MS Furia-02

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
laxkungen
Elmoped

MS Furia-02

Inlägg av laxkungen »

Jag har köpt en MS Furia som efter ett tag har börjat gå dåligt.
När jag skall starta mopeden så stannar den efter några sekunder. Innan detta hände gick moppen bra.
För att få moppen att starta måste jag dra på nästan full gas, men sen händer inget mer utan försöker jag varva så händer ingenting utan moppen stannar.
Jag har rengjort luftfiltret och kollat alla slangar och kopplingar utan resultat.
Från kröken dropper det också en del olja när jag körde mopeden, är det något som kan ha påverkat gången?

Tacksam för svar från en nybörjare :roll:
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Re: MS Furia-02

Inlägg av erkan94 »

laxkungen skrev:Jag har köpt en MS Furia som efter ett tag har börjat gå dåligt.
När jag skall starta mopeden så stannar den efter några sekunder. Innan detta hände gick moppen bra.
För att få moppen att starta måste jag dra på nästan full gas, men sen händer inget mer utan försöker jag varva så händer ingenting utan moppen stannar.
Jag har rengjort luftfiltret och kollat alla slangar och kopplingar utan resultat.
Från kröken dropper det också en del olja när jag körde mopeden, är det något som kan ha påverkat gången?

Tacksam för svar från en nybörjare :roll:
Ditt rör kan vara igensotat
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

kan vara strul med förgasaren/dåligt stift eller igentostat rör eller något liknande problem

förresten finns det något som heter MS furia ? enda jag har hört/sett är MH och jag hittar heller inget på google
Användarens profilbild
Jonteeee
Elmoped

Inlägg av Jonteeee »

fax110 skrev:kan vara strul med förgasaren/dåligt stift eller igentostat rör eller något liknande problem

förresten finns det något som heter MS furia ? enda jag har hört/sett är MH och jag hittar heller inget på google
han menar nog Mh furia
laxkungen
Elmoped

Inlägg av laxkungen »

Jag har plockat bort bakre delen av avgasröret utom sista delen. Skulle den isåfall vara igensatt?
Varför kommer det olja motsv från kröken? :?
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Lika bra att sota ur röret för att vara på den säkra sidan! Finns en guide om du söker.
laxkungen
Elmoped

Inlägg av laxkungen »

Skal jag även ta bort den sista delen av röret eller räcker det att rengöra i kröken samt från kröken till slutburken?
Hur får jag sedan dit röret? Nu sitter det två fjädrar som håller kröken på plats. :?
vurpan
Elmoped

Inlägg av vurpan »

Innuti förgasaren finns det ett litet munstycke som brukar ramla ut ur plats, pilla upp förgasaren och he tillbaka munstycket där det ska vara så går den nog som den ska igen.
Har du kört något i skogen eller i terräng på sistonde?
Ibland i stora gupp så brukar munstycket ploppa ut, iaf vad jag har hört :\
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

vurpan skrev:Innuti förgasaren finns det ett litet munstycke som brukar ramla ut ur plats, pilla upp förgasaren och he tillbaka munstycket där det ska vara så går den nog som den ska igen.
Har du kört något i skogen eller i terräng på sistonde?
Ibland i stora gupp så brukar munstycket ploppa ut, iaf vad jag har hört :\
alla munstycken sitter ju skruvade så dom lossnar ju inte bara så... däremot kan flottören hänga sig eller att det är skit i munsyckena eller nåt.. så gör rent förgasaren och sota ur kröken, när du ändå har förgasaren borta kan du ju ta ur membranet och titta hur bra reedsen tätar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Ta även av dämparn på röret för det kan vara den, så var det på min drac. Ta bort hela avgasröret och testa att starta moppen, om den startar då och varvar ut så vet du ju vad felet var ;)
laxkungen
Elmoped

Inlägg av laxkungen »

Jag har nu sotat kröken och resten av röret samt kollat bensinslangen. Däremot kunde jag inte få bort burken men jag har försökt rengöra även den. Efter rengöring så startade jag moppen och efter ett tag så var det samma fel på nytt. Tänkte nu gå på förgasaren!
Vad skall jag tänka på när jag plockar isär förgasaren?
Jag funderar vilken av skruvarna på förgasaren som är tomgångsskruven och vilken som är luftskruven? :?
Låst