Stromer skrev:runners skrev:Som redan sagts kan det vara att motorn varmenyper. Då bli motorn för varm och kolven tenderar att bränna sig fast i cylinderfodret och än värre om vevpartiet bränner samman. Du ska inte köra mer med moppen föränn du vet vad felet beror på. Har du för litet huvudmunstycke eller om förgasaren är felinställd kan motorn få för lite bensin och resultatet bli ofta att motorn skär.
Du kan ganska enkelt kolla den saken genom motera av tändstiftet. Om din förgasare är rätt så ska tändstiftet vara brunaktigt, ungefär som oboy choklade. Men inte gråaktigt eller vitt, vilket talar för att din motor får för lite bensin. Är stifet svart och sotigt får motorn för mycket bensin.
Men felet kan också vara att flottören hängt sig och då kan samma fenomen uppstå. Men kolla först och främst stiftet.

Okej Tackar för svaren, ska titta på stiftet snart, men innan detta hände tankade jag moppen o hällde i en skvätt med olja i bensinen men jag glömde att skaka om bensinen så det blev aldrig blandat, kan det bero på det? För nu går moppen bra igen

Om du hällde i en skvätt olja i bensinen har nog inte någon större betydelse. Oftast blandas den fort ut i bensinen när du kör av sig själva.
Men i så fall borde det rykit enormt när din moppe trassla om det skulle bero på oljan.
Men ta inte för givet att problemet är löst bara för att den går bra igen, många gånger gör den det när den stått ett tag och svalnat, men sedan när du kör igen blir motorn långsamt varmare och varmare. Till slut varmenyper den i gen.
Men visst kan du köra även om motorn får för lite bränsle, men du bör inte dra på i full rulle allt för länge och för ofta. Risken blir mindre när det börjar bli kallare ute när man kör för att den ska varmenypa, men finns där hela tiden ändå. Man ska också tänka på att om motorn får för lite bränsle får den också för lite olja som leder till att vevpartit långsamt slits och till sist skär samman.
