Sida 1 av 1

Problem med Ciao.

Postat: 5 juli 2010, 19:53
av aaaaaku
Jag har problem med min nyköpta ciao, den är av årsmodell -94 skulle jag tro Ciao P heter den.

Jag har bytt till simonivevhus och jag misstänker att jag slarvat med brytaren så den ska jag kolla imorgon, funkar inte det så ska jag försöka förklara vad jag behöver hjälp med på den fronten men nu till något helt annat.

När jag köpte ciaoen sa säljaren att remskivan var sne, därför den lät som ett cp, det lät som om skivan slog i sidokåpan.

Idag när jag monterade ihop vevhuset och och bytte remskiva till en 80mm så känner jag att jag kan rubba axlen som skivan sitter på, den kan jag rubba ganska mkt i sidled, men när jag öppnar baknavet så sitter allt som det ska och det verkar finnas dom packningar och lager som ska finnas enligt sprängskiss.

Dessutom så har jag problem när jag ska cykla igång den, tramporna hamnar i friläge och ibland är det svårt att hitta rätt läge.
Vad är det för fel då?

Mycket fel och jag skriver som en kratta, tack för mig.

Postat: 5 juli 2010, 20:19
av aaaaaku
Jag glömde fråga, jag har bytt vevhus till ett Simoni dvs urpluggat och filat från fabrik samt att jag har dremlat bort pluggen i förgasaren, inte borrat upp den någonting och har gjort 3 st extra hål i luftburken men kör fortfarande med 39 munstycke.

Kan det vara problemet med att den inte vill starta?

Jag har fått den att starta med full gas men den dör sakta men Säkert och jag har enbart fått igång den med full gas.
Jag svettade säkert ut 2 liter svett idag när jag stod och trampade som en galning. Jag blir så trött på mopeder som jävlas med mig.

Postat: 5 juli 2010, 21:12
av KarlssoN^
byt upp dig i lite storlek och testa ? :)

om den dör sakta men säkert, och inte tvär då får den bensin, gnista och komp för att starta, kolla även så alla skruvar i blocket sitter åt skruvade.

då har får den då iaf det, kan vi stryka det :)

troligen för litet munstycke, dock vet jag inte med så stor säkerhet att det är just det men ;)

Postat: 5 juli 2010, 21:18
av aaaaaku
Sådär ja, snabba svar is the shit.

Den är på gränsen till att tvärdö dvs håller sig igång ca 1-2 sek..

Har du koll på hur moppen skulle reagera om avståndet på brytaren var för litet?

Jag vill gärna Åka och handla nytt munstycke imorgon :)

Postat: 5 juli 2010, 22:42
av KarlssoN^
aaaaaku skrev:


Har du koll på hur moppen skulle reagera om avståndet på brytaren var för litet?
nope, har inte varit i den branschen än ;)

Postat: 6 juli 2010, 12:15
av aaaaaku
Jag har vänt brickan som sitter mellan koppling och svänghjulet.
För er med samma problem att moppen inte går att rulla fram utan att kopplingen tar direkt, ni har vänt brickan fel, brickan ska ligga så att det blir ett avstånd till kopplingsklockan.

Vände brickan rätt och bytte munstycke till ett 60 och bytte soppaslang.
Den startade och höll sig igång i kanske 4-5 sekunder men den svarade inte på gas, efter det får jag inte igång den, jag känner att den tänder när jag trampar men den brölar bara om jag gasar.. :(

Ska försöka få bort tändstiftet och kolla men en fråga, vart ska jordkabeln sitta någonstans, nu har jag satt den i en bult som drar ihop blocken. Tack.

Postat: 6 juli 2010, 13:21
av Tullis
Om den inte svara på gas är det för stort munstycke.
jordkablen brukar sitta mot ramen på det flesta mopeder.

Postat: 6 juli 2010, 14:34
av aaaaaku
Tullis skrev:Om den inte svara på gas är det för stort munstycke.
jordkablen brukar sitta mot ramen på det flesta mopeder.
Jag har precis bytt från 39 till 60 i munstycke och det är ingen skillnad.

Jag vet att jordkabeln borde sitta mot ramen men jag undrar i vilen bult den ska sitta, tänkte om den får för dålig kontakt.

Tack för svar :)

Edit: Tändstiftet får fin gnista vilket utesluter att jag kopplat någonting fel och brytaren står mellan 0.3 och 0.4 vilket ska funka helfint. Stiftet blir blött och den har gnista...?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?