Sida 1 av 1
Chocken trasig? - Start endast med täppt insug
Postat: 27 augusti 2010, 18:54
av toxicstone
Ja som många vet, så har min beta ark ej velat fungera.
Har trott det är luftfiltert, men eftersom den ska kunna starta utan något luftfilter alls så har jag funderat lite, bara lite dock:P
Iaf så startar den om jag stoppar i en bit från en bil tvättsvamp och kickar 1-3 gånger beroende på om den är helt kall eller inte.
Sen så får jag ta ut den lite för att den ska gå bra annars dör den om den är strypt hela tiden ju.
MEN det konstiga är att efter jag fått igång den typ 15 - 20 sec efter så kan jag inte ta ut svampen hela så det är fritt och köra då dör den på gas.
Den la bara av en dag, när jag stängde av den för att komma in under sadeln, skulle sedan starta den igen ca 1 min max efteråt och då ville den inte.
Så är det chocken eller? har rensat förgasaren vad jag kunnat, när jag har svampen i "rätt" dock lite svårt så kan jag gasa rejält så som jag ska kunna göra med den.
OCH går det att reparera den?
Hittade en guide hur man felsöker som jag ska pröva på söndag när jag kommer åt den,
http://scooterdoctors.forum24.se/scoote ... out15.html dock ser inte min alls ut som den förgasaren, jag kommer inte använda mätare då jag inte har.
Jätte tacksam för svar, jobbigt att den bara står och inte används nu när det inte är något "jätte" stort problem.
Postat: 27 augusti 2010, 19:24
av 940103
När man byter till sportluftfilter måste man ju gå upp i munstycke. Så den dör kanske för att den får för lite bensin då?
Postat: 27 augusti 2010, 19:46
av toxicstone
940103 skrev:När man byter till sportluftfilter måste man ju gå upp i munstycke. Så den dör kanske för att den får för lite bensin då?
Tackat för att någon svarar iaf, förra ägaren hade problem med den att den bara gick på tomgång, men han hade fixat det med munstycket, så det var problemet då, så kan inte vara det nu ju eller?
Lägger in en bump här med, är där ingen annan på forumet som kan något om förgasare? är ingen kina moped vi pratar om nu.
Nästan säker på att det är ett stage 6 förgasare
h
Postat: 27 augusti 2010, 20:13
av Sjooqvist
har du checkat om det är kondens i bensinslangen eller nått?
Postat: 27 augusti 2010, 20:28
av -Johan-
är den trimmad? om inte, byt till originalmunstycke och ställ vrid in tomgångsskruven, och möjligen lufskruven, ifall den är fel, varför du inte kan ta ut svampen helt beror ju antagligen på att den då får så mycket luft så den dör
Postat: 27 augusti 2010, 20:42
av rod_rrx
rensat vacuumkranen och bensinslangen? rengjort tanken?
Postat: 27 augusti 2010, 20:53
av toxicstone
rod_rrx skrev:rensat vacuumkranen och bensinslangen? rengjort tanken?
Tanken har inte ens varit öppen så att där skulle vara något tror jag inte, går som sagt fint om jag håller svampen rätt.
Har inte vakuumkran och där är inget skit i bensinslangen
Postat: 27 augusti 2010, 20:54
av toxicstone
-Johan- skrev:är den trimmad? om inte, byt till originalmunstycke och ställ vrid in tomgångsskruven, och möjligen lufskruven, ifall den är fel, varför du inte kan ta ut svampen helt beror ju antagligen på att den då får så mycket luft så den dör
Trimmad med stage 6 70cc och trimförgasare vet dock inte märke på den
Men om den får för mycket luft, kan det tyda på att chocken är isönder eller att trottle nåle n fastnat eller vad det nu är där som styr luften hehe
Re: h
Postat: 27 augusti 2010, 20:56
av toxicstone
Sjooqvist skrev:har du checkat om det är kondens i bensinslangen eller nått?
Kondens, kan det vara så?
Hur länge kan kondensen vara då den går fin fint om jag bara håller den jäkla svampen rätt.
Måste vara något med luften eftersom när jag ger den rätt me luft så går den bra, dock måste jag själv styra det, då måste väll chocken vara isönder, men det ska väll bara spela roll en viss stund sen ska den väll inte behöva chocken eller?
Postat: 27 augusti 2010, 23:17
av toxicstone
BUMP
Postat: 28 augusti 2010, 00:38
av 2stroke4ever
gör rent förgasaren. alternativt byt upp munstycke
Postat: 28 augusti 2010, 06:24
av toxicstone
2stroke4ever skrev:gör rent förgasaren. alternativt byt upp munstycke
Jo men hur kan jag plötsligt behöva byta upp mig´? krymper munstycket eller vad
Postat: 28 augusti 2010, 09:28
av toxicstone
bump
kom igen någon kan väll säga något annat än munstycket, har rensat den.
ska ta foto ikväll på den så ni kan se om den är fel kopplad, kan den vara det förresten även om den startar och går?
Postat: 28 augusti 2010, 12:11
av 2stroke4ever
GÖR RENT luftfiltret och förgasaren.
och ja. du kan behöva byta upp munstycket. med inte med mycket ibland. mest beroende på temperatur ute..
Postat: 28 augusti 2010, 22:47
av toxicstone
2stroke4ever skrev:GÖR RENT luftfiltret och förgasaren.
och ja. du kan behöva byta upp munstycket. med inte med mycket ibland. mest beroende på temperatur ute..
OK DÅ, MEN efter så kort tid, iaf varit i trelleborg idag, men imorgon ska jag kolla, kan ju vara sjuvluft som sagt, vad sprutar man på membranet ifall det är där? startgas? var kan det mer dra sjuvluft?
Postat: 28 augusti 2010, 22:48
av 2stroke4ever
du sprutar startgas från förgasaren till cylinderfoten ja!
Postat: 28 augusti 2010, 23:13
av bluerider94
nej det är inte TJuvluft!
Och JA det är för litet munstycke! sätt på större munstycke eller sätt tillbaka luftburken! choKen är det inget fel på
Postat: 29 augusti 2010, 00:29
av toxicstone
bluerider94 skrev:nej det är inte TJuvluft!
Och JA det är för litet munstycke! sätt på större munstycke eller sätt tillbaka luftburken! choKen är det inget fel på
OK då!
men det kan jag ju inte kolla imorgon iaf, då får jag beställa sådant.
Förresten, om jag tar ut det gamla kan jag gå efter det? står där på det eller något vad för storlek det är?
återkommer!
tack för svar.
Postat: 29 augusti 2010, 01:52
av mrnyberg
toxicstone skrev:bluerider94 skrev:nej det är inte TJuvluft!
Och JA det är för litet munstycke! sätt på större munstycke eller sätt tillbaka luftburken! choKen är det inget fel på
OK då!
men det kan jag ju inte kolla imorgon iaf, då får jag beställa sådant.
Förresten, om jag tar ut det gamla kan jag gå efter det? står där på det eller något vad för storlek det är?
återkommer!
tack för svar.
Ja troligtvis står det storlek smått på mässingskruven. om den tidigare ägaren INTE satte dit de trim du har för tillfället så gissar jag på att du har 70-85 i munstycke Beroende på vad original är. Om det var den tidigare ägaren som satte dit munstycke är det liten risk att du behöver nytt munstycke och ställ in tomgångsskruven och blandningen för guds skull
Postat: 29 augusti 2010, 08:30
av toxicstone
mrnyberg skrev:toxicstone skrev:bluerider94 skrev:nej det är inte TJuvluft!
Och JA det är för litet munstycke! sätt på större munstycke eller sätt tillbaka luftburken! choKen är det inget fel på
OK då!
men det kan jag ju inte kolla imorgon iaf, då får jag beställa sådant.
Förresten, om jag tar ut det gamla kan jag gå efter det? står där på det eller något vad för storlek det är?
återkommer!
tack för svar.
Ja troligtvis står det storlek smått på mässingskruven. om den tidigare ägaren INTE satte dit de trim du har för tillfället så gissar jag på att du har 70-85 i munstycke Beroende på vad original är. Om det var den tidigare ägaren som satte dit munstycke är det liten risk att du behöver nytt munstycke och ställ in tomgångsskruven och blandningen för guds skull
ok ok ok

trodde inte att sådant kan ändras, blev chockad, men tydligen, man lär sig varje dag.
Postat: 29 augusti 2010, 14:51
av toxicstone
OK här är bilder
vad är nu alla för något? så jag vet om jag kopplat rätt:P
1,an betyder att det är samma på bilderna
på bild nr 2 vad är det som sticker ut , svart fäste som går böjt över externa hårddisken på bilden, bara ett hål rakt igenom och man kan skruva på den saken som sitter på men det spelar ingen roll enda är att man skruvar in den längre men hålet är fortfarande i samma storlek rakt igenom förutom att det är större utan skruven i.
på bild nr 1 så är där 1 slang som går runt, har varit så hela tiden vad jag vet, men varför?
öppnade locket till flotörren ni ser på bilden, svarta locket, och där rann ut jätte mycket bensin efter jag har startat den lite, vad betyder det?
står dellorto eller något, är nog märket på den
på det ena munstycket, det största där flotörren sitter så står där 100, inget på dem andra, ser inte alls slitet ut men ej skruvat av än vill inte glömma hur pass mycket inskruvad den är, är inte fullt inskruvad.
Postat: 29 augusti 2010, 20:48
av toxicstone
bump... shocken sitter inte på förgasaren