Verkstad i Stockholm som drar v-ringen

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
aikanden
Elmoped

Verkstad i Stockholm som drar v-ringen

Inlägg av aikanden »

Jag har en Yamaha Aerox och vill dra v-ringen men lyckas inte få bort muttern, jag har följt flera guider men har tagit sönder en del av fläkthjulet så nu har jag gett upp. Så vet ni någon verkstad i stockholm som kan göra det åt mig?
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Re: Verkstad i Stockholm som drar v-ringen

Inlägg av Karlberg1011 »

aikanden skrev:Jag har en Yamaha Aerox och vill dra v-ringen men lyckas inte få bort muttern, jag har följt flera guider men har tagit sönder en del av fläkthjulet så nu har jag gett upp. Så vet ni någon verkstad i stockholm som kan göra det åt mig?
Om ni har hittat en guid där någon kilarfast variatorfläkten för o få bort muttern, Gör fan inte de då! De är absolut de sämsta sättet kan ja säga här och nu
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

jag tar en stor tving lr vad det heter...det funkar prima
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

det ända du behöver är en mutterdragare, kolla om du har någon kompis som kan låna dig en sån, eller farsan kompis eller något.
aikanden
Elmoped

Inlägg av aikanden »

Var ska man sätta fast tvingen? Och om man har en mutterdragare för att få bort muttern borde inte allt annat snurra med så man måste hålla fast allt på nåt sätt eller hur funkar det då?
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

nej det är det du har en mutterdragare till, vet dock inte hur det fungerar men jag vet att det fungerar! :D[/b]
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

aikanden skrev:Var ska man sätta fast tvingen? Och om man har en mutterdragare för att få bort muttern borde inte allt annat snurra med så man måste hålla fast allt på nåt sätt eller hur funkar det då?
En mutterdragare "slår" med sån kraft så muttern släpper!
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
aikanden
Elmoped

Inlägg av aikanden »

Okej, får väl försöka leta upp en sån då. :)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om du ska lämna in moppen för att dra v-ringen kan du lika gärna köpa en elektrisk mutterdragare, blir inte mycket dyrare.

Man kan kila fast en skruvmejsel i en kuggkrans men inte på variatorfläktar. Men man måste vara väldigt försiktig om man inte vill köpa en ny kuggkrans. Men det bästa sättet är med mutterdragare då är det hela skit enkelt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Pontooz skrev:Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
Det är ju förf*n ett matställe, ofta dom har det där ?!?:o :D
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Blir billigare om du köper en elmutterdragare som tidigare nämnt.
Finns på Claes Ohlson, Mekonomen, Jula , Rusta etc.

Brukar ligga på 300-500 :- sen kommer du ha användning för den senare om du ska pilla på scootern. Är det för mycket pengar åk upp med moppen till okq8 och dra och hyr en mutterdragare-
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

KarlssoN^ skrev:
Pontooz skrev:Finns elmutterdragare på Jula, Coop - sånna ställen! Sen behöver du en hylsa för muttern. På min tror jag det var 14 eller 15. Fast muttern kan vara större/mindre!
Coop Bygg! :wink:
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

:)

Inlägg av LiuZen »

När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven :D
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Som sagt, hör med dina polare om någon har en mutterdragare eller åk och köp en :)

Jag åkte iof. bara upp till Preem och lånade en i verkstaden gratis, men de kanske inte lånar ut dom över allt.

Helt klart mycket billigare att köpa en ny mutterdragare än att lämna in moppen på verkstad. :D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
runners
King of the street

Re: :)

Inlägg av runners »

jonteking12 skrev:När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven :D
Men tänk på en sak! Materialet motorblocket är gjort av är defenitivt inte hållbart och om du knäcker du det så kan du ställa dig rakt fram och gråta.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Re: :)

Inlägg av Karlberg1011 »

runners skrev:
jonteking12 skrev:När jag byter vikter o liknande på min aerox så sätter jag den längsta variator skruven som sitter i mitten av kåpan mellan kanten på hålen i variatorn och blocket det finns nå ställe där man kan köra under spetsen på skruven :D
Men tänk på en sak! Materialet motorblocket är gjort av är defenitivt inte hållbart och om du knäcker du det så kan du ställa dig rakt fram och gråta.
You said it, använd mutterdragare pungtslut.
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Pontooz skrev:
KarlssoN^ skrev:
Coop Bygg! :wink:
jasså, börja undra :roll:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag köpte min mutterdragare på biltema. Den kostade något över 300-kronor.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Låst