Sida 1 av 1
Fråga angående :)
Postat: 29 augusti 2010, 16:22
av adam-nyberg
Hej jag har en aerox 08 och två av mina polare har Derbi , och jag har hört av alla att crossar går bättre än scooter me trimrör på; Nu e de så att vi alla har trimrör på , båda dom me Derbi har leovince v6 och jag har doppler s3r till min aerox . Visserligen har jag jag 17,5 mm fögg och en av dom har 14 och han andra 17 , Men hur kan de va så att jag drar båda i topp fart och en av dom i axx?
Postat: 29 augusti 2010, 16:26
av Haaga
För att Leovince v6 är ett lågvarvigt rör. Alltså inte så jättebra toppfart :p
Postat: 29 augusti 2010, 16:28
av adam-nyberg
Men ofta jag drar en av dom i axx då? och han andra drar mig inte med mycket ,
Postat: 29 augusti 2010, 16:28
av Haaga
Den ena kanske bara är väldigt dålig på att växla

Postat: 29 augusti 2010, 16:39
av Karlberg1011
Jag antar att han du drar i axx har 14mm fögasaren

?
Postat: 29 augusti 2010, 16:56
av runners
Det är en myt att cross skulle gå bättre än scooter. En cross är som regel manullellt växlad och är mycket lågt utväxlade för motorstyrkans skull. Det är inte ovanligt med 6-växlade låder på en crosscykel. Det blir en illision när man kör en cross att den har bättre acc därför att den varvar mycket och fort i varje växel, men i själva verket går den inte fortare i accet än vad en scooter gör.
Men där i mot kan man få en cross att gå fortare i toppfart än en scooter. Anledningen är scooterns små hjul, ju mindre hjul ju sämre toppfart, men bättre acc. Crossmopederna har som regel större hjul, men hamnar därmed i underläge gämtemot scootern.
Sedan handlar det om utväxling i motorn ju lägre utväxling i motorn, ju högre acc men sämre toppfart.
Ju högre utväxling, sämre acc och högre toppfart.

Postat: 29 augusti 2010, 17:00
av runners
runners skrev:Det är en myt att cross skulle gå bättre än scooter. En cross är som regel manullellt växlad och är mycket lågt utväxlade för motorstyrkans skull. Det är inte ovanligt med 6-växlade låder på en crosscykel. Det blir en illision när man kör en cross att den har bättre acc därför att den varvar mycket och fort i varje växel, men i själva verket går den inte fortare i accet än vad en scooter gör.
Men där i mot kan man få en cross att gå fortare i toppfart än en scooter. Anledningen är scooterns små hjul, ju mindre hjul ju sämre toppfart, men bättre acc. Crossmopederna har som regel större hjul, men hamnar därmed i underläge gämtemot scootern.
Sedan handlar det om utväxling i motorn ju lägre utväxling i motorn, ju högre acc men sämre toppfart.
Ju högre utväxling, sämre acc och högre toppfart.

I sista Meningen i första stycket menar jag" crossen hamnar i överläge".
Postat: 29 augusti 2010, 17:28
av klurrs_derbi_drd_racing
Men vad har dom för drevning då? Det spelar i massor!
Postat: 29 augusti 2010, 17:43
av Tuta
Haaga skrev:För att Leovince v6 är ett lågvarvigt rör. Alltså inte så jättebra toppfart :p
s3r är väll också lågvarvigt?

Postat: 29 augusti 2010, 20:57
av adam-nyberg
klurrs_Derbi_drd_racing skrev:Men vad har dom för drevning då? Det spelar i massor!
Tror dom har runt 13 - 52 eller nått men dom har inte org iallafall,
Postat: 29 augusti 2010, 20:59
av adam-nyberg
jag vet faktiskt inte

Men skulle gjärna vilja veta !
Postat: 29 augusti 2010, 22:13
av Haaga
Tuta skrev:Haaga skrev:För att Leovince v6 är ett lågvarvigt rör. Alltså inte så jättebra toppfart :p
s3r är väll också lågvarvigt?

Har inte så stor koll på scooter rör. :p