Sida 1 av 1
Guide till byte av trimkam
Postat: 26 juni 2010, 13:30
av icedreamer2
Tjenare, finns det någon guide där dom beskriver hur man byter trimkam ? Hittills har jag ej hittat någon, men det finns säkert någon
Jag ska eventuellt sätta på en ny trimkam på min Baotian Classic, ett litet projekt jag håller på med. Vet dock inte 100% hur man byter och sätter på den.
/MVH en fundersam kille !

Postat: 26 juni 2010, 14:02
av eddiejohansson94
lär inte göra så värst stor skillnad på en såpass liten motor
Postat: 26 juni 2010, 14:10
av Dredde
Det är inte så svårt alls, men du kanske borde ha någon som har koll bredvid. Ett tips när du meckar och inte kan så mkt är att ta foton så att du senare kan gå tillbaka och se hur saker satt från början.
Börja med att ta bort sadeln,skuffen ochkåpan under sadeln. Skruva upp topplocket, toppen på cylindern.
Jag hittade en guide åt dej ist
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1027
Postat: 26 juni 2010, 14:34
av icedreamer2
Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också

Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ?

Postat: 26 juni 2010, 14:37
av icedreamer2
Vad menas med dödläge btw ?

Postat: 26 juni 2010, 15:59
av Al Capone
Vevens (kolvens) högsta och lägsta punkt. ÖD, ND
icedreamer2 skrev:Vad menas med dödläge btw ?

Postat: 26 juni 2010, 16:04
av Al Capone
Kommer nog bli stor skillnad, det du gör med större cylinder är att du skapar stor kraft på låga varv, det du tar bort med vassare kamaxel, sen bättrar du på flåset ordentligt på höga varv med kammen... Kommer nog bli skitbra det där.
Du skall ju ändå byta cylinder så då hjälper inte guiden så mycket, du skall ju ändå plocka loss allt, du sätter alltså i kammen i toppen när toppen är lös.
ÖD = Övre Dödläge, ND = Nedre Dödläge
icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också

Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ?

Postat: 26 juni 2010, 16:12
av bensinskalle
icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också

Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ?

Nja..
Har du tur så blir den lite roligare på lågvarv, men ska du ha ut all effekt behöver du nya ventiler och en seriös portning. En större cylinder stryper sitt eget effekttillskott om toppen inte räcker till.
Postat: 26 juni 2010, 21:00
av Al Capone
Ha, ha, sant, jag tänkte inte på att han kommer köra med original topp, ventiler och portning
Hade varit nice om Kineserna tog fram en kam med bättre duration och högre lyft på avgassidan, då hade toppen räckt längre.
Hade nog gett mer om man kör kam och högre komp, än kam och större borr. Då hade den blivit rapp i alla fall.
Sen är det en fråga om vad för avgas man kör med, generellt sätt behöver inte avgasröret vara grövre än avgasventilen, men det är en sanning med modifikation. Gaserna expanderar och det man laborerar med är gashastighet. Mer värme = högre gashastighet. Så ett ganska grovt avgassystem lindat med avgasbadage (för att bibehålla värmen) borde ge bäst effekt. Sen naturligtvis inga strypningar i form av ljuddämpareinsatser eller liknande. Jag hade nog provat med ett rör på 1.5", sen en ljuddämpare med ytterdiameter om 2.5-3".
Känner du någon som vässar bilar så kanske han har en bredbandslambda att låna ut, med en sådan inkopplad så kan du finjustera förgasaren exakt och på så sätt få en hållbar och stark motor. Bredbandslambdan monterar du i avgasröret under tiden du justerar in moppen, när du är klar kopplar du ut den och lämnar tillbaka den till ägaren, smidigt som fan.
Lycka till
bensinskalle skrev:icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också

Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ?

Nja..
Har du tur så blir den lite roligare på lågvarv, men ska du ha ut all effekt behöver du nya ventiler och en seriös portning. En större cylinder stryper sitt eget effekttillskott om toppen inte räcker till.
Postat: 26 juni 2010, 22:39
av icedreamer2
Hur får man tag i seriös portning då ? Och vart kan man få tag i nya ventiler ?
Postat: 27 juni 2010, 00:19
av icedreamer2
Aee hörrni vet ni vad, jag skiter i cylinder ! Insåg nyss hur extremt jobbigt det kommer bli att porta

sorry grabbar !