Sida 1 av 1
power valves???
Postat: 1 juli 2010, 00:55
av Osten R
hej har upptäckt nått som kallas för power valves som på olika sätt ändrar ut gången av avgaserna så att motorns efekt ändras från hög varv till lågvarv och sedan när den kommer upp varv så slås dom av så att efekten ligger på högvarv igen. låter spänande så undrar bara ifall någon vet något om detta?
och om man på något sätt skulle kunna köra detta hemma, har några teorier men de finns även några problem i dom vill gärna prata mera om dom ifall nån är interiserad

Postat: 1 juli 2010, 12:09
av Zlacker73
Typ Yamahas ypvs
http://www.froggy.se/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm suzukis har juh med men minns inte vad deras vertion heter?
Postat: 1 juli 2010, 12:15
av fax110
har för mig att dom flesta crossar har såna där ventiler jag har i alla fall sett en honda cr 125 från tidigt 90 tal med sån där,
i folk mun brukar den helt enkelt kalas avgasventil eller dylikt
Postat: 1 juli 2010, 12:16
av Furia_Styling
Yamaha var dom första som kom med power valves. Ypvs=Yamaha Power Valve System som den föregående sa.
Det är precis som du säger att den ändrar avgasimpulserna genom ventiler så att man får ut full effekt genom hela registret.
Vad menar du med att du kan köra det hemma? Det är ganska komplicerat om man inte vet något om detta system. Det krävs mycket kunskap och en databox som styr ventilerna.
Jocke
Postat: 1 juli 2010, 13:00
av Osten R
vet att de är komplicerat att få de att funka bra men att göra en anordning som gör motorn hög eller lågvarvig borde ju gå, som man kan slå av och på. men har själv set att dom äldre crossarna har de men dom nya her de inte :S aprilia rs 125 har de me.
Postat: 1 juli 2010, 13:21
av Furia_Styling
Självklart går det om man bara har tid

Men tänkte du något mekaniskt då eller elektronsikt?
Postat: 1 juli 2010, 15:32
av kallepalle
på svenska så kallas det variabel avgasport

Postat: 1 juli 2010, 16:36
av blackmasai
så gott som alla 2takts crossar har det nuförtiden

.
Re: power valves???
Postat: 1 juli 2010, 17:07
av antonjansson_
Osten R skrev:hej har upptäckt nått som kallas för power valves som på olika sätt ändrar ut gången av avgaserna så att motorns efekt ändras från hög varv till lågvarv och sedan när den kommer upp varv så slås dom av så att efekten ligger på högvarv igen. låter spänande så undrar bara ifall någon vet något om detta?
och om man på något sätt skulle kunna köra detta hemma, har några teorier men de finns även några problem i dom vill gärna prata mera om dom ifall nån är interiserad

Typ alla 2 taktare över 125 har de nu för tiden

Postat: 1 juli 2010, 22:16
av Osten R
aha har bara sett att min kompis 125:a och 85:a inte hadde det. men hadde tänkt mig bygga nån mekanism så att man kan slå av och på den som man gör med choke på styret

Postat: 1 juli 2010, 22:32
av kallepalle
Osten R skrev:aha har bara sett att min kompis 125:a och 85:a inte hadde det. men hadde tänkt mig bygga nån mekanism så att man kan slå av och på den som man gör med choke på styret

lättaste skulle ju vara att bara göra ett spjäll som är fjäderbelastat och sköts med något reglage på styret, tex en "tumchoke", vi en vajer.
det är iaf hur jag skulle göra om jag skulle ge mig in på något liknande.
Postat: 1 juli 2010, 23:30
av Osten R
precis så jag hade tänkt mig

Postat: 2 juli 2010, 12:07
av Osten R
men hur tror ni är bästa sättet att göra själva variabeln?
Postat: 2 juli 2010, 18:23
av fredda11
jag tror det kommer bli jädra svårt. har själv en dt 125 -05 med ypvs och hella cylinder är ju annorlunda.
det sitter ju en servo med styrning som styr allt också.
som sagt det blir nog väldigt svårt men lycka till

Postat: 2 juli 2010, 19:50
av bensinskalle
Osten R skrev:men hur tror ni är bästa sättet att göra själva variabeln?
Kika hur en riktig ser ut så får du nog lite inspiration. Men har du tillgång till tig, fräs och svarv så går det nog att knåpa ihop

Postat: 2 juli 2010, 23:05
av 2stroke4ever
lycka till med det iaf! tror det blir svårt men frääänt om du får till det!
ventilen eller den variabla avgasporten är till för att sänka durationen om motorn går på låga varv så den ska bli starkare och sedan öppna upp vid ett visst varvtal så ketchup effekten kommer in. dvs att cylinderns fulla duration kommer till när dom öppnas.
på min rm 125a finns det sådana, då sitter det ett stag från ett nållager som sitter på axeln in till vatten pumpen som gör att hållaren t staget åker upp och staget trycket på en "axel" som ventilerna sitter fast skruvade på, då trycks ventilerna upp. men för att göra så att ventilerna inte öppnar för tidigt så finns det en fjäder som sitter fast på axeln via ett spår i axeln och på andra sidan av fjädern sitter en "bricka/skruv" som man kan spänna fjädern med och bestämma när ventilerna ska öppnas!
http://www.imagessite.com/OEM_Images/Su ... 12502A.gif
där har du hur själva ventilerna ser ut och infästningen osv.
http://www.imagessite.com/OEM_Images/Su ... M12501.gif
och där kan du se hur hela cylindern ser ut!
men får att få det att funka så kommer du få lov att dra wiren genom cylindern på nått sätt? då kommer det troligtvis att läcka avgaser och låta satan. så det kan bli svårt!
men jag hoppas du får till det

hahaha
Postat: 3 juli 2010, 18:51
av Osten R
aaa lite kompliserat verkar det men kom på att man kan använda drevningen som igentligen driver oljepumpen när du sa att den drevs genom vattenpumpen men får ta mig en titt på hur den igentligen funkar. sen funkar ju olika variabla avgasporter på olika sätt så ska kolla igenom dom olika sorterna ^^