Sida 1 av 1

Termostat

Postat: 6 juli 2010, 13:11
av primex
Går det att köra utan termostat i cylindern ? :)

t.ex. 70cc airsal

Re: Termostat

Postat: 6 juli 2010, 13:33
av fax110
primex skrev:Går det att köra utan termostat i cylindern ? :)

t.ex. 70cc airsal
det går men har man inte trimmat tilräckligt så kan den gå för kall och du förlorar massa effekt,

Postat: 6 juli 2010, 14:30
av erkan94
läcker det inte en massa kylarvatten om han kör utan termostat?

Postat: 6 juli 2010, 15:38
av 940103
Nej den läcker inte, men det kan ta längre tid för moppen att bli varm. Rätta mig om jag har fel? :)

Postat: 6 juli 2010, 16:10
av primex
940103 skrev:Nej den läcker inte, men det kan ta längre tid för moppen att bli varm. Rätta mig om jag har fel? :)
den läckte, hällde i vatten och allt vatten kom upp där termostaten ska sitta, men kan man sätta en tjock skruv där istället?

Postat: 6 juli 2010, 16:19
av bluerider94
varför köra utan?

Postat: 6 juli 2010, 22:08
av 940103
Jaa varför köra utan?
Jaa jag vet inte riktigt, du får nog täppa igen det på något sätt isf. Men är inte helt säker.. :)

Postat: 6 juli 2010, 22:48
av 2stroke4ever
jag kör utan på min ostrypta dt. finns inte EN ENDA STUND jag ångrar det!..blä för termostat!

Postat: 6 juli 2010, 23:07
av Q
Termostaten stryper av kylarvattnets flöde genom cylindern så att mindre vatten kan strömma igenom på vissa cylindrar. Ersätter du med en skruv som passar topplocket o kanske en packning kyls de bättre (förutsatt att skruven inte är för lång). ;) Sen att försöka köra utan termostat elr nåt som täpper hålet va väl lite klantigt :P

Postat: 6 juli 2010, 23:08
av kallepalle
dock så blir varmkörningstiden avsevärt mycket längre. tänk på det!

Postat: 6 juli 2010, 23:09
av 2stroke4ever
Q skrev:Termostaten stryper av kylarvattnets flöde genom cylindern så att mindre vatten kan strömma igenom på vissa cylindrar. Ersätter du med en skruv som passar topplocket o kanske en packning kyls de bättre (förutsatt att skruven inte är för lång). ;) Sen att försöka köra utan termostat elr nåt som täpper hålet va väl lite klantigt :P
varför är det klantigt? då ultra grym kylning blir det INTE så det är värt det. kanske inte på en helt org moppe, men annars tkr JAG att man ska ta bort den och rekommenderar det starkt!

Postat: 6 juli 2010, 23:14
av Q
Asså ja menar att de e klantigt att försöka köra me ett stort hål i topplocket, klart de läcker ut kylarvätska :P

Postat: 6 juli 2010, 23:15
av TobbaN
Jag kör utan det på min eftersom jag inte kunde ha det på min 70cc.
Funkar fint, inga som helst problem.

Postat: 6 juli 2010, 23:18
av 2stroke4ever
Q skrev:Asså ja menar att de e klantigt att försöka köra me ett stort hål i topplocket, klart de läcker ut kylarvätska :P
haha jassåååå :oops: xD

men termostaten sitter ju alltid under topplocket där vattenslangen sitter på!? hur fan kan det då läcka? eller menar han temperaturmätaren :o :?

Postat: 6 juli 2010, 23:20
av Q
Som sagt, olika på olika cyllar ;)

Postat: 6 juli 2010, 23:22
av 2stroke4ever
Q skrev:Som sagt, olika på olika cyllar ;)
men hur skulle termostaten då täppa upp vattenflödet hade du tänkt om den inte sitter vid slangens infästning på toppen!?

Postat: 6 juli 2010, 23:26
av Q
Sry my bad, måste ha blandat ihop termostaten me tempmätaren :S aja nu fick ni e guide om hur man ersätter tempmätarn iaf :P

Postat: 6 juli 2010, 23:30
av 2stroke4ever
Q skrev:Sry my bad, måste ha blandat ihop termostaten me tempmätaren :S aja nu fick ni e guide om hur man ersätter tempmätarn iaf :P
hahaha tänkte väll( :roll: ) :wink:

Postat: 7 juli 2010, 00:00
av primex
kallepalle skrev:dock så blir varmkörningstiden avsevärt mycket längre. tänk på det!
jo märkte det för min överhettades riktigt snabbt :/

Postat: 7 juli 2010, 00:44
av kallepalle
då har du förmoligen kvar luft i kylsystemet.