Sida 1 av 1
Aerox problem med kylaren.
Postat: 19 september 2010, 16:41
av DanielSahlin
Hej,
Det börjar koka av någon anledning i kylarbehållaren och till slut så sprutar de upp glykol från korken på kylarbehållaren,vet inte om det kan vara för att tempgivaren inte är in kopplad eller att temostaten är paj, tänkte köpa en vattenpump som kyler ner 40% mer än orginal vattenpumpen.
vad tror ni kommer de bli bättre eller kommer de inte bli någon förändring?
TACK FÖR SVAR!
//Danne.
Postat: 19 september 2010, 16:43
av DanielSahlin
glömde säga att den har blivit överhettad två gånger. efter en stund körning.
Postat: 19 september 2010, 19:04
av DanielSahlin
Kom med svar!

Postat: 19 september 2010, 19:16
av MartenRRX
låter som en bra ide:P
Postat: 19 september 2010, 20:05
av DanielSahlin
ok beställt de, hoppas bara det blir någon förändring

Postat: 27 februari 2011, 19:30
av Eklund
Kolla innanför vattenpumpskåpan om den vita plattan med hål i (den som gör så att vattenpumpen snurrar) om den sitter ordentligt, hände exakt samma sak för mig & då var det den som inte greppade

Postat: 27 februari 2011, 19:35
av Smilee
låter dock som termostat
Postat: 27 februari 2011, 19:54
av G-son
En vattenpump kyler inte, den flyttar bara vatten från den varma cylindern till den kalla kylaren, och tillbaka.
Tyvärr ger du oss nästan ingen info, men jag tvivlar på att pumpbyte hjälper. Låter mer som att något är galet och behöver åtgärdas...
Postat: 28 februari 2011, 23:54
av Smilee
Erik_ skrev:En vattenpump kyler inte, den flyttar bara vatten från den varma cylindern till den kalla kylaren, och tillbaka.
Tyvärr ger du oss nästan ingen info, men jag tvivlar på att pumpbyte hjälper. Låter mer som att något är galet och behöver åtgärdas...
Håller med dig faktiskt,men en sak med en bättre pump är ju att han kan få en bättre cirkulation på vattnet och på så sätt få bättre kylning
Men saker det kan vara eftersom inte infon är på topp:
Luft i kyl systemet
Termostat
Pumpen trasig
Igensatt kylare
börja från toppen när du felsöker .
Postat: 1 mars 2011, 00:22
av Sockan
99,9999....9% på att det är din topplockspackning.
Edit:
För att bespara mig klagomål satte jag 99.9...9 istället, eftersom du faktiskt inte sa att de kunde hända när den var kall.
En moped blir inte överhettad SÅ fort (en stunds körning tar jag som snabbt) och om topplockspackningen är paj så går trycker ut i kylsystemet istället. Hade exakt likadant på min sf2...
Postat: 1 mars 2011, 01:53
av LiuZen
som sockan säger eller så är det luft i systemt men tror faktiskt att topp packningen är slut

men det är lätt bytt så byt innan den tar mer stryk och kolla kolven, kolven mår inte bra av överhettning

Postat: 1 mars 2011, 10:29
av Smilee
Sockan skrev:99,9999....9% på att det är din topplockspackning.
Edit:
För att bespara mig klagomål satte jag 99.9...9 istället, eftersom du faktiskt inte sa att de kunde hända när den var kall.
En moped blir inte överhettad SÅ fort (en stunds körning tar jag som snabbt) och om topplockspackningen är paj så går trycker ut i kylsystemet istället. Hade exakt likadant på min sf2...
Då bör motorn gå ganska kasst enligt min mening eftersom avgaserna går u i kylsystemet..han skriver inte att det går dåligt heller men byta topp packning kostar ju inte många kronor o går fort så varför inte

Postat: 1 mars 2011, 12:59
av Sockan
¨Vad lullar du om, de är kompressionen som går ut där.
Gas tar den lättaste vägen ut, alltså hellre genom en stor avgasport än att smita igenom ett 0.001x0.0001 mm hål i topplockspackningen. Men om du mäter trycker (kompet) innuti en cylinder så räcker ett skitlitet hål för att kompen ska gå ut där och det ska "kocka" det behöver heller inte rinna ner i cylindern, utan de kan bara komma komp ut men inget vatten in, för kommer de in vatten så kan du inte starta den, så mycket kan jag säga..
Postat: 1 mars 2011, 13:08
av Aerox_Isse
om jag var du så skulle nog jag ha lämnat in den på felsökning hos någon mc butik

Postat: 1 mars 2011, 13:09
av Sockan
Kolla mitt galleri, så såg min topplockspackning ut och ajg kunde köra med den!! däremot läckte kompet upp i kylartanken!!
Postat: 1 mars 2011, 13:10
av Smilee
Sockan skrev:¨Vad lullar du om, de är kompressionen som går ut där.
Gas tar den lättaste vägen ut, alltså hellre genom en stor avgasport än att smita igenom ett 0.001x0.0001 mm hål i topplockspackningen. Men om du mäter trycker (kompet) innuti en cylinder så räcker ett skitlitet hål för att kompen ska gå ut där och det ska "kocka" det behöver heller inte rinna ner i cylindern, utan de kan bara komma komp ut men inget vatten in, för kommer de in vatten så kan du inte starta den, så mycket kan jag säga..
haha kan inte riktigt hålla med dig riktigt
Hade problem med en skoda felecia förut, problemet var att den gick varm ibland då vill säga att termostat fungerar även pump, mätte då avgasvärdet i expansions kärlet och då fanns det ett hc värde där..dvs att avgaserna läckte ut igenom topp packningen in i kylar kanalerna..så det kan mycket väl vara avgaser som går ut i kylar systemet även kompression det säger jag inte emot

Postat: 1 mars 2011, 13:13
av Smilee
Aerox_Isse skrev:om jag var du så skulle nog jag ha lämnat in den på felsökning hos någon mc butik

Helt onödigt i min mening

jag skulle ta loss termostaten och lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar, gör den inte det så har du problemet där, öppnar den så skulle jag luft av systemet, fungerar inte det, byta topp packning och kanske byta kolvringar i samma veva när man endå har tagit av toppen, fungerar itne det så skulle jag kolla vatten pumpen och se så den är hel
efter det kolla kylaren så den inte har blivit igensatt !

Postat: 1 mars 2011, 13:13
av Sockan
Som sagt, kass topplockspackning eller dåligt åtdragen.