelco skrev:runners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Okej

Tack

sedan när du får start på den kör en liten lugn sväng och sedan låt den kallna ett par timmar och efterdra topplocket igen !

Okej

Lossnar det efter ett tag i början? Och räknas 1.5 mil som kort? ^^