Sida 1 av 2

Tändstift håller i 1 timme

Postat: 5 juli 2010, 00:04
av Drac94
Ja som jag skrev i rubriken har problem med min drac, ett nytt tändstift håller i max 1 timme sen börjar den misstända och böa. Har testat med BR8ES och BR9ES. Vad kan felet vara? :? När man precis satt i tändstiftet går han som en pärla bluddrar inte ele nånting.


Setup :

Borrad luftburk
Dragen plugg
Munstycke 65
Tagit bort nån plastgrej i membranet.

Re: Tändstift håller i 1 timme

Postat: 5 juli 2010, 00:14
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:Ja som jag skrev i rubriken har problem med min drac, ett nytt tändstift håller i max 1 timme sen börjar den misstända och böa. Har testat med BR8ES och BR9ES. Vad kan felet vara? :? När man precis satt i tändstiftet går han som en pärla bluddrar inte ele nånting.


Setup :

Borrad luftburk
Dragen plugg
Munstycke 65
Tagit bort nån plastgrej i membranet.
färg på stiftet?

Postat: 5 juli 2010, 00:32
av Drac94
BR8ES med 62 munstycke
Bild

Bild


Satte i BR9ES med 65 munstycke höll me bara i en timme.

Postat: 5 juli 2010, 00:33
av 2stroke4ever
taskig bild på 9stiftet, kör på 9stift och så kollar du över kylningen och byt upp dej lite i munstycke och kolla om det blir bättre!

Postat: 5 juli 2010, 00:38
av Drac94
Har ju kört med 9stiftet och det höll i 1timme ungefär (låg mkt på fullgas). 8stiftet som är på bilderna funkade i 2dagar ungefär tror jag. Den går ju fortfarande jätte bra framåt men den tvivlar på 6an och på tomgången går den inte att varva ur. Hur menar du kolla över kylningen? :oops:

Den där plastbiten ska jag sätta tebaks den? kanske förstör jag vet int :roll:

Postat: 5 juli 2010, 00:44
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:Har ju kört med 9stiftet och det höll i 1timme ungefär (låg mkt på fullgas). 8stiftet som är på bilderna funkade i 2dagar ungefär tror jag. Den går ju fortfarande jätte bra framåt men den tvivlar på 6an och på tomgången går den inte att varva ur. Hur menar du kolla över kylningen? :oops:

Den där plastbiten ska jag sätta tebaks den? kanske förstör jag vet int :roll:
nej fan, den dära pluggen ska inte göra nån skillnad på det! men gör så hära, åk en bit på fullgas och sedan stanna och känna ganska nära röret, strålar det riktigt mycket värme? eller bara vanligt varmt? känns den klen på låga varv och har inte mycket ork? kolla sedan stiftet när du åkt en bit på full gas? vilken färg?

Postat: 5 juli 2010, 01:03
av Drac94
Ska testa och känna imon vid röret/kylningen. Den är inte klen utan har ett jekla tryck. Japp ska ut o dra full rulle och sedan kolla stiftet. Så gjorde jag med 8stiftet fick dock vänta typ en timme pga att det var så himla varmt där.

Kanske jag som inbillar mig men efter 30minuters körning så får jag typ en liten lukt av bränd motor.

Postat: 5 juli 2010, 01:04
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:Ska testa och känna imon vid röret/kylningen. Den är inte klen utan har ett jekla tryck. Japp ska ut o dra full rulle och sedan kolla stiftet. Så gjorde jag med 8stiftet fick dock vänta typ en timme pga att det var så himla varmt där.
kolla vatten i kylaren
att kylaren blir riktigt varm också! ( kolla vattnet innan!!)

Postat: 5 juli 2010, 01:05
av Drac94
kolla vatten i kylaren
att kylaren blir riktigt varm också! ( kolla vattnet innan!!)
Jag har vatten blandat med glykol och där brukar det vara väldigt varmt. Går att steka ägg på metall-locket.

Postat: 5 juli 2010, 01:07
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:
kolla vatten i kylaren
att kylaren blir riktigt varm också! ( kolla vattnet innan!!)
Jag har vatten blandat med glykol och där brukar det vara väldigt varmt. Går att steka ägg på metall-locket.
kolla bara så kylaren är full med vattnet. (ps lite off topic men blanda gärna 50/50 om du inte visste det :wink: )

så kolla allt det och skriv sen! :roll:

Postat: 5 juli 2010, 01:10
av Drac94
kolla bara så kylaren är full med vattnet. (ps lite off topic men blanda gärna 50/50 om du inte visste det )

så kolla allt det och skriv sen!
mm ska ut o kolla kylaren o sånt imon, okej då vet jag de är farsan som har blandat så jag vet inte vad det är för blandning just nu. Japp kmr med en update imon. :wink:

Postat: 5 juli 2010, 01:11
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:
kolla bara så kylaren är full med vattnet. (ps lite off topic men blanda gärna 50/50 om du inte visste det )

så kolla allt det och skriv sen!
mm ska ut o kolla kylaren o sånt imon, okej då vet jag de är farsan som har blandat så jag vet inte vad det är för blandning just nu. Japp kmr med en update imon. :wink:
inte för att det spelar nåon större roll hur den blandningen är, men man brukar köra det så du vet :D

Postat: 5 juli 2010, 01:17
av Drac94
inte för att det spelar nåon större roll hur den blandningen är, men man brukar köra det så du vet
Tackar :) Kom på en liten sak just nu. Innan när jag körde pluggat så i nedförsbackar så betede den sig likadant att den började böa och motorn liksom dog sen kom den igen(gasen försvann) :roll: Då hade jag ett B8ES i.

Postat: 5 juli 2010, 11:56
av Drac94
Okej skulle upp te macken o tanka då märkte jag att den gick hur fint som helst, kunde varva ut på tomgång & växlarna. Stiftet var som nytt igen :) :roll:

Ska snart ut o ta kort på stiftet. Har i 9stiftet och 65 munstycke just nu.

Tyckte det kom lagom med värme från den, men varmt var det men inte så mö.

Postat: 5 juli 2010, 12:35
av Drac94
Okej nu har jag varit ute och tagit kort och såhär såg stiftet ut :

Bild

Tycker det var vitare än 8stiftet med 62 munstycke. Jag har ju bytt upp mig till 65 nu ju :? (Gamla drac förgasaren Dellorto SHA 14-12).

Men bra gick den nyss inget böande ele nåntingm

Postat: 5 juli 2010, 14:19
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:Okej nu har jag varit ute och tagit kort och såhär såg stiftet ut :

Bild

Tycker det var vitare än 8stiftet med 62 munstycke. Jag har ju bytt upp mig till 65 nu ju :? (Gamla drac förgasaren Dellorto SHA 14-12).

Men bra gick den nyss inget böande ele nåntingm
pröva åk med lite choke och se om det blir la bättre.

Postat: 5 juli 2010, 14:20
av Drac94
mm ska testa de

Postat: 5 juli 2010, 14:22
av Drac94
Kom på att jag inte får i chocken i rätt läge :shock: Den typ funkar inte. Ska jag köra större munstycke ist ele?

Postat: 5 juli 2010, 16:29
av 2stroke4ever
ja det kan du väl pröva! så avgasröret va inte spec jätte varmt och kylar vatten hade du och kylaren blev varm?

Postat: 5 juli 2010, 16:35
av KarlssoN^
skulle nog tippa på att du har för litet munstycke så det blir för varmt i cylinder så tändstiftet ryker. ;)

Postat: 5 juli 2010, 16:57
av Drac94
ja det kan du väl pröva! så avgasröret va inte spec jätte varmt och kylar vatten hade du och kylaren blev varm?
Avgasröret var faktiskt rätt varmt och kylar vatten var det lungt om och ja den blev varm.
skulle nog tippa på att du har för litet munstycke så det blir för varmt i cylinder så tändstiftet ryker.
Ska testa o byta upp mig mot 70 nånting. Lite ovanligt för dom gamla förgasarna att gå upp i storlek :lol:

Har varit så osäker eftersom den går perfekt på 62-65 munstycke i början med nytt tändstift.

Postat: 5 juli 2010, 17:10
av 2stroke4ever
ah, om avgasröret blir lite väl varmt än vanligt så betyder det på för svag blandning, om förbrännigstempen är för hög beror också på för snål blandning! sen kan det vara SJUKT svårt att känna, men byt upp dej och kolla sen :wink:

Postat: 5 juli 2010, 17:26
av Drac94
Okej var ute och satte på 70 munstycke den gick ut helt på tomgång, så jag körde ut på raksträckan fram och tebaks sen när jag kommer tebaks så gick den inte bra på tomgång :? Kändes som motorn dog när jag släppte gasen.

Postat: 5 juli 2010, 17:28
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:Okej var ute och satte på 70 munstycke den gick ut helt på tomgång, så jag körde ut på raksträckan fram och tebaks sen när jag kommer tebaks så gick den inte bra på tomgång :? Kändes som motorn dog när jag släppte gasen.
kör fullt, stäng av, kolla stift, vilken färg?

Postat: 5 juli 2010, 17:29
av Drac94
kör fullt, stäng av, kolla stift, vilken färg?
Tror det var för stort eftersom motorn blev seg. Ska jag testa 68 kanske :roll:

Postat: 5 juli 2010, 17:30
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:
kör fullt, stäng av, kolla stift, vilken färg?
Tror det var för stort eftersom motorn blev seg. Ska jag testa 68 kanske :roll:
ja, pröva dej fram mellan 60 och 70 du till du hittar det som verkar bäst, sen när du hittat det åker du på full gas och sen kollar stiftet!

Postat: 5 juli 2010, 17:33
av Drac94
mm får la göra de. Hittils har den ju gått bra i början på 62 och 65 sen så typ blir stiftet lustigt sen om man väntar känns det bättre.

Postat: 5 juli 2010, 19:22
av Drac94
Okej nu har jag satt i 67 munstycke. Och det första jag märkte var att den misstände/lät lustigt på tomgången. Jag drog iväg och den flög fram(gick undan). Och när jag stannat efter någon kilometer så märkte jag att den kunde varva ut helt på tomgången. :D Ska snart ut och ta kort på stiftet.
Imoron ska jag ut o köra en stund för att se hur den går.

Postat: 5 juli 2010, 19:28
av ljukang
Testa ett tändstift med värmeskalan 7 eftersom du verkar inte ha gjort så mycket med moppen och 7an brukar vara original.

Postat: 5 juli 2010, 19:37
av beckvall
men ta och bestycka upp den!? sätt i 80 minst. jga har 110 med pluggat rör på min Derbi.

Postat: 5 juli 2010, 19:55
av 2stroke4ever
beckvall skrev:men ta och bestycka upp den!? sätt i 80 minst. jga har 110 med pluggat rör på min Derbi.
av nån anledning så brukar det vara så på de äldre dracarna att dom ska ligga runt 60-70 i munstycke, konstigt som det låter! funnits trådar om detta förr..

Postat: 5 juli 2010, 19:56
av Drac94
Testa ett tändstift med värmeskalan 7 eftersom du verkar inte ha gjort så mycket med moppen och 7an brukar vara original.
8stift och 9stift ska vara bra till urpluggat. 8stift är original på min.
men ta och bestycka upp den!? sätt i 80 minst. jga har 110 med pluggat rör på min Derbi.
Det är den gamla drac förgasaren vi snackar om. Man ska typ göra tvärtom och gå ner istället annars så går den piss. Lustig förgasare.
av nån anledning så brukar det vara så på de äldre dracarna att dom ska ligga runt 60-70 i munstycke, konstigt som det låter! funnits trådar om detta förr..
Precis :)

Postat: 5 juli 2010, 21:02
av KarlssoN^
jasså, är det dom gamla dracarna ~ 98-99 (sha14-12 lr va dom heter) vi pratar om :)

jag kör på 62 med effektrör och lite portad cylinder, så större skulle det inte behövas. testa och byt tändhatt och tändkabel.

Postat: 5 juli 2010, 21:05
av Drac94
jasså, är det dom gamla dracarna ~ 98-99 (sha14-12 lr va dom heter) vi pratar om

jag kör på 62 med effektrör och lite portad cylinder, så större skulle det inte behövas. testa och byt tändhatt och tändkabel.
Har splajans ny NGK tändhatt och tändkabel liggands hemma jag vet bara inte hur man byter det :P

Den går bra nu med 67 munstycke dock så reagerar motorn lite sent när man släpper på gäsen ibland.

Postat: 5 juli 2010, 21:09
av 2stroke4ever
Drac94 skrev:
jasså, är det dom gamla dracarna ~ 98-99 (sha14-12 lr va dom heter) vi pratar om

jag kör på 62 med effektrör och lite portad cylinder, så större skulle det inte behövas. testa och byt tändhatt och tändkabel.
Har splajans ny NGK tändhatt och tändkabel liggands hemma jag vet bara inte hur man byter det :P

Den går bra nu med 67 munstycke dock så reagerar motorn lite sent när man släpper på gäsen ibland.
det ska bara vara att skruva på sladden :wink: