Jag har en Yamaha Aerox och vill dra v-ringen men lyckas inte få bort muttern, jag har följt flera guider men har tagit sönder en del av fläkthjulet så nu har jag gett upp. Så vet ni någon verkstad i stockholm som kan göra det åt mig?
aikanden skrev:Jag har en Yamaha Aerox och vill dra v-ringen men lyckas inte få bort muttern, jag har följt flera guider men har tagit sönder en del av fläkthjulet så nu har jag gett upp. Så vet ni någon verkstad i stockholm som kan göra det åt mig?
Om ni har hittat en guid där någon kilarfast variatorfläkten för o få bort muttern, Gör fan inte de då! De är absolut de sämsta sättet kan ja säga här och nu
Var ska man sätta fast tvingen? Och om man har en mutterdragare för att få bort muttern borde inte allt annat snurra med så man måste hålla fast allt på nåt sätt eller hur funkar det då?
aikanden skrev:Var ska man sätta fast tvingen? Och om man har en mutterdragare för att få bort muttern borde inte allt annat snurra med så man måste hålla fast allt på nåt sätt eller hur funkar det då?
En mutterdragare "slår" med sån kraft så muttern släpper!
Om du ska lämna in moppen för att dra v-ringen kan du lika gärna köpa en elektrisk mutterdragare, blir inte mycket dyrare.
Man kan kila fast en skruvmejsel i en kuggkrans men inte på variatorfläktar. Men man måste vara väldigt försiktig om man inte vill köpa en ny kuggkrans. Men det bästa sättet är med mutterdragare då är det hela skit enkelt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
Pontooz skrev:Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
Det är ju förf*n ett matställe, ofta dom har det där ?!?:o
Blir billigare om du köper en elmutterdragare som tidigare nämnt.
Finns på Claes Ohlson, Mekonomen, Jula , Rusta etc.
Brukar ligga på 300-500 :- sen kommer du ha användning för den senare om du ska pilla på scootern. Är det för mycket pengar åk upp med moppen till okq8 och dra och hyr en mutterdragare-
Pontooz skrev:Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven
jonteking12 skrev:När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven
Men tänk på en sak! Materialet motorblocket är gjort av är defenitivt inte hållbart och om du knäcker du det så kan du ställa dig rakt fram och gråta.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
jonteking12 skrev:När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven
Men tänk på en sak! Materialet motorblocket är gjort av är defenitivt inte hållbart och om du knäcker du det så kan du ställa dig rakt fram och gråta.