Inte bra att den blir överhettad precis. Det kan va värmenyp som kan leda till spikningar o (knackningnar) och jag antar att lager kan slitas om man tex har fel oljeblandning dvs för fet eller för lite. Dock vet jag inte om den höga värmen är "normalt eller ej" på vissa modeller, men vad är det för moppe du har? Har du nån olja i överhuvudtaget? Om den går torr är det ju problem
Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli.
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli.
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
Jo det finns på vissa scootrar en slang som är ansluten från cylinderns fläktkåpa som går till variatorkåpan där den vanliga motorfläkten ska släppa in friskluft. Många mopeder har i grunden dålig fläktkylning och bör bytas (särskilt vid trimning) till bättre. Det finns både bättre variatorfläkt och motorfläkt att köpa. En bra motorkylning är ytterst viktig eftersom att just varme är en effekttjuv som får många mopeder till prestera sämre.
Man hör många pratar om att trimma med olika cylindrar och effektrör men ingen pratar om kylningen. När motorn är för varm medför detta att remmen greppar sämre, kopplingen greppar sämre och varmen medför också att motorn i helhet presterar sämre. Försämringarna i koppling, på remmen rukar vara så små att ingen inte märker det som problem men man upptäcker det när man har bättre fläktar som kyler. Det första man bör göra är att byta fläktar och kopplingsklocka när man strypt av motorn och defenitivt innan man går vidare med annat trim. Det är mitt råd.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Många motorer går extra varma när det är varma sommardagar och det är inte ovanligt att variatorkåpan blir varm, men varmen brukar komma efter en stund när man stannat motorn. Men den ska inte bli överdrivet varm men kan bli tillräckligt varm att man inte kan hålla handen på den under längre stund utan att bränna sig och detta är inte i sig onormalt. Men bränner du handen direkt när du lägger handen på variatorkåpan är det helt säkert att något är fel för så varm ska den inte bli.
Exakt, men de är ju inget som kyler i variator kåpan förutom variatorfläkten (ytre variatorskivan)
Jo det finns på vissa scootrar en slang som är ansluten från cylinderns fläktkåpa som går till variatorkåpan där den vanliga motorfläkten ska släppa in friskluft. Många mopeder har i grunden dålig fläktkylning och bör bytas (särskilt vid trimning) till bättre. Det finns både bättre variatorfläkt och motorfläkt att köpa. En bra motorkylning är ytterst viktig eftersom att just varme är en effekttjuv som får många mopeder till prestera sämre.
Man hör många pratar om att trimma med olika cylindrar och effektrör men ingen pratar om kylningen. När motorn är för varm medför detta att remmen greppar sämre, kopplingen greppar sämre och varmen medför också att motorn i helhet presterar sämre. Försämringarna i koppling, på remmen rukar vara så små att ingen inte märker det som problem men man upptäcker det när man har bättre fläktar som kyler. Det första man bör göra är att byta fläktar och kopplingsklocka när man strypt av motorn och defenitivt innan man går vidare med annat trim. Det är mitt råd.