Blir extremt varm....

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
enskruvlös
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juli 2010, 15:31

Blir extremt varm....

Inlägg av enskruvlös »

När jag kom hem efter att ha kört en runda så kände jag på variatorkåpan och den var så varm så jag nästan brände mig på den :S.

Har trimmat moppen med:

V-brickan borta
Effektrör
Större munstycke
Lättare vikter

Vad kan man göra för att den inte ska bli så varm?
Är det farligt om den blir varm eller det är helt normalt?
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 maj 2010, 14:38

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Inte bra att den blir överhettad precis. Det kan va värmenyp som kan leda till spikningar o (knackningnar) och jag antar att lager kan slitas om man tex har fel oljeblandning dvs för fet eller för lite. Dock vet jag inte om den höga värmen är "normalt eller ej" på vissa modeller, men vad är det för moppe du har? Har du nån olja i överhuvudtaget? Om den går torr är det ju problem
enskruvlös
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juli 2010, 15:31

Inlägg av enskruvlös »

Har en SF2.

Har en bensintank och en oljetank så den blandar sig själv.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

Går ju varken olja eller bensin i variatorkåpan så de är inte så konstigt att den blir varm, titta så variatorfläkten är hel
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
the_speed
Varnad
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 april 2009, 01:22
Ort: Bandhagen

Inlägg av the_speed »

D är inte så att motorn får för lite soppa så att allt blir varmt?
För variatorn skapar väl inte så mkt värme
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli. :wink:
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Karlberg1011 skrev:
runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli. :wink:
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
Jo det finns på vissa scootrar en slang som är ansluten från cylinderns fläktkåpa som går till variatorkåpan där den vanliga motorfläkten ska släppa in friskluft. Många mopeder har i grunden dålig fläktkylning och bör bytas (särskilt vid trimning) till bättre. Det finns både bättre variatorfläkt och motorfläkt att köpa. En bra motorkylning är ytterst viktig eftersom att just varme är en effekttjuv som får många mopeder till prestera sämre.
Man hör många pratar om att trimma med olika cylindrar och effektrör men ingen pratar om kylningen. När motorn är för varm medför detta att remmen greppar sämre, kopplingen greppar sämre och varmen medför också att motorn i helhet presterar sämre. Försämringarna i koppling, på remmen rukar vara så små att ingen inte märker det som problem men man upptäcker det när man har bättre fläktar som kyler. Det första man bör göra är att byta fläktar och kopplingsklocka när man strypt av motorn och defenitivt innan man går vidare med annat trim. Det är mitt råd. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

runners skrev:
Karlberg1011 skrev:
runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli. :wink:
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
Jo det finns på vissa scootrar en slang som är ansluten från cylinderns fläktkåpa som går till variatorkåpan där den vanliga motorfläkten ska släppa in friskluft. Många mopeder har i grunden dålig fläktkylning och bör bytas (särskilt vid trimning) till bättre. Det finns både bättre variatorfläkt och motorfläkt att köpa. En bra motorkylning är ytterst viktig eftersom att just varme är en effekttjuv som får många mopeder till prestera sämre.
Man hör många pratar om att trimma med olika cylindrar och effektrör men ingen pratar om kylningen. När motorn är för varm medför detta att remmen greppar sämre, kopplingen greppar sämre och varmen medför också att motorn i helhet presterar sämre. Försämringarna i koppling, på remmen rukar vara så små att ingen inte märker det som problem men man upptäcker det när man har bättre fläktar som kyler. Det första man bör göra är att byta fläktar och kopplingsklocka när man strypt av motorn och defenitivt innan man går vidare med annat trim. Det är mitt råd. :wink:
Precis bra kylning ger bra effekt ;)
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Låst