Är denna bra? - Vad behövs vid installation, ställas om osv

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
toxicstone
Kinaraket

Är denna bra? - Vad behövs vid installation, ställas om osv

Inlägg av toxicstone »

Hej, hade tänkt uppgradera min moped med en ny förgasare

hittade en http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +Flat.aspx för 800kr.

Det jag undrar är om jag byter den rakt av, vad behövs för att den ska fungera som den ska göra med motorn?

Är denna bättre än en stage 6 av dem billigare sorterna, vet dock inte vilken jag har, men troligtvis en billig trimförgasare.

den är flat, som jag uppfattat ska ge mer vrid, mer acc.

Finns denna på någon annan känd sida att inhandla?

Är det en bra förgasare eller sådär.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Först och främst, vad har du för settup på din moppe?
Cylinder, variator, avgasrör mm.
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd

Inlägg av aerox_killen95 »

Det är en väldigt bra förgasare men har du inte hyper eller något sådant ska du deffinitivt ha mindre storlek :lol:
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Jaa kör du med bara effektrör räcker det med en 17.5 mm.

Det där är en 32 mm, alltså en väldigt stor förgasare!
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

ok :P har en stage 6 70cc, vet inte vilken, men nog billigare sorten, effekt rör gianelli, strypningarna borta och pluggen på röret såklart, tror där är något annat trim på den med,och säker på att variatorringen/ringarna är borta, den gör 100 med grymt acc. sitter på en dellorto eller hur man stavar det:P några bokstäver är borta på förgasaren,

hur räknar man hur många mm förgasaren har?

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN

Inlägg av Maltyboy »

tycker du ska ha en mindre förgasare!
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

LOL! 32mm förgasare :lol:
kör på en 19mm alt 21...
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

toxicstone skrev:ok :P har en stage 6 70cc, vet inte vilken, men nog billigare sorten, effekt rör gianelli, strypningarna borta och pluggen på röret såklart, tror där är något annat trim på den med,och säker på att variatorringen/ringarna är borta, den gör 100 med grymt acc. sitter på en dellorto eller hur man stavar det:P några bokstäver är borta på förgasaren,

stor risk att den gör 100 med en sur sport och ett gianelli ..
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

ml65 skrev:
toxicstone skrev:ok :P har en stage 6 70cc, vet inte vilken, men nog billigare sorten, effekt rör gianelli, strypningarna borta och pluggen på röret såklart, tror där är något annat trim på den med,och säker på att variatorringen/ringarna är borta, den gör 100 med grymt acc. sitter på en dellorto eller hur man stavar det:P några bokstäver är borta på förgasaren,

stor risk att den gör 100 med en sur sport och ett gianelli ..
mätte insuget, i innedelen och det blev faktiskt 32mm, kan ta foto om det behövs, men om kan jag då köpa den?

har en dellorto 32mm om det, är den jag länkade bättre? :)

Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av zvynx »

vad är det du gaggar i , kör verkligen inte på en 32mm förgasare, och diametern på insuget som du mätt är 32mm alltså passar förgasare med 32mm insugsanslutning..
Braap Braaaap
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

zvynx skrev:vad är det du gaggar i , kör verkligen inte på en 32mm, och insugsanslutningen som du mätt är 32mm..
Senast redigerad av toxicstone den 29 augusti 2010, 21:56, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av zvynx »

det brukar stå på förgasaren, annars tar du ett skjut mått och mäter den så kallade halsdiametern :)
Braap Braaaap
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

zvynx skrev:det brukar stå på förgasaren, annars tar du ett skjut mått och mäter den så kallade halsdiametern :)

Kollat med riktigt mätinstrument som mäter i millimeter och det gav mig 27 exakt, innanmåt

är innanmåtet man går efter väll? utanpå är den 33m :P

Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av zvynx »

du mätte alltså på den sidan som sitter mot insuget? inte sidan som luftfilter/burk sitter på? för då bör förgasaren vara 28mm :)
Braap Braaaap
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

det är inte längst ut på mäter...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

toxicstone skrev:
zvynx skrev:det brukar stå på förgasaren, annars tar du ett skjut mått och mäter den så kallade halsdiametern :)

Kollat med riktigt mätinstrument som mäter i millimeter och det gav mig 27 exakt, innanmåt

är innanmåtet man går efter väll? utanpå är den 33m :P
vad var det du mätte insuget?
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

zvynx skrev:du mätte alltså på den sidan som sitter mot insuget? inte sidan som luftfilter/burk sitter på? för då bör förgasaren vara 28mm :)

mäte där luftfiltert sitter, den sidan som har störst hål, den andra sidan som går in i insugsgummit är bara på 15mm

Bild

vad är det till höger? :S att skruva gör ingen skillnad vad jag vet, blir inte smalare eller något, hålet är detsamma, bara större om man tar bort hela såkallade skruven.
tar man av hela delen så ser det ut som något genomskilningt plast inuti :S
Senast redigerad av toxicstone den 29 augusti 2010, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

då har du 15mm och inte 27....
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

KarlssoN^ skrev:då har du 15mm och inte 27....
ok:P haha tackar, är det verkligen på den sidan:P tycker det lät lite för att vara trim, den drar mer än normal trim mopeder gör iaf det är en sak som är säkert.

michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

det som du har ringat är nog choken
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

har jag någon av dem på twostroke? http://www.twostroke.se/group.asp?group=412

har nog denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=16957

står på förgasaren PHBN 17 men den är 16mm, och jag mäter 15-15.5 mm :S

mätinstrumentet kan inte bli exaktare

toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

michaelzwe skrev:det som du har ringat är nog choken
men ska inte chocken vara kopplat till något?

kanske är som där stog vajerchock, men det är om man inte har en separat då alltså? har nog det, en svart box vid sidan om ramen på andra sidan än där förgasaren sitter.

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

toxicstone skrev:
ok:P haha tackar, är det verkligen på den sidan:P tycker det lät lite för att vara trim, den drar mer än normal trim mopeder gör iaf det är en sak som är säkert.
fast det är väl inte där du mäter heller?!?!... du mäter där det är som smalast (längre in i förgasaren än där du drog strecken)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

bluerider94 skrev:
toxicstone skrev:
fast det är väl inte där du mäter heller?!?!... du mäter där det är som smalast (längre in i förgasaren än där du drog strecken)
ja nu när ni sa det:P andra sidan där förgasaren kopplas in till cylinderna via insugsgummit och det var 15-15.5 men på förgasaren står där 1
7 inte mm efter utan bara 17 och på förgasaren på TS står där 16mm och det är den enda som liknar min

http://www.twostroke.se/product.asp?product=16957

har svart lock över flotören och har beteckning PHBN 17 (17.5?) LS utanför inringningen.

sökte på nätet och hittade inte mycket, google gav mig 16mm men inte 17 men här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116513 och även en här http://www.webcar2000.com/countries/swe ... _car.phtml skriver dem om 17.5 om det är en 5,a ser jag inte då den är ihopsmält typ på min hehe men kan vara

Förresten på nålen är där 5 hack runtom där man ska eller kan ha en ring, på min är där ingen men kanske ska vara så? tror inte det hade gått ens eftersom den är inte som på kina förgasare uppifrån och hänger, utan här trycks den neråt så den åker ner i ett litet hål och där kan ingen ring få plats :S

fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

toxicstone skrev:
bluerider94 skrev:
toxicstone skrev: ok:P haha tackar, är det verkligen på den sidan:P tycker det lät lite för att vara trim, den drar mer än normal trim mopeder gör iaf det är en sak som är säkert.
ja nu när ni sa det:P andra sidan där förgasaren kopplas in till cylinderna via insugsgummit och det var 15-15.5 men på förgasaren står där 1
7 inte mm efter utan bara 17 och på förgasaren på TS står där 16mm och det är den enda som liknar min

har svart lock över flotören och har beteckning PHBN 17 (17.5?) LS utanför inringningen.

sökte på nätet och hittade inte mycket, google gav mig 16mm men inte 17 men här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116513 och även en här http://www.webcar2000.com/countries/swe ... _car.phtml skriver dem om 17.5 om det är en 5,a ser jag inte då den är ihopsmält typ på min hehe men kan vara

Förresten på nålen är där 5 hack runtom där man ska eller kan ha en ring, på min är där ingen men kanske ska vara så? tror inte det hade gått ens eftersom den är inte som på kina förgasare uppifrån och hänger, utan här trycks den neråt så den åker ner i ett litet hål och där kan ingen ring få plats :S
har du hack ska det ju själv klart vara en ring där och jag har aldrig hört om en moped som har så att nålen kan fara upp och ner utan den skall sitta fast i throtheln och följa med den när man gasar
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Varför måste du tvunget veta exakt vilken mm din förgasare är på? skaffa en 19mm förgasare så kommer det bli bra! Inte 32mm till din setup!
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

fax110 skrev:
toxicstone skrev:
bluerider94 skrev: fast det är väl inte där du mäter heller?!?!... du mäter där det är som smalast (längre in i förgasaren än där du drog strecken)

har du hack ska det ju själv klart vara en ring där och jag har aldrig hört om en moped som har så att nålen kan fara upp och ner utan den skall sitta fast i throtheln och följa med den när man gasar

http://i35.tinypic.com/ixtauc.jpg där sitter nålen rakt ner, på öppningen sitter den plastbiten som är kopplad till gasvajern, du lägger i nålen rakt ner sen på med den biten och skruvar på sen är där inget mer, om den åker med upp har jag svårt att tro, på andra sidan av förgasaren där flörtren sitter är munstycket som vad jag ser går igenom det hålet där nålen sitter, har 100 på munstycke 6mm

Låst