Får hets på min jävla frambroms

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
lacksomfaen
Varnad

Får hets på min jävla frambroms

Inlägg av lacksomfaen »

Nu har jag haft det helvetiska problemet med min frambroms sen April i år.. Har kört ca 200 mil med det, DET FÖRSVINNER ALDRIG.

Spelar ingen roll om den är kall, varm, om jag bromsar löst eller TVÄRNITAR (vilket iofs inte går, den tar inte så jättebra).

Allt började vid ca 80 mil (kan tillägga att det är en Aerox 09) då den började gnissla helt frenetiskt någon dag och tänkte att det skulle försvinna lite senare, vilket det inte gjorde.. Kom till servicen (100 mil) och bad dom fixa det, dom sa att dom bytte bromsklossar och fyllde på bromsvätska och det funkade bra.. I cirka 5 minuter, vad i helvete!

Jag TROR det finns bromsvätska, orkar dock inte öppna och kolla, det har gjort det förut iallafall och då gnisslade det förut iaf.. Om dom har bytt bromsklossar så har dom ju skruvat isär skiten och då borde smågrus eller något sånt ha ramlat ur ifall det skulle ligga nåt där..

Men den tar rätt dåligt och gnisslar så förbannat, får hets varje gång jag använder den, vafan ska jag göra?
Skrotar skiten snart
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

prove lufta bromsarna ? gnisslar det är det troligtvis metall mot metall
lacksomfaen
Varnad

Inlägg av lacksomfaen »

fax110 skrev:prove lufta bromsarna ? gnisslar det är det troligtvis metall mot metall
Utveckla ditt svar så är du gullig.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

ta bort bromsbeläggen å lägg kopparpasta bakom dem så försvinner det. det är kolven som gnislar mot belägget..
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

TK_DRAC skrev:ta bort bromsbeläggen å lägg kopparpasta bakom dem så försvinner det. det är kolven som gnislar mot belägget..
Det är inte så mkt rörelse där väl ?. vad jag har fatta det som är att skivan börjar vibrera av bromsbelägget så skivan börjar vibrera jätte snabbt, (vibrationer = ljudvåger = ljud, om det är snabba vibbrationer (hög hz) då uppfatas ljudet som gnissel.)

kolla så skivan är jämn och fin och bromsbeläggena ? kolla så inte skivan sitter löst?. du kan ju smeta på lite kopparpasta bakom belägget ihop om att det skall absorbera lite vibrationer.
Låst