Moppen tappade kraft sen dog?!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Stromer
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 1 oktober 2009, 18:37
Ort: Linköping

Moppen tappade kraft sen dog?!

Inlägg av Stromer »

Hej jag var ute o körde lite med moppen o då och det hände något konstigt, jag kände att han började tappa kraft liksom inte lika bra vrid vid fullgas, sen när jag släppte gasen dirr efter så dog han bara, men sen startade jag han igen och körde iväg, vågade inte gasa fullt då men kände att kraften i moppen hade blivit sämre på nåt sett
Inga missljud , jag hade soppa
moppe: Cpi aragon gp -08
Setup
Metrakit 70cc
Laser xpro
Malossi multivar
Original fögg
Spirtluft
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Börja felsök då.

Låter som att den värmenypt
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Som redan sagts kan det vara att motorn varmenyper. Då bli motorn för varm och kolven tenderar att bränna sig fast i cylinderfodret och än värre om vevpartiet bränner samman. Du ska inte köra mer med moppen föränn du vet vad felet beror på. Har du för litet huvudmunstycke eller om förgasaren är felinställd kan motorn få för lite bensin och resultatet bli ofta att motorn skär.

Du kan ganska enkelt kolla den saken genom motera av tändstiftet. Om din förgasare är rätt så ska tändstiftet vara brunaktigt, ungefär som oboy choklade. Men inte gråaktigt eller vitt, vilket talar för att din motor får för lite bensin. Är stifet svart och sotigt får motorn för mycket bensin.

Men felet kan också vara att flottören hängt sig och då kan samma fenomen uppstå. Men kolla först och främst stiftet. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Stromer
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 1 oktober 2009, 18:37
Ort: Linköping

Inlägg av Stromer »

runners skrev:Som redan sagts kan det vara att motorn varmenyper. Då bli motorn för varm och kolven tenderar att bränna sig fast i cylinderfodret och än värre om vevpartiet bränner samman. Du ska inte köra mer med moppen föränn du vet vad felet beror på. Har du för litet huvudmunstycke eller om förgasaren är felinställd kan motorn få för lite bensin och resultatet bli ofta att motorn skär.

Du kan ganska enkelt kolla den saken genom motera av tändstiftet. Om din förgasare är rätt så ska tändstiftet vara brunaktigt, ungefär som oboy choklade. Men inte gråaktigt eller vitt, vilket talar för att din motor får för lite bensin. Är stifet svart och sotigt får motorn för mycket bensin.

Men felet kan också vara att flottören hängt sig och då kan samma fenomen uppstå. Men kolla först och främst stiftet. :wink:
Okej Tackar för svaren, ska titta på stiftet snart, men innan detta hände tankade jag moppen o hällde i en skvätt med olja i bensinen men jag glömde att skaka om bensinen så det blev aldrig blandat, kan det bero på det? För nu går moppen bra igen :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Stromer skrev:
runners skrev:Som redan sagts kan det vara att motorn varmenyper. Då bli motorn för varm och kolven tenderar att bränna sig fast i cylinderfodret och än värre om vevpartiet bränner samman. Du ska inte köra mer med moppen föränn du vet vad felet beror på. Har du för litet huvudmunstycke eller om förgasaren är felinställd kan motorn få för lite bensin och resultatet bli ofta att motorn skär.

Du kan ganska enkelt kolla den saken genom motera av tändstiftet. Om din förgasare är rätt så ska tändstiftet vara brunaktigt, ungefär som oboy choklade. Men inte gråaktigt eller vitt, vilket talar för att din motor får för lite bensin. Är stifet svart och sotigt får motorn för mycket bensin.

Men felet kan också vara att flottören hängt sig och då kan samma fenomen uppstå. Men kolla först och främst stiftet. :wink:
Okej Tackar för svaren, ska titta på stiftet snart, men innan detta hände tankade jag moppen o hällde i en skvätt med olja i bensinen men jag glömde att skaka om bensinen så det blev aldrig blandat, kan det bero på det? För nu går moppen bra igen :)
Om du hällde i en skvätt olja i bensinen har nog inte någon större betydelse. Oftast blandas den fort ut i bensinen när du kör av sig själva.
Men i så fall borde det rykit enormt när din moppe trassla om det skulle bero på oljan.

Men ta inte för givet att problemet är löst bara för att den går bra igen, många gånger gör den det när den stått ett tag och svalnat, men sedan när du kör igen blir motorn långsamt varmare och varmare. Till slut varmenyper den i gen.
Men visst kan du köra även om motorn får för lite bränsle, men du bör inte dra på i full rulle allt för länge och för ofta. Risken blir mindre när det börjar bli kallare ute när man kör för att den ska varmenypa, men finns där hela tiden ändå. Man ska också tänka på att om motorn får för lite bränsle får den också för lite olja som leder till att vevpartit långsamt slits och till sist skär samman. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Stromer
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 1 oktober 2009, 18:37
Ort: Linköping

Inlägg av Stromer »

runners skrev:
Stromer skrev:
runners skrev:Som redan sagts kan det vara att motorn varmenyper. Då bli motorn för varm och kolven tenderar att bränna sig fast i cylinderfodret och än värre om vevpartiet bränner samman. Du ska inte köra mer med moppen föränn du vet vad felet beror på. Har du för litet huvudmunstycke eller om förgasaren är felinställd kan motorn få för lite bensin och resultatet bli ofta att motorn skär.

Du kan ganska enkelt kolla den saken genom motera av tändstiftet. Om din förgasare är rätt så ska tändstiftet vara brunaktigt, ungefär som oboy choklade. Men inte gråaktigt eller vitt, vilket talar för att din motor får för lite bensin. Är stifet svart och sotigt får motorn för mycket bensin.

Men felet kan också vara att flottören hängt sig och då kan samma fenomen uppstå. Men kolla först och främst stiftet. :wink:
Okej Tackar för svaren, ska titta på stiftet snart, men innan detta hände tankade jag moppen o hällde i en skvätt med olja i bensinen men jag glömde att skaka om bensinen så det blev aldrig blandat, kan det bero på det? För nu går moppen bra igen :)
Om du hällde i en skvätt olja i bensinen har nog inte någon större betydelse. Oftast blandas den fort ut i bensinen när du kör av sig själva.
Men i så fall borde det rykit enormt när din moppe trassla om det skulle bero på oljan.

Men ta inte för givet att problemet är löst bara för att den går bra igen, många gånger gör den det när den stått ett tag och svalnat, men sedan när du kör igen blir motorn långsamt varmare och varmare. Till slut varmenyper den i gen.
Men visst kan du köra även om motorn får för lite bränsle, men du bör inte dra på i full rulle allt för länge och för ofta. Risken blir mindre när det börjar bli kallare ute när man kör för att den ska varmenypa, men finns där hela tiden ändå. Man ska också tänka på att om motorn får för lite bränsle får den också för lite olja som leder till att vevpartit långsamt slits och till sist skär samman. :wink:
okej. det fick mig att tänka om, tack för svaren runners :)
Låst