Vad är snabbgas?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Vad är snabbgas?

Inlägg av RacingTobbe »

Hejsan! som rubriken tyder: Vad är snabbgas?

Jag hör det ordet dagligen, men vet inte vad det är ? :/ Kan nån förklara ? :)
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN

Inlägg av Maltyboy »

Menar du snabbgas handtag?
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Aa :) förmodligen :)
Senast redigerad av RacingTobbe den 17 juli 2010, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Enkelt sagt, en modifikation på handtaget som gör att man inte behöver vrida på handtaget lika mycket, utan bara kanske ½ varv för full gas. Asså, en mindre vridning behövs för full gas. Om jag inte missuppfattat det helt fel
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN

Inlägg av Maltyboy »

Jolly skrev:Enkelt sagt, en modifikation på handtaget som gör att man inte behöver vrida på handtaget lika mycket, utan bara kanske ½ varv för full gas. Asså, en mindre vridning behövs för full gas. Om jag inte missuppfattat det helt fel
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Maltyboy skrev:
Jolly skrev:Enkelt sagt, en modifikation på handtaget som gör att man inte behöver vrida på handtaget lika mycket, utan bara kanske ½ varv för full gas. Asså, en mindre vridning behövs för full gas. Om jag inte missuppfattat det helt fel
Stämmer mycket bra. På alla normala gashandtag sitter det en rulla där gasvajern rullas upp när man gasar, och ju större den rullen är desto mindre behöver man vrida för att nå fullgas. Det är väldigt bra att ha, speciellt när man monterar större förgasare ( eftersom större förgasare innebär längre slaglängd för gastrotteln ). Det är även väldigt skönt för handen anser jag ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Lånar tråden lite, har ju min Jog RR. Jag kan bara vrida handtaget knappt ½ varv, är det snabbgas? Grymt skönt iaf, när man kör andras moppar behöver man ju fan nästan ta nytt grepp ;o
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Nu förstår jag :) TAck så mycket! :) Man lär sig minst en sak varje dag ;)
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Jolly skrev:Lånar tråden lite, har ju min Jog RR. Jag kan bara vrida handtaget knappt ½ varv, är det snabbgas? Grymt skönt iaf, när man kör andras moppar behöver man ju fan nästan ta nytt grepp ;o
Nej du har inte snabbgas ;) men på moppar som inte är pillade mycket med i förgasare och vid gashandtaget så brukar gasen kännas som snabbgas. Börjar du pilla och skulle göra lite fel kommer ditt handtag troligen bli som de andra mopparna du kört ;)
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Pilla mkt?

Olika moppemärken o modeller har olika långa gasvajrar och dem har olika gashandtagsrullar.
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

Dredde skrev:Pilla mkt?

Olika moppemärken o modeller har olika långa gasvajrar och dem har olika gashandtagsrullar.
Jo jag vet, men har du en jog r med sånt gashandtag som han säger, alltså nästan snabbgas, och sen pillar med gasvire eller något annat så är det stor chans att snabbgaskänslan försvinner.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

hur kan gaswiren bli längre för att man pillar med förgasaren?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped

Inlägg av llu1201 »

Jag har en aerox som inte har snabbgas och ändå känns det så, jag vrider typ 3/4 av ett halvt varv sen är de fullgas. På en del moppar måste man typ böja fram kroppen så man kan vrida gasen så de blir fullgas..
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd

Inlägg av erkan94 »

bluerider94 skrev:hur kan gaswiren bli längre för att man pillar med förgasaren?
Inte längre :P glapp osv
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

llu1201 skrev:Jag har en aerox som inte har snabbgas och ändå känns det så, jag vrider typ 3/4 av ett halvt varv sen är de fullgas. På en del moppar måste man typ böja fram kroppen så man kan vrida gasen så de blir fullgas..
så är det på min aerox med, när jag köpte den va det ett glapp på ett halvtvarv i gashandtaget så ställde in den å nu vrider man knappt ett halvvarv :)
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

TK_DRAC skrev:
llu1201 skrev:Jag har en aerox som inte har snabbgas och ändå känns det så, jag vrider typ 3/4 av ett halvt varv sen är de fullgas. På en del moppar måste man typ böja fram kroppen så man kan vrida gasen så de blir fullgas..
så är det på min aerox med, när jag köpte den va det ett glapp på ett halvtvarv i gashandtaget så ställde in den å nu vrider man knappt ett halvvarv :)
Ok, exakt så jag menar, för det är min med, (Jog RR är ju i princip nästan likadan som Aerox) Jävligt skönt är det iaf :P
Användarens profilbild
traktorn1
Elmoped

Inlägg av traktorn1 »

TK_DRAC skrev:
lånar tråden lite. hur gjorde du för att ställa in så glappet försvann? :) de är så på min fiddy och de är sjukt oskönt
tje
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

Derbi drd limited har tomaselli snabbgas orginal :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

traktorn1 skrev:
TK_DRAC skrev:
lånar tråden lite. hur gjorde du för att ställa in så glappet försvann? :) de är så på min fiddy och de är sjukt oskönt
det finns en spännskurv på styret, skruva ut den för att ta bort "glappet"
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Osten R skrev:Derbi drd limited har tomaselli snabbgas orginal :)
Drd pro också, grymt skönt är det! Lite svårt att hålla jämn låg hastighet bara, tex. i stan. Men man vänjer sig:D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

karlssonlysekil skrev:
Osten R skrev:Derbi drd limited har tomaselli snabbgas orginal :)
Drd pro också, grymt skönt är det! Lite svårt att hålla jämn låg hastighet bara, tex. i stan. Men man vänjer sig:D
Drd racing med! aa svårt och hålla ett jämnt lågt varv
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Eller så är det ni själva som inte kan hantera varvet.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Daaanne skrev:Eller så är det ni själva som inte kan hantera varvet.
hur menar du ? :o är ju samma varv, om man har snabbgas och inte ? bara att man kan ha fullgas snabbare ?
Låst