Sida 1 av 1
Riejun startar inte
Postat: 31 juli 2010, 14:48
av yodnt94
Hej, jag har en Rieju Drac 04. När jag gjorde den till original så gick den bara i max 44-45 och var fruktansvärt seg. Jag tänkte att det var fel munstycke så köpte en sats och åkte hem, men naturligtvis dör mopedjäveln i backen på hemvägen. Jag rullar hem den och försöker få igång den. Det är inte ett liv, spelar ingen roll vilket munstycke jag provar med. Inte ens med startgas startar den.
Någon som har nån aning om vad felet är?
Tacksam för svar!
Postat: 31 juli 2010, 15:40
av KarlssoN^
Det är ju klart att den är seg om du gjorde den till original.../facepalm
sätt på original munstycke, kolla om det är gnista och komp och den får bensin(tändstiftet blir blött när du har kickat en stund).
Postat: 31 juli 2010, 16:58
av johans93
prova byt tändstift oxå

Postat: 31 juli 2010, 19:55
av yodnt94
Hej, tack för snabba svar!
Tändstiftet var det första jag bytte. Karlsson, den var inte seg som en vanlig moppe, den var alltså brutalt sjukligt seg, som en gammal 30-moppe.
Det är bra gnista både på det nya och gamla tändstiftet och det blir komprission när jag kickar.
Jag gick ut för att kolla om den får bensin och kickade en stund och då nös den åt helvete. Det ekade i hela garaget, blev livrädd

Sen kollade tändstiftet och det var snustorrt...
Postat: 1 augusti 2010, 12:54
av yodnt94
Har rengjort förgasaren, den får fortfarande in te bensin... Någon som har en idé?

Postat: 1 augusti 2010, 13:17
av Pontus669
har du bensin i tanken?
det var väll nån snubbe för ett tag sen som skrev nästan samma fråga som du som bara hade glömt tanka

Postat: 1 augusti 2010, 13:36
av KarlssoN^
yodnt94 skrev:Har rengjort förgasaren, den får fortfarande in te bensin... Någon som har en idé?

kommer det bensin till förgasaren ? filtret kan ha va tät igen ?
Postat: 1 augusti 2010, 13:54
av yodnt94
Bensin kommer till förgasaren, men inte längre... Filtret är det inget fel på.
Postat: 1 augusti 2010, 16:29
av Zlacker73
Om du haft isär förgasaren å bytt munstycke när du "trimmat ner" så skulle kanske flottör kunnat hängt sej..skruva av flottör huset å kika att allt står rätt till och att nål mm sitter där de ska?!
Postat: 1 augusti 2010, 16:38
av yodnt94
Kollade flottören när jag rengjorde förgasaren. Det såg ut som det ska ...

Postat: 2 augusti 2010, 11:02
av stektkorv
bensin kranen?

Postat: 2 augusti 2010, 11:13
av fax110
anledningen till att den är seg är troligtvis för att den som haft mopeden trimmad även har bytt till tyngre drevning ? kolla vad för drev som sitter där
man brukar sätta dit 13-52/14-56 och orginal är 11-56 (på min 03a)
och orginal munstycke storlek är 60ca+-3
och dessutom kan luftburken vara öppnad lite/mer hål i så den får massa luft gentemot orginal
och varför din moped gett upp nu vet jag inte men kolla så att du inte tappade bort nåt när du bytte munstycke ?
Postat: 2 augusti 2010, 11:34
av yodnt94
När den var trimmad hade jag 13-52 och sen bytte jag till 11-52 när jag gjorde den original.
Luftburken är borrad, men det har alltid gått även när den var original. När den var trimmad hade jag dessutom sportluftfilter. Men det kan nog hända att den fick för mycket luft när den var original.
Som sagt så rengjorde jag förgasaren och allt finns kvar och ser fint ut. Det som händer är att bensinen kommer till förgasaren men inte längre. Motorn får ingen bensin, tändstiftet är snustorrt.[/quote]
Postat: 2 augusti 2010, 16:52
av yodnt94
Jag har kommit fram till att förgasaren är trasig...
I vanliga fall så åker trotteln upp och bensin åker ur förgasaren när man gasar. Men när jag gasar på min så åker trotteln upp men ingen bensin åker ur den. Har rengjort förgasaren två gånger utan nån skillnad. Kan man "Laga" den eller måste jag köpa en ny?
Postat: 2 augusti 2010, 17:52
av fax110
för att bensin ska fara upp måste det vara ett sug också alltså komp kolla så den har komp
Postat: 2 augusti 2010, 20:45
av KarlssoN^
men då finns det fiffigt sätt att kolla det, om man håller handen bakom förgasaren och kickar och känn om det "suger":P
Postat: 2 augusti 2010, 21:39
av Tullis
Kolla insugningsgummit osv. Låter som tjuvluft där någon stans

Postat: 2 augusti 2010, 22:02
av yodnt94
Den får bra komp och insuget såg även fint ut. Men det var lite skit på membranet så rengjorde det. Den vägrar att starta ändå. Jag tycker att det är tätt överallt och det flöder bra i förgasaren så fattar inte varför inte motorn får någon bensin

Postat: 2 augusti 2010, 22:34
av stunt_pojken^^
skruva av toppen o kolla om den skurit
Postat: 3 augusti 2010, 00:57
av yodnt94
Kollade toppen, det enda var att det var lite slitna packningar, men dem bytta jag. Den är fortfarande stendöd.