Problem med mopeden - Hjälp?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
erikor
Elmoped

Problem med mopeden - Hjälp?

Inlägg av erikor »

Hej, nu är det så att min Piaggio NRG jävlas.

* Ibland när man ligger på fullgas börjar det plötsligt rassla och den varvar mindre och tappar fart.

* Efter någon kilometer slutar den varva och hackar sig fram, det låter ungefär som vid soppatorsk men den rycker sig fram.

* När man startar från stillastående rycker mopeden till precis innan kopplingen tar

* Och nu går den bara i 39 Km/H (otrimmad)

Så snälla TSRare, kan ni hjälpa mig? :)
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Re: Problem med mopeden - Hjälp?

Inlägg av mrnyberg »

erikor skrev:Hej, nu är det så att min Piaggio NRG jävlas.

* Ibland när man ligger på fullgas börjar det plötsligt rassla och den varvar mindre och tappar fart.

* Efter någon kilometer slutar den varva och hackar sig fram, det låter ungefär som vid soppatorsk men den rycker sig fram.

* När man startar från stillastående rycker mopeden till precis innan kopplingen tar

Kolla så att inte kolvringarna är pajj, kolven lär inte skurits eftersom den går fortf! (y)
Don't hate the player! Hate the game!
runners
King of the street

Re: Problem med mopeden - Hjälp?

Inlägg av runners »

erikor skrev:Hej, nu är det så att min Piaggio NRG jävlas.

När du tar moppen. Går den då först bra och sedan kommer problemet? Kan du höra ungefär var från motorn rasselljudet kommer från? Jag tycker att problemet mera kommer från variatorn eller kopplingen än någon annanstans, men det är förståss en gissning. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

börja felsök. kolla variatorerna så att de inte är glappt eller löst kolla svänghjulet så att de inte ärlöst. kolla även tändstiftet så den går rätt bestyckat.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
erikor
Elmoped

Inlägg av erikor »

* Den går bra först, sedan kommer problemet. Jag kan inte riktigt höra vart ljudet kommer ifrån tyvärr :/

* Bestyckningen är det nog inget fel på. Det har jag varit noga med och dessutom har den ju gått bra tidigare.

* vikter och främre variatorn har jag kollat nu precis, inget som var löst och vikterna var hur fina som helst. Vad är det speciellt man skall titta efter vid kopplingen?

* Ska låna en svänghjulsavdragare och kolla, tack för tips.

Tack för förslagen, är till stor hjälp <3
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När du plockat av kopplingen kommer du ganska fort att se om det är något som är fel, t ex en fjäder som brustit eller vad som helst. Om felet inte verkar att finnas där så kan variator och kopplingproblem uteslutas och då måste felet sitta någon annanstans. Då blir det dax att plocka av cylindern för att kolla om allt är som det ska där. Felet kan också sitta i vevlager osv och då blir det betydligt mera jobb, men tror inte det :wink: .
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst