Sida 1 av 1

Hjälp med Setup Till Aerox 05.

Postat: 31 juli 2010, 14:49
av Aeroxforce
Hejsan, Ja köpte min Aerox för ett år sedan, men har först nu blivit intreserad av trim till den.
Jag Bytte för nån vecka sen till 70cc Metrakit cylinder, Där det stod att jag behövde ett ökat huvud munstycke, Nu sitter där 62 på den.
Och Jag kan ha haft för stora förväntningar på cylindern, Men det kändes nästan som min gamla orginal cylinder gick bättre, Det är bla sämre acc i den, och den går i ca 65 km/h.(uppmätt med gps,).
Variator ringen är dragen men jag har ett Orginal rör.
Jag hade tänkt Få den att gå i 80 iallafall, men med gas res.
Så Min fråga är, vilket munstycke bör jag byta till, och bör jag köpa rör innan jag byter, ifall man måste anpassa munstycket till den övriga setupen, Och jag har inte lyckats hitta vad jag har för orginal vikter, så om någon kunde kolla upp det, och berätta vad jag borde byta till för att få så bra axx som möjligt så hade jag vart otroligt Tacksam.

Mvh. Martin.

Re: Hjälp med Setup Till Aerox 05.

Postat: 31 juli 2010, 15:01
av Stollrich
Aeroxforce skrev:Hejsan, Ja köpte min Aerox för ett år sedan, men har först nu blivit intreserad av trim till den.
Jag Bytte för nån vecka sen till 70cc Metrakit cylinder, Där det stod att jag behövde ett ökat huvud munstycke, Nu sitter där 62 på den.
Och Jag kan ha haft för stora förväntningar på cylindern, Men det kändes nästan som min gamla orginal cylinder gick bättre, Det är bla sämre acc i den, och den går i ca 65 km/h.(uppmätt med gps,).
Variator ringen är dragen men jag har ett Orginal rör.
Jag hade tänkt Få den att gå i 80 iallafall, men med gas res.
Så Min fråga är, vilket munstycke bör jag byta till, och bör jag köpa rör innan jag byter, ifall man måste anpassa munstycket till den övriga setupen, Och jag har inte lyckats hitta vad jag har för orginal vikter, så om någon kunde kolla upp det, och berätta vad jag borde byta till för att få så bra axx som möjligt så hade jag vart otroligt Tacksam.

Mvh. Martin.
http://twostrokerider.se/artiklar/370
Där står orginalvikter :)

Postat: 31 juli 2010, 15:05
av Vivven
stiftet ska vara oboybrunt.. sen är det att rekommendera ett effektrör, eller ostrypt org rör iallafall. Kopplingsfjädrar borde du även byta

Postat: 31 juli 2010, 15:06
av Aeroxforce
Tack så mycket. :)

Då behöver jag bara svar på de andra frågorna. :)

Postat: 31 juli 2010, 15:11
av Vivven
fråga om munstycke kan du ta i "munstycketråden" och du kommer inte få gasres med den setupen. vilken 70cc är det? MK handmade?

Postat: 31 juli 2010, 15:12
av stunt_pojken^^
den kommer gå SJUKT mycket bättre med

större förgasare (inkl rätt inställd)
effektrör
lättare vikter
kopplingsfjädrar

62 i munstycke är org på aerox så KÖR INTE mer med den innan du bytat munstycke då riskerar du att den skär

5,5 g är orgvikterna på

vill du få den gå i 80 så köp

19mm förgasare
rör typ, S3R , s6 pro eller liknande
ett viktset så du kan ställa in den beroende på vilket rör du köper
och något starkare tryckfjäder (typ 15 eller 22 %)

sen at rekomendera är att blanda olja i tanken när du kör med 70cc då oljepumpen kan lägga av när man trimmar

Postat: 31 juli 2010, 15:15
av Vivven
stunt_pojken^^ skrev:den kommer gå SJUKT mycket bättre med

större förgasare (inkl rätt inställd)
effektrör
lättare vikter
kopplingsfjädrar

62 i munstycke är org på aerox så KÖR INTE mer med den innan du bytat munstycke då riskerar du att den skär

5,5 g är orgvikterna på

vill du få den gå i 80 så köp

19mm förgasare
rör typ, S3R , s6 pro eller liknande
ett viktset så du kan ställa in den beroende på vilket rör du köper
och något starkare tryckfjäder (typ 15 eller 22 %)

sen at rekomendera är att blanda olja i tanken när du kör med 70cc då oljepumpen kan lägga av när man trimmar
19mm är inte nödvändigt, räcker med 17.5mm sedan så lägger inte oljepumpen av, den ger helt enkelt för lite olja!

Postat: 31 juli 2010, 15:35
av Aeroxforce
Jag har en stage 6 förgasare på 26 mm jag kan köpa från en vän för 500, bör jag köpa denna för bra acc, eller en mindre.
Och vilket munstyckte bör jag köpa, hur stort?

Och länk till Cylindern ser ni här.

http://www.mohlins.se/index.php?page=sh ... &Itemid=64

Postat: 31 juli 2010, 15:52
av mrnyberg
Aeroxforce skrev:Jag har en stage 6 förgasare på 26 mm jag kan köpa från en vän för 500, bör jag köpa denna för bra acc, eller en mindre.
Och vilket munstyckte bör jag köpa, hur stort?

Och länk till Cylindern ser ni här.

http://www.mohlins.se/index.php?page=sh ... &Itemid=64
Den kan du köpa om den passar och den inte är defekt såklart :)

Postat: 31 juli 2010, 16:05
av KarlssoN^
mrnyberg skrev:
Aeroxforce skrev:Jag har en stage 6 förgasare på 26 mm jag kan köpa från en vän för 500, bör jag köpa denna för bra acc, eller en mindre.
Och vilket munstyckte bör jag köpa, hur stort?

Och länk till Cylindern ser ni här.

http://www.mohlins.se/index.php?page=sh ... &Itemid=64
Den kan du köpa om den passar och den inte är defekt såklart :)
om den är på 26mm är den på tok för stor... 17.5, 19mm är bra.

Postat: 31 juli 2010, 16:11
av Aeroxforce
Har läst att 17,5-19 mm förgasare är mer för 50 orginal, 21-22 till sport,och sen om man har 70 så ska man ha upp mot 26-28 stämmer inte detta?
För annars åker jag gärna och köper denna förgasare ikväll, bara jag får så bra axx som möjligt, vilket jag förstått att jag ska få av en större förgasare.

Postat: 31 juli 2010, 16:17
av KarlssoN^
26-28mm skall du ha till en hyper 70/80cc..
17.5mm till 21mm är till 70 sport
50cc brukar man ha 17.5 eller 19mm...


om du skulle köra på 26 då skulle du tappa all effekt på bottenvridet + vara sjukt svårt att ställa in(alltså gashastigheten sänks så på låga varv så du kommer tappa effekt lite varstanns på effektbandet. dock med störreförgasare så kan du får liiite effekt på högavarven men det är fortfarande för stort....)

Postat: 31 juli 2010, 16:33
av Aeroxforce
Okej, då kör jag på 19 mm förgasare då, men jag tänkte isåfall inte köpa den förren om ett par veckor.
men jag skulle in och köpa höjningssats imorn och tänkte jag då kunde passa på att köpa munstyckena också,
eftersom det verkade rätt akut, men är det någon som testat sig fram på sin aerox, som vet vilket munstycke jag borde köpa?

Postat: 31 juli 2010, 17:59
av ml65
Aeroxforce skrev:Okej, då kör jag på 19 mm förgasare då, men jag tänkte isåfall inte köpa den förren om ett par veckor.
men jag skulle in och köpa höjningssats imorn och tänkte jag då kunde passa på att köpa munstyckena också,
eftersom det verkade rätt akut, men är det någon som testat sig fram på sin aerox, som vet vilket munstycke jag borde köpa?
Köp en sats men upptill 110

Postat: 31 juli 2010, 18:02
av aerox_killen95
Aeroxforce skrev:Okej, då kör jag på 19 mm förgasare då, men jag tänkte isåfall inte köpa den förren om ett par veckor.
men jag skulle in och köpa höjningssats imorn och tänkte jag då kunde passa på att köpa munstyckena också,
eftersom det verkade rätt akut, men är det någon som testat sig fram på sin aerox, som vet vilket munstycke jag borde köpa?
Men som du nämnde, du vill ha gasres, då krävs det mer än förgasare,cylinder,rör. Du skulle behöva en trimvariator också, och oftast är det ju så att de mopeder som gasreser är midrace eller hyper :)

Postat: 31 juli 2010, 18:15
av erkan94
Ja som aerox_killen säger så kommer du inte få gasres av din setup, även om du skulle inhandla trimvariator och andra saker. Då krävs en vassare cylinder och vassare rör. Alltså om du vill ha äkta res och inte behöver rycka lite.
Skulle tänka mig att du ska ha ett munstycke på runt strl 85-90, dock olika på alla motorer. Och du kommer fortfarande ha ett ganska dåligt axx med originalröret. Men byt till effektrör så ska du se att det kommer gå undan ;)