Sida 1 av 1

Derbi Senda SM Extreme 09 - problem med trimning!

Postat: 2 juli 2010, 15:27
av quikk
Hej,

Jag har en Derbi Senda SM Extreme 09:a som jag försöker trimma.
CDI boxen är bytt mot en ostrypt,
Jag har bytat till större munstycke , 88 .
Bytt framdrev till 13 .

Mopeden går fortfarande i 50-55, 60 i nerförsbacke.
Den varvar bra på låga växlar men i 5an och 6an ligger den bara och puttrar på 8 tusen varv.

Vad ska jag göra för att få mopeden upp i högre fart? Jag vill helst inte lägga ner mer pengar på nytt rör.
Jag har tillgång till svets och undrar om det är smart att svetsa igen blindröret?

Hjälp uppskattas verkligen, för jag har verkligen försökt ett tag nu!

Tack på förhand, Malte.

Postat: 2 juli 2010, 15:28
av Mura
svetsa igen blindröret så blir det "stor" skillnad

Postat: 2 juli 2010, 15:30
av quikk
Vad är det som kommer hända? Blir det stor skillnad om jag gör det?

Postat: 2 juli 2010, 15:32
av bluerider94
bättre acc och toppfart.. starkare också

Postat: 2 juli 2010, 15:37
av quikk
Med det jag redan har på , och täpper igen blindröret, hur snabbt kommer den gå i då ? :)

Postat: 2 juli 2010, 15:50
av bluerider94
kanske 70

Postat: 2 juli 2010, 16:56
av sstenmark
Min Gilera Smt 06 gör 75-80km/h(uppmätt med GPS) med urpluggat rör + att jag kapade bort blindtarmen och sedan svetsade jag igen hålet (:

Postat: 2 juli 2010, 22:54
av maxxripe
För stort munstycke

Postat: 3 juli 2010, 10:03
av quikk
Så den skulle gå bättre om jag har mindre munstycke? Hur kan jag få upp min moped i kanske 80 km / h utan att lägga ner för mycket pengar? Att täppa igen blindröret, hjälper det mycket?

Postat: 3 juli 2010, 11:59
av Tompa1122
Men de har ju fan svarart på din fråga

Postat: 3 juli 2010, 13:21
av TK_DRAC

Postat: 3 juli 2010, 15:46
av rrMotardisMe
Testa 90 munstycke, samt byta till 12 framdrev eller 11
Gjorde allting på min moppe

Den sacka ihop med 13 framdrev, sen med 12 drev går den som en jude:)
en jädrans skillnad!! :shock:

Den kom aldrig upp i effektkurvan påmitt rör med 13 drev det var drf
sen bytte jag upp i munstycke som sagt testa det med

Postat: 3 juli 2010, 17:08
av DEA!!
små symtom av för tung drevning...

Postat: 5 juli 2010, 20:16
av roxon123
rrMotardisMe skrev:Testa 90 munstycke, samt byta till 12 framdrev eller 11
Gjorde allting på min moppe

Den sacka ihop med 13 framdrev, sen med 12 drev går den som en jude:)
en jädrans skillnad!! :shock:

Den kom aldrig upp i effektkurvan påmitt rör med 13 drev det var drf
sen bytte jag upp i munstycke som sagt testa det med
du har väl ingen Derbi Senda??

Skillnad på drev osv...

Original munstycke är väl runt 60-70. Så ta bort "skrotstenen" och ha kvar 13 drevet. Sen ska den klara gå 9k iaf.. Sen börjar du med att kapa blindröret. Sen efter det kanske rensa hela röret. Men om du åker fast måste du köpa nytt för 3.500. Smartast är nog att leta reda på ett billigt org rör på blocket för kanske 500.

När du har strypt av org-röret byter du dreven till 12/52 eller 13/52