V-ringen

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
-Gurra-
Elmoped

V-ringen

Inlägg av -Gurra- »

när man drar v-ringen behöver man speciela verktyg då? för när vi testa snurrar bara muttern runt då vi använde skiftnyckel
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

ja ni behöver ju fästa den där runda saken som snurrar utan att skada den:P
-Gurra-
Elmoped

Inlägg av -Gurra- »

MartenRRX skrev:ja ni behöver ju fästa den där runda saken som snurrar utan att skada den:P
Hur?
runners
King of the street

Re: V-ringen

Inlägg av runners »

-Gurra- skrev:när man drar v-ringen behöver man speciela verktyg då? för när vi testa snurrar bara muttern runt då vi använde skiftnyckel
Det är sant att hjulet snurrar runt när man försöker skruva av kron-muttern. Det är just detta som är kruxet när man ska pilla med detta för de flesta.
Alltså måste hjulet spärras på något vis! Det finns flera sätt men inget bra och inget är lika lätt som att använda en mutterdragare. Då blir jobbet en barnlek.
En elektrisk mutteravdragare kostar några hundralappar, men man behöver inte någon annan än en som kostar under femhundra kronor, sådana finns på t ex, Biltema.

Andra sätt än med mutterdragare för att plocka av kronbulten blir förstås mycket svårare, själv har jag lyckats att spärra kuggkransen med hjälp av en skruvmejsel. Men risken finns att du slinter och fördärvar kuggkransen och man måste vara försiktig, onödig kostnad att köpa en ny sådan. Vad jag vet så är det hopplöst på en del mopeder jag pillat på och då är enda lösningen mutterdragare. :wink:

Du bör inte använda "Skiftnyckel" detta verktyg är ett otympligt och slinter du så är risken stor att du rundgör muttern. Använd spärrnyckel, lednyckel eller ringnyckel. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
florre
Elmoped

Inlägg av florre »

köp en mutterdragare , men var försiktig så du inte pajar nått annan ist
Låst