Sida 1 av 1
Derbi Ostrypt Cdi "Hackar"
Postat: 18 juli 2010, 19:48
av Haaga
Hej.
Har precis monterat en ostrypt cdi från Metrakit på min Derbi X-treme SM -06.
När jag testade funkade allt perfekt, men efter ett tag började den "hacka" på exakt 10k rmp. Alla lampor på instrumentpanelen börjar också att lysa när den börjar hacka.
Vad har hänt?
EDIT: Nu är det åtgärdat. Moppen funkade helt perfekt och inget varvstopp. Men idag när jag körde till en kompis funkade den som den ska. Men när jag körde där ifrån blev den svår att kicka igång och den började hacka på höga varv. Nu kan jag inte kicka igång den utan måste springa igång den. Har jag för stort/litet munstycke?
Postat: 18 juli 2010, 20:15
av klurrs_derbi_drd_racing
Kolla så att allt är rätt inkopplat
och kolla så att alla kablar är hela och så
Postat: 18 juli 2010, 20:35
av Haaga
Men allt fungerade ju som det skulle när jag testade att köra efter. Senare på dagen började det att hacka.
Postat: 18 juli 2010, 21:38
av jimmie93
när du test körde så kanske det var en kabel som "glappade" ur?
Postat: 18 juli 2010, 21:59
av klurrs_derbi_drd_racing
jimmie93 skrev:när du test körde så kanske det var en kabel som "glappade" ur?
Kan juh ha gått sönder så att den jordar i ramen på fel sätt, så vart det för mig o då började alla möjliga lampor lysa o blinka, dock var det ingen cdi kabel men för säkerhets skull kolla!
Postat: 18 juli 2010, 23:21
av Haaga
Får kolla jordningen imorgon. Kabeln va väldigt kort så jag jordade i en annan skruv, (mot ramen alltså) Men kan ju vara det som är problemet. Får kolla.
Edit: Bytte plats på den gröna sladden. Finns 2 gröna hanar på cdi'n, men bara en grön sladd (2 sladdar ihop kopplade till 1 sladd.)
Så nu när jag kör funkar varvet jättebra. Fast alla lampor lyser på instrumentpanelen, tutan funkar inte och när jag använder blinkers eller håller in kopplingshandtaget blir varvräknaren helt cp. Vad har hänt? :O
Postat: 22 juli 2010, 12:34
av Haaga
Ingen som vet?
Postat: 22 juli 2010, 13:01
av KarlssoN^
du får inte bumpa så tidigt, ajabaja
ontopic: skulle nog satsa på fler jordningsfel.
Postat: 22 juli 2010, 20:54
av Haaga
Förlåt^^ :$ Men det var åtgärdat. Moppen funkade helt perfekt och inget varvstopp. Men idag när jag körde till en kompis funkade den som den ska. Men när jag körde där ifrån blev den svår att kicka igång och den började hacka på höga varv. Nu kan jag inte kicka igång den utan måste springa igång den. Har jag för stort/litet munstycke?
Postat: 22 juli 2010, 22:51
av KarlssoN^
kolla vad tändstiftet har för färg ist, vit för litet
brun bra
svart för stort
håll full gas en sträcka och sedan kolla stiftet.
om den är svår startad skulle jag nog säga att du får laborera med luftskruven lite

Postat: 23 juli 2010, 00:32
av Haaga
Men saken är ju den att den funkade perfekt när jag körde till min kompis. När jag åkte vidare en kvart senare började den hacka.
Postat: 25 juli 2010, 21:28
av roxon123
testa med att tabort jordnings kabeln.... ja det funkar utan =)
Postat: 26 juli 2010, 08:17
av Haaga
roxon123 skrev:testa med att tabort jordnings kabeln.... ja det funkar utan =)
Vad gör jordningskabeln då? ;s
Postat: 26 juli 2010, 11:30
av klurrs_derbi_drd_racing
Haaga skrev:roxon123 skrev:testa med att tabort jordnings kabeln.... ja det funkar utan =)
Vad gör jordningskabeln då? ;s
Jordar CDIn men vissa är jord= med att koppla till minus på batteri!
Postat: 26 juli 2010, 16:26
av Haaga
Jordar CDIn men vissa är jord= med att koppla till minus på batteri!
Men kabeln är typ 5 cm kort.. Lycka till att jorda på minus...
Postat: 27 juli 2010, 22:36
av roxon123
det funkar utan säger jag ju...ta bara bort och testa.
sen större munstycke skulle jag säga om den hackar, testa slå på choken och kör lite =)
Postat: 27 juli 2010, 23:44
av Haaga
roxon123 skrev:det funkar utan säger jag ju...ta bara bort och testa.
sen större munstycke skulle jag säga om den hackar, testa slå på choken och kör lite =)
Men den funkade perfekt och oboybrunt stift med det munstycke jag har. Men helt plötsligt en dag började den hacka.
Postat: 30 juli 2010, 11:34
av Haaga
Är det INGEN som vet?!?! Måste veta nu. Snart börjar mina hockey träningar och då måste jag ta mig till ishallen själv. Snälla svara snabbt.
Postat: 30 juli 2010, 11:46
av XpsRider
Pröva byta tändstift och se vad som händer kan ju inte bli värre

elr kanske du behöver byta bensinfiltret om du har fått skit där

Postat: 30 juli 2010, 11:51
av Haaga
XpsRider skrev:Pröva byta tändstift och se vad som händer kan ju inte bli värre

elr kanske du behöver byta bensinfiltret om du har fått skit där

Tror faktiskt också att det är skit i filtret eller vakumanslutningen. Men hur f*n gör jag rent dem?
Postat: 30 juli 2010, 11:58
av XpsRider
Köp nytt filter
http://www.twostroke.se/product.asp?product=8439 men vakumanslutning vet ja inte , pröva ta bort allt som är i vägen och skölj med bensin kan ju funka.[/url]
Postat: 30 juli 2010, 12:00
av Haaga
Kanske lite dum fråga... Men jag kan inte hitta mitt nuvarande filter. Vart sitter det? x)
Postat: 30 juli 2010, 12:06
av XpsRider
haha ingen dum fråga tycker jag

jag har själv aldrig behövt byta det ännu men du kan ju pröva söka på
www.google.se 
Postat: 30 juli 2010, 12:19
av Haaga
Tror inte ens det finns nåt filter på min?

Bara vakumkranen. Måste ju gå att göra rent den. När jag testade att byta munstycke så flödade bensinen fritt. Det har den inte gjort förut. Måste va skit i förgasaren eller i kranen.
Postat: 1 augusti 2010, 00:02
av Haaga
Ingen som vet? -.-
Postat: 2 augusti 2010, 00:02
av Jolly
Haaga skrev:Ingen som vet? -.-
Har du gjort rent förgasaren?
Postat: 8 augusti 2010, 17:27
av Haaga
Jolly skrev:Haaga skrev:Ingen som vet? -.-
Har du gjort rent förgasaren?
Har en helt ny förgasare nu. 19mm.