Sida 1 av 1
Neos går dåligt när den blir varm, hjälp mig att felsöka!
Postat: 25 juli 2010, 23:04
av aztyx
Tjenare! jag behöver hjälp med att felsöka min moped!
Det är en Neos -01 med denna setup:
Avstrypt
Hebo - Performance avgasrör
50cc sport
12mm förgasare
medium kopplingsfjädrar
2.4 variator vikter
den startar utan choke när den är kall
går bra och accar bra när den är kall
orkar inte varva ut när den är varm, får den dock en skjuss, tex nerförsbacke, så kommer den upp i samma toppfart som när den är kall.
kan det betyda att den får för mycket soppa?
har 88 munstycke i just nu.
har 1.500 kr att handla för!
kan större förgasare lösa problemet eller är det kanske cylindern det är fel på ? eller möjligen för lätta vikter som leder till otroliga värmeproblem?
Tacksam för svar!
Edit:
tog av toppen nu och kollade, tog lite bilder. kan väll inte vara detta som är orsaken ? (hoppas lite halvt så jag får en anledning till att köpa 70 ;p)
Toppen:

Kolven:

cylindern:

Gamla tändstiftet:
edit:
Nytt br8hs stift inköpt, ingen skillnad.
edit:
http://www.youtube.com/watch?v=cXCGk53HMWs
där är en rulle nu, med 17.5mm förgasare! 6g vikter ochså.
Postat: 26 juli 2010, 01:46
av michaelzwe
vilken färg har tändstiftet?
Postat: 26 juli 2010, 03:50
av aztyx
tändstiftet som jag har haft setat i ett tag kollade jag på igår, och det var loppor på elektroden, själva stiftet var nersmält det med så satt bara i ett likadant som jag hade låg.
ska köpa ett hårdare stift imorgon och testa, borde nästan kunna gå upp 2 hårdheter utan att det sotar igen om det blir sådär, eller ?
Postat: 26 juli 2010, 04:05
av michaelzwe
aztyx skrev:tändstiftet som jag har haft setat i ett tag kollade jag på igår, och det var loppor på elektroden, själva stiftet var nersmält det med så satt bara i ett likadant som jag hade låg.
ska köpa ett hårdare stift imorgon och testa, borde nästan kunna gå upp 2 hårdheter utan att det sotar igen om det blir sådär, eller ?
den verkar du gå väldigt varmt funkar kylningen som den ska?
Postat: 26 juli 2010, 06:34
av aztyx
ja jag känner samma sak jag med ! fläktkåpan som leder till cylindern är sprucken, men det lär väll inte göra någon större skillnad då jag sett att det finns:
http://twostroke.se/product.asp?product=13584
kanske lär fylla i olja i pluggen på variatordelen av blocket? aldrig gjort det, vad är det för olja som ska i där ?
Postat: 26 juli 2010, 12:44
av DEA!!
Jag tror du ska köpa lite tyngre vikter. Du ska inte behöva köpa någon större förgasare!
Postat: 26 juli 2010, 19:03
av aztyx
jag satt i 3st 8gr vikter, så det blir ju 4 då, men den orkar knappt varva upp osv. film kommer upp ikv!
Postat: 9 augusti 2010, 18:39
av aztyx
bumpar pga edit!
Postat: 9 augusti 2010, 18:41
av bluerider94
jag ser inga bilder.. länkarna är trasiga

Postat: 9 augusti 2010, 20:00
av Pontooz
Vad jag hade gjort:
- Mindre storlek på huvudmunstycke
- Ställt in förgasaren så gott som jag kan
- Satt i 4g vikter
Sen hade jag utgått från det i min felsökning för din utgångspunkt verkar rätt konstig.
Låter precis som att den för mycket soppa på din beskrivning. Bilderna kan jag inte tolka, men tändstiftet såg ju rätt konstigt ut...
Sen ryker det ju utav helvete när du gasar, så gjorde det när jag hade för stort munstycke.
Kör sen med moppen, kolla av tändstiftet. Checka hur den går och använd uteslutningsmetoden! Accar den dåligt och den går rent så är det vikterna som är fel osv...
Skriv vad du har testat för att få den att gå bättre och vad som gjorde skillnad och vad som inte hjälpte!
Postat: 9 augusti 2010, 20:18
av aztyx
saken är ju att gängorna pajjade till variatorn, så fick gänga om en mutter och dra på locktite för att det skulle hålla...
där har den absolut inget motstånd och när man kör så orkar den inte över 30 såvida det inte är någon nerförsbacke...
kan inte tro att vikterna gör sådan skillnad.
kan inte heller byta munstycken, då jag köpte en sats 80-104 till min 12mm, men den satsen är alldelens för stor nu till 17.5an.
Postat: 9 augusti 2010, 20:49
av Pontooz
Vikter gör SJUK skillnad om man har fel vikter.
Jag körde på 4.5g förut, moppen varvar upp till 9k rpm - accar till 60 (på mätaren) och sen går den ner till 7k varv och orkar ingenting mer förutom i nerförs.
Jag byter till 4g. Moppen accar @9k rpm - STOR SKILLNAD PÅ ACCET! - upp till 60 och sen ligger den kvar på samma varv och fortsätter acca tills den inte orkar mer.
Större förgasare är svårare att ställa in också, men ställ in den steg för steg! Gör inte allt på en gång dvs, börja med huvudmunstycke och fullgas sen trottelnål och halvgas sen lågfartsmunstycket och tomgång.
Vikterna påverkar hur variatorn sköter utväxlingen.
Förgasaren sköter blandningen till motorn - går den inte rent så är den felinställd, men det kan ju självklart vara dåligt flöde med soppa och andra saker som tex tändning...
Postat: 10 augusti 2010, 00:49
av aztyx
okeyokey, tack för svaret! jag får värma på muttern och dra lös den, testar med 3x8g vikter
fick råd av nån idiot tidigare att man skulle typ 6-9g så köpte en sån sats-.-
därför jag kör med hälften så många vikter ist!
Postat: 10 augusti 2010, 03:29
av aztyx
bluerider94 skrev:jag ser inga bilder.. länkarna är trasiga

jag ser dom utan problem! ;s