Flera småproblem, Speedfight 2 - LC.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Flera småproblem, Speedfight 2 - LC.

Inlägg av Sockan »

Jo är här och postar med den här skithögen igen. :)

När man äntligen fått den att gå bra och så så har jag fortfarande några frågor kvar.

* Den går bra när man kör runt, cirka 80 mätt med gps (lite över). i nerförsbacke släpper den på utav bara fan, man känner verkligen fartökningen. på raksträcka hörs bara evighetsvarvet på samma nivå, men när man åker nerför känns det som att något släpper... Motorn börjar "vråla" och det går MYCKET fortare. Kan detta bero på för tunga vikter?

* Stage6 cdi boxen funkar INTE! Köpte en sådan för 4-5 månader sen men mopeden hann skära och jag fixade den och körde in den så jag hann aldrig testa den förens ett tag sen! Och när jag testade den går den hur bra som helst på låg varv, men precis när den ska "bursta upp" på högvarv bara feltänder den som ett as! Låter helt fel. Kan fixa video om det krävs. Har även kopplat ur batteriet under monteringen av denna.

* Efter lång hög-varvning börjar han verkligen cepa ur. Går skit bra sen så går den ner och bara BÖAR tills man släppt gasen helt och drar upp den igen. Vad fan kan detta bero på?

* Är en speedfight 2 X-Sport LC -02, det finns väl cdi box strypning där? (Överallt jag läst säger dom det)

SETUP:

Stage6 sport 49cc cylinder.
"speedcontrol variator"
Hebo NK performance
12,5 mm org. förgasare med 110 i munstycke.

HJÄLP UPPSKATTAS PÅ SAMTLIGA PUNKTER!!

Sockan
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Svar på fråga 1; Har du möjligtvis för litet drev som gör att den varvar som fan? Isånafall är det bara på med ett större om det går.. lite större framdrev skulle nog få ner de höga varven lite
Fråga 3; När du kört länge på höga så menar du att den börjar "BÖÖA"..? Jag skulle nog tro att det är tjuvluft eller förgasaren. Kolla om packningar är hela. Men det har hänt mig att jag kört rätt så länge på en sträcka (med borrad plugg& full gas) o senare har den dött pga att soppan inte hann fram ordentligt tillslut. Kanske kan vara samma problem för dig? Isånfall, om jag var du, så skulle jag dra ner på varven lite o göra något åt det tex större framdrev som sagt :wink:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Robban_91_dakotan skrev:Svar på fråga 1; Har du möjligtvis för litet drev som gör att den varvar som fan? Isånafall är det bara på med ett större om det går.. lite större framdrev skulle nog få ner de höga varven lite
Fråga 3; När du kört länge på höga så menar du att den börjar "BÖÖA"..? Jag skulle nog tro att det är tjuvluft eller förgasaren. Kolla om packningar är hela. Men det har hänt mig att jag kört rätt så länge på en sträcka (med borrad plugg& full gas) o senare har den dött pga att soppan inte hann fram ordentligt tillslut. Kanske kan vara samma problem för dig? Isånfall, om jag var du, så skulle jag dra ner på varven lite o göra något åt det tex större framdrev som sagt :wink:
Scooters brukar vara remdrivna och har inte drev, utan i stället något som hetter variator.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Re: Flera småproblem, Speedfight 2 - LC.

Inlägg av runners »

Sockan skrev:Jo är här och postar med den här skithögen igen. :)

När man äntligen fått den att gå bra och så så har jag fortfarande några frågor kvar.

* Den går bra när man kör runt, cirka 80 mätt med gps (lite över). i nerförsbacke släpper den på utav bara fan, man känner verkligen fartökningen. på raksträcka hörs bara evighetsvarvet på samma nivå, men när man åker nerför känns det som att något släpper... Motorn börjar "vråla" och det går MYCKET fortare. Kan detta bero på för tunga vikter?

* Stage6 cdi boxen funkar INTE! Köpte en sådan för 4-5 månader sen men mopeden hann skära och jag fixade den och körde in den så jag hann aldrig testa den förens ett tag sen! Och när jag testade den går den hur bra som helst på låg varv, men precis när den ska "bursta upp" på högvarv bara feltänder den som ett as! Låter helt fel. Kan fixa video om det krävs. Har även kopplat ur batteriet under monteringen av denna.

* Efter lång hög-varvning börjar han verkligen cepa ur. Går skit bra sen så går den ner och bara BÖAR tills man släppt gasen helt och drar upp den igen. Vad fan kan detta bero på?

* Är en speedfight 2 X-Sport LC -02, det finns väl cdi box strypning där? (Överallt jag läst säger dom det)

SETUP:

Stage6 sport 49cc cylinder.
"speedcontrol variator"
Hebo NK performance
12,5 mm org. förgasare med 110 i munstycke.

HJÄLP UPPSKATTAS PÅ SAMTLIGA PUNKTER!!

Sockan

Det låter först på beskrivningen som om du har alldeles för tunga varitaorvikter. Sedan när den börjar böa på låga varv låter det som om det är något problem men inställningen i förgasaren. Böandet brukar bero på att motorn får för mycket bensin och i ditt fall när du kör på låga varv. Men när jag läser att du har 110 i munstycke låter detta väldigt stort för ditt upset på moppen. Jag tror att du bör byta ner till munstycke storlek 90- 95.
Skuva av tändstifet och kolla hur detta ser ut. Jag gissar på att det är svart och sotigt. Den rätta färgen om din motor får rätt blandning ska vara gyllenbrun, ungefär som oboy shocklade. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

hahahaa
hum....
runners
King of the street

Inlägg av runners »

nasse_89 skrev:hahahaa

HAHAHA

Ekot på föregående skratt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Stiftet är gyllenbrunt.

Och böandet kommer när jag är på höga varv kört länge och pressat, sen så cepar den ner sig och böar ner... och så får man släppa gasen helt och sen köra igen... jobbigt!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Sockan skrev:Stiftet är gyllenbrunt.

Och böandet kommer när jag är på höga varv kört länge och pressat, sen så cepar den ner sig och böar ner... och så får man släppa gasen helt och sen köra igen... jobbigt!
Du har för liten förgasare.
Bränslet tar slut i förgasaren när du kör på max när du släpper av på gasen hinner det fylla på igen
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

runners skrev:
Robban_91_dakotan skrev:Svar på fråga 1; Har du möjligtvis för litet drev som gör att den varvar som fan? Isånafall är det bara på med ett större om det går.. lite större framdrev skulle nog få ner de höga varven lite
Scooters brukar vara remdrivna och har inte drev, utan i stället något som hetter variator.

Nästan alla scootrar är remdrivna, och remdrivna scootrar är 2 växlade automat, det är anledningen till varför man fyller på olja i blocket vid bakhjulet på 2 taktare, där inne sitter dreven....... :idea:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jolly skrev:
runners skrev:

Nästan alla scootrar är remdrivna, och remdrivna scootrar är 2 växlade automat, det är anledningen till varför man fyller på olja i blocket vid bakhjulet på 2 taktare, där inne sitter dreven....... :idea:

Då förklarar man det när man pratar om scooter eller hur? I allmänhet säger man inte att en scooter har drev, utan att den är remdriven. Då pratar man inte om drev. I motorn sitter också liksom drev eller hur? Sekundär och primärdrev. Men scootern är fortfarande remdriven hur många drev du än hittar. Då kan du inte byta något framdrev som "Robban Dakota" uppmanade Vad har oljepåfyllningen i blocket med saken att göra????????????? Vad är det som är problem???
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

runners skrev:
Jolly skrev:
runners skrev: Scooters brukar vara remdrivna och har inte drev, utan i stället något som hetter variator.

Då förklarar man det när man pratar om scooter eller hur? I allmänhet säger man inte att en scooter har drev, utan att den är remdriven. Då pratar man inte om drev. I motorn sitter också liksom drev eller hur? Sekundär och primärdrev. Men scootern är fortfarande remdriven hur många drev du än hittar. Då kan du inte byta något framdrev som "Robban Dakota" uppmanade Vad har oljepåfyllningen i blocket med saken att göra????????????? Vad är det som är problem???
Men åååh, olja som man fyller på i bak på moppen är för att smörja dreven som sitter där bak. Det är 2 stk drev där inne, Primär och Sekundär, dom kan man byta ut. That's it?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Har du bytat dem? Är det något du gör på en eftermiddag?

"Robban Dakota" brukar skriva under rubriken "veteranmopeder" och har blandat samman korten med traditionella mopeder och crossmopeder med scotters. som du säkert vet drivs dessa cross och traditionella mopeder av kedja och denna kedja behöver ett drev både fram och bak för kraftöverföringen från motor till bakhjul. Framdrevet kan enkelt bytas på dessa och tar inte mer än högst 20-minuter i tid i anspråk. Bakdrevet är inte i heller några märkvärdigheter att byta även om det är mera jobb. Det var detta han menade att huvudinlägget kunder göra och jag förklarade att scottrar driv med rem och inte har sådant drev.

Att byta sekundärdrev och primärdrev gör man främs i syfte att höja utväxlingen och inte sänka den för bättre acc. Sänker man utväxlingen får man en verkligt övervarvad motor särskilt om man trimmar den. Att byta dessa drev gör man oftast när man har trimmat ordentligt och vill sänka varvet och för högre utväxling och få ytterligare några kilometer mer på hastighetsmätaren.
Men att byta dessa sekundärdrev och primärdrev är ett stort jobb som kräver att man klyver motorn. Tycker du att han ska bota problemet med att byta dessa drev?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

100% på att det är förgasaren?

Innan jag bytte cylinder var den INTE så att jag var tvungen att släppa gasen mycket. Kan man "bondtrimma" detta, te.x borra upp? större slang med nipplar?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Tack för hjälpen allihoppa, men efter att den har skurit för sista gången i sitt 8 åriga liv så ska den imorgon till sjön!
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Skar den? Du hade nog för liten förgasare då, vilket gjorde att den inte fick tillräckligt med bensin.

Eller så är du van vid vit oboy, alltså att du hade för litet munstycke ;)

Men så dum att du slänger den i sjön hoppas jag verkligen inte att du är!
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Antagligen för liten förgasare. körde mellan 100 och 110 i munstycke. (stog inte hur stora det var på dom så tog tills den gick rent på dom) och jo stiftet var mer svart än vitt. (Typ som 6 skedar oboy )

Moppen ska plockas ner idag och sen säljas i delar, tror jag. Skar igår när jag skulle kicka igång den... Veven var i dåligt skick så den skar och repade hela cylindern med kolven. (Fattar INTE hur veven kan pajja efter 50-100 mil)

Ska pilla lite imorgon och se vad som händer. hade en 17,5 mm jag kunde få av en polare... Hmm... värt att lägga ner 2-3k mer? Knappast...
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Sockan skrev:Antagligen för liten förgasare. körde mellan 100 och 110 i munstycke. (stog inte hur stora det var på dom så tog tills den gick rent på dom) och jo stiftet var mer svart än vitt. (Typ som 6 skedar oboy )

Moppen ska plockas ner idag och sen säljas i delar, tror jag. Skar igår när jag skulle kicka igång den... Veven var i dåligt skick så den skar och repade hela cylindern med kolven. (Fattar INTE hur veven kan pajja efter 50-100 mil)

Ska pilla lite imorgon och se vad som händer. hade en 17,5 mm jag kunde få av en polare... Hmm... värt att lägga ner 2-3k mer? Knappast...
Nja hur vet du om veven skurit, så behöver det inte vara bara för att cylindern är repad. Om stiftet var sotigt, nä då köper jag inte att veven gått åt helv... då har motorn fått mer än väl gott om bensin. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Veven gick inte rätt runt och ramlagrerna var pajj.. :P Dessa har bytts inom 100 mils radien.. fattar inte vart problemet ligger om stiftet är sotigt, den är inkörd och fullt med kylarvatten i tanken? :S (Vattentanken då alltså) + vattenpump är hel allt går runt.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

har du inte garanti på jobbet. De som gjorde det (såvida inte du själva mekat dit den) ska väl ta det på reklamation. De får ersätta vev, cylinder och hela skitet. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Bytet gjorde jag tillsammans med en som jobbar på verkstad. ^^ Så ingen garanti där inte.

Men har iaf fått ihop lite billiga begagnade delar så att den går igen. startas INTE igen förrens jag hittat varför den skar!!
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Åtgärdat problemet och den kör nu, snabbare än någonsin! :)

Var hos en polare igår där vi fixade och donade. Förgasaren satt inte tätt med insuget (Något jävla UFO hade dragit gängpajj i muttdrarna, då det är stål insug.) vi åtgärdade detta genom att köra nya gängor med ett gängverktyg. Moppen startade inte nu utan man behövde hålla för insuget, bytte till 105 i munstycke och vi flyttade nålen i trotteln till understa "jacket" och den går finare och renare än någonsin! Toppade 87 ärliga på raksträckan hem därifrån med GPS. Kändes hur han orkade varva ut och hålla varvtalet uppe utan att gå ner i fart. Känslan var underbar. När vi endå höll på så pillade vi av variatorkåpan, rengjorde hela där inne, bytte rem mot en helt ny, Gjorde även en fin liten bonnelösning på mitt luftfilter! (Det har haft egenskapen att RAMLA av när det blir för hård bankörning ) Lackade en ståltråd lätt blå, drog den igenom det blåa luftfiltret och drog ett varv runt stötdämparens yttre del och sen in igen och tvitta ihop innanför. Mycket jobb men fint blev det. Nej nu ska vi ut och köra på crossbanan igen med 125:erna och sen blir det nog testa lite scooter på 50x50 meters asfaltsplätten som finns där... Stunting here I come. :)

Kändes bara som allting löstes med förgasaren! MYCKET bättre bottendrag, vill nästan gasresa med en 80kg's kille på. Aja tjo tjo ;)
Låst