Sida 1 av 1
Tändstiftproblem på Drac
Postat: 16 juli 2010, 16:01
av Drac94
Blir tossig på detta problemet med min Drac. Det är såhär att den böar och misständer. Jag gick idag ut för att starta den, har ett BR9ES på. Och den ville inte varva ut på tomgången sen efter 2min så helt plötsligt puffade det till från avgasröret och ett tjock rökmoln låg där.
Och nu gick det att varva ut den så jag körde iväg och kom upp i 80 på mätaren. Men efter 15minuter så var den lustig igen gick dåligt på höga varv och kom upp i 65 på mätaren sen började den böa. Vet inte vad felet kan vara?
Har 60 munstycke, testade med 62-63-65-67-70 men den går inte mkt bättre med dom. Med t.ex 63 munstycke så böar det hela tiden på högt varv. Har även märkt att den blir rätt varm efter några minuter.
Snälla nån som vet vad felet kan vara ?
Bilder på tändstiftet :

Postat: 16 juli 2010, 16:23
av KarlssoN^
vad är det för färg på röken ? om den är vit så är det toplockspackningen, min gick sönder i veckan och den orka typ inte varva ur .
Postat: 16 juli 2010, 16:26
av Drac94
Min rök är typ lite mer blåaktig. Och när jag smyg-gasar och sen vrider på snabbt med gasen så typ låter det som motorn dör i 1sek sen gasar den på som f*n.
Postat: 16 juli 2010, 16:28
av KarlssoN^
bytat tändstift?
Postat: 16 juli 2010, 16:29
av Drac94
Har bytt från BR8ES som det står i boken till BR9ES och händer samma sak med båda. När jag precis hade bytt då varavde den ut så fint så. Stiften höll väl i en dag ele nåt.
Postat: 16 juli 2010, 16:33
av KarlssoN^
käkar den stift ? kommer ihåg en tråd för ett tag sen som handla om just det.
Postat: 16 juli 2010, 16:38
av Drac94
Aa den kekar stift men jag fattar inte vad som kan vara fel

Har ny tändkabel och när jag precis hade bytt tändstift då hade jag 60 munstycke och den gick ju så fint men sen efter en dag så var jag tebaks med misständingarna. Det märkliga är att ibland så typ poffar det till och då kan man varva ut den och köra i några minuter sen kmr böet och misständingarna.
Postat: 16 juli 2010, 17:55
av lindbl0m
om den ryker blått får den för mycket olja
Postat: 16 juli 2010, 18:57
av Drac94
om den ryker blått får den för mycket olja
Mm håller med där för att utanför på stiftet så var det fullt med olja på den. Och ifrån avgasröret har jag ett litet hål typ inte så stort men jag ser hur det har skvätt ut olja. Vad ska jag göra för att minska på detta då?
Nån som vet varför det poffar? Skit i förgasaren?
Postat: 16 juli 2010, 19:15
av michaelzwe
om den puffar smäller får den för mycket bensin
Postat: 16 juli 2010, 19:26
av Drac94
Enligt stiftet tycker jag inte den ser ut att få för mkt bensin eller ?
Men det där med oljan finns det något sätt att minska på de då?
Postat: 17 juli 2010, 22:31
av Drac94
bump
Postat: 18 juli 2010, 02:59
av Drac_pojken
med tanke på att du kom upp i 80 antar jag att du kör o pluggat eller effekt rör, då tycker jag 60 låter litet själv kör jag mä 83 men vet folk som kör mä störe.
Postat: 18 juli 2010, 10:15
av KarlssoN^
Drac_pojken skrev:med tanke på att du kom upp i 80 antar jag att du kör o pluggat eller effekt rör, då tycker jag 60 låter litet själv kör jag mä 83 men vet folk som kör mä störe.
gammla frgasaren.
Postat: 18 juli 2010, 11:47
av JagHarEnDerbi
Det smäller väll antagligen för att den misständer så mycket att den släpper ut oantända avgaser i systemet?
Postat: 18 juli 2010, 12:39
av Drac94
Funderar på att sota ur röret + rengöra förgasaren. Men finns det något sätt att få ner oljan? Har inte råd med ny förgasare. Har bara 600kr i budget just nu. Vill ju inte att den ska keka tändstift varje dag. Vet ju inte riktigt orsaken än te varför den kekar tändstift
Setup :
Urpluggat rör
Borrad luftburk
13/56 drevning
Postat: 18 juli 2010, 15:06
av lindbl0m
koppla bort oljepumpen och blanda själv kan du göra om du vill vara säker på rätt mängd olja.
Postat: 18 juli 2010, 17:06
av Jolly
är inte så insatt i crossmoppar, men att den går sämre efter att tag. kan det inte ha med någon choke att göra?
Postat: 18 juli 2010, 18:19
av bensinskalle
ändra topic fort som attan!
Postat: 18 juli 2010, 19:29
av Drac94
Sitter fortfarande och grunar på vad det kan vara som gör att den kekar tändstift kan det vara blandingen som ligger bakom?
Äre helt omöjligt att ställa in förgasaren, har bara tomgångsskruv och huvudmunstycke? Ingen nål heller.
Har inte råd med en annan förgasare har typ bara 600 spänn som sagt.