Sida 1 av 1

Käkar tändstift, 8 & nu 9 med med Mk SP + 120 munstycke?

Postat: 21 juni 2010, 12:41
av rrMotardisMe
:shock: Tjenare, jo det är så at jag nyligen bytte till ett metrakit SP series
effekt rör till min Beta RR AM6 årsmodellen 06-/07

Den började genast att gå konstigt efter någon timme eller så efter lite halv lungt körande, och så bwööööööhhhh ade den på raksträckor på höga varv runt 5an 6an

Märkte att det var stiftet som var helt nerbränt elektroden :roll:
Körde då med NGK 'BR8ES och i manualen står det att de måste vara
9 så åkte och köpte ett nytt som jag nu satt i

Bytte även munstycke från 115 till 120 , vilket motorhandlarn tyckte skulle
fixa problemet , han sa även att jag kunde testa med ett 10 stift


Men iallafall, den är inte tungt drevad, 13 /50 & orginal är 11/50
Med orginalröret , ett thrower urpluggat kunde den komma upp i
lätt 90 på raksträckor enligt mätaren ,sen maxad 102 på mätaren
och uppmätt minst 90 med gps då min drog en kompis med yasuni r1 som gick så (Y)

Men det jag undrar också är att , nu med SP't kommer den upp i max
83 84 på mätaren :S i nedförsbackar och då menar jag stora och när jag maxar kommer den upp i 87 km /h :shock:

Borde den inte gå bättre? Och varför käkar den tändstift*
Oj glömde, tog ut det nya tändstiftet och kollade då jag hade kört nyss
och det vart halv grått/svart mer grått runt själva stiftet
sen vart det inte ens blött utan mer torrt och såg ut som nytt
vid halva och ner

Postat: 21 juni 2010, 13:18
av Pontooz
Jag har samma problem och fick tipset att slänga i större munstycke.

Tvekar din också som fan innan den varvar upp ordentligt? Dör den en kort stund om du släpper på gasen när du ligger på högre varv?

Edit: Jag går ut och provar lite på min moppe, kan återkomma om det blev bättre eller sämre :)

Postat: 21 juni 2010, 14:05
av Tobbe_gp1
dom brukar käka stift im man har fel förgasare,bestyckning,luftfilter.

Postat: 21 juni 2010, 14:05
av rrMotardisMe
Har ju redan bytt från 115 munstycke till 120, den dricker mer bensin än en
bil nu och har orginal förgasare cylinder allting :x

En kompis med
beta rr också 06
74cc
21 mm
har 94 munstycke och sp rör

Borde inte de räcka med bensin snart i beta helvetet.. ?

Postat: 21 juni 2010, 14:11
av runners
helsike för lågt värmetal på tändstiftet kan var felet.

Postat: 21 juni 2010, 16:16
av rrMotardisMe
Så jag ska köpa ett 10 stift som sitter i hm riktiga tävlingshojjar istället?
:P Läste nånstans att det kan va skadligt för kolven och hela skitet om jag
kör och detta inträffar vilket det gjort nu vid 3 tillfällen

Första gången kunde jag köra veckor , sen smälte 8a stiftet
sen efter 1 dag smälte ett helt nytt stift och det gick inte att köra på
mer än 2an för då "bwhöööööööööööö" så låg jag i 20 km/h då den bara sakta in i fart


Med 9 stiftet nu som det ska vara i från början, körde jag en hastig tur runt om där jag bor och sen vart det bwhööööööööööö igen
dock försvann det med en gång , och stiftet ser bra ut

Aningen torrt och grått som sagt

Postat: 21 juni 2010, 16:24
av KarlssoN^
För stort munstycke.


Edit: hur menar du med grått/svart ? för grått är ju att den börjar leanar och svart är att den får för mkt ?


och "sotar" den igen eller smälter skiten?

Postat: 21 juni 2010, 18:13
av rrMotardisMe
Altså stiftet var grått, men sen helt torrt och svart längst upp innan den gråa kanten precis :P pappa sa att det ska vara så (han kan en del)

men vi vet endå inte vad felet är :S
Den liksom "bwhööööööööööööööööeöööööhö" och sist det blev så
var ju när stiftet smälte ihop typ elektroden
och då kunde man inte ens köra på mer än 2ans växel :S

Sen nu hände det ju igen , med de nya 9:e stiftet
fast stiftet e orört :S

Postat: 21 juni 2010, 22:12
av 2stroke4ever
rrMotardisMe skrev:Altså stiftet var grått, men sen helt torrt och svart längst upp innan den gråa kanten precis :P pappa sa att det ska vara så (han kan en del)

men vi vet endå inte vad felet är :S
Den liksom "bwhööööööööööööööööeöööööhö" och sist det blev så
var ju när stiftet smälte ihop typ elektroden
och då kunde man inte ens köra på mer än 2ans växel :S

Sen nu hände det ju igen , med de nya 9:e stiftet
fast stiftet e orört :S
pröva köra med choke först!, bättre/sämre?

om det blir la bättre, större munstycke! sämre, mindre munstycke!

om inget av detta hjälper kan det vara din cdi som är cp och gör så att den tänder vid fel tillfälle!

Postat: 22 juni 2010, 09:42
av roxon123
om den bööööööööööar får den för lite, bluddrar den får den för mkt.

Sen kan det vara cdi-boxen, köp en trim-cdi.

testa med 130 som låter jävligt stor men men ;)

Postat: 22 juni 2010, 09:51
av blackmasai
Varför den går saktare är pga det är ett FÖR högvarvigt rör för din cylinder!!. om du handlar 70cc till den så kommer den gå åtahelvetes mkt bättre!! :D

Postat: 22 juni 2010, 11:05
av rrMotardisMe
@Roxxon
Altså ;) jag tror ingen kan tänka sig det ljudet bwhööööö
Det är som att nån står och slipar i motorn fast grovt
och moppen bara går ner i fart

Tills man släppt gasen och kört på nytt
Sist var det när tändstiftet hade smältihop och det inte ens gick köra
på 3 :an utan att det hände ..


@blackmasai
Okej :shock: :(
Metrakit SP är vell till orginalcylle också?
En kompis med Yasuni racing röret körde de på sin orginal SMT
med 15 drevning och den gick så in i helvete mycket bättre?

Varför skulle då min beta inte orka röret med 13/50 drevning :o
Tycker det bara är konstigt , då en kompis hade röret på
sin Derbi och den gick hur bra som helst med det fastän den
hade strypt cdi, beta rr 07 med trim cdi haha :shock: ?
Aldrig hört talas som ska jag säga dig :;/

I lång jävla brand nedförs backe borde vell min cylinder kunna
få ut all kräm som röret skall ge eller? :evil:

Postat: 22 juni 2010, 11:18
av TK_DRAC
med orginal röret och mk thrower kan man köra med en tung drevning då dem e lågvarviga. nu när du har ett sp som är högvarvigt så får du sätta på en lättare drevning. annars orkar inte moppen varva upp i effektregistret. Så testa orginal drevningen 11-50

Postat: 22 juni 2010, 11:23
av 2stroke4ever
igentligen låter det som den har värmenypigt!..

om det går både saktare och värmen i motorn bli så jävla hett så att det smälter stift efter stift skulle det inte förvåna mig pga friktionsbildningen som sker när en cylinder har nypigt!. om jag var du skulle jag ta loss iaf topplocket och kolla ner och se hur cylindern ser ut!

Postat: 22 juni 2010, 11:55
av Osten R
2stroke4ever skrev:igentligen låter det som den har värmenypigt!..

om det går både saktare och värmen i motorn bli så jävla hett så att det smälter stift efter stift skulle det inte förvåna mig pga friktionsbildningen som sker när en cylinder har nypigt!. om jag var du skulle jag ta loss iaf topplocket och kolla ner och se hur cylindern ser ut!
håller med för när den värmenyper låter det väldigt mekaniskt och den bara dör sen kan man kicka igång den ifall den dör helt. och sen är den skit slö och kan även vara att den tappade komp första gången den nöp så att den inte orkar.

Postat: 22 juni 2010, 11:58
av 2stroke4ever
Osten R skrev:
2stroke4ever skrev:igentligen låter det som den har värmenypigt!..

om det går både saktare och värmen i motorn bli så jävla hett så att det smälter stift efter stift skulle det inte förvåna mig pga friktionsbildningen som sker när en cylinder har nypigt!. om jag var du skulle jag ta loss iaf topplocket och kolla ner och se hur cylindern ser ut!
håller med för när den värmenyper låter det väldigt mekaniskt och den bara dör sen kan man kicka igång den ifall den dör helt. och sen är den skit slö och kan även vara att den tappade komp första gången den nöp så att den inte orkar.
yes yes. så ta och kolla hur det ser ut i cylindern och hur kolven ser ut :wink:

Postat: 22 juni 2010, 11:59
av Daaanne
blackmasai skrev:Varför den går saktare är pga det är ett FÖR högvarvigt rör för din cylinder!!. om du handlar 70cc till den så kommer den gå åtahelvetes mkt bättre!! :D
Skitsnack.... Lär dig lite mer innan ;) Man kan t.om köra med ProRace rör till original cylindern och det går bra. Så det beror helt på andra motorkompenenter....

Postat: 22 juni 2010, 13:47
av rrMotardisMe
Altså , ja den dog ju helt plötsligt efter ett sådant Bwhööööööh
och det var då stiftet vart helt jäkla ner smält :oops:

Ialafall, vart ute och körde precis och märkte inte av det nu :P
och försökte varva ut skiten men den stannar ju på 87km/7 även
i nedförsbacke ..

Ofta drevningen e för tung?.. 13/50 vafan!
Egentligen borde en moped bara öka och öka i fart i nedförsbacke?
speciellt med SP't eller? den varvar ju så in i helvete i nedförsbacke och
då borde ja la komma upp till effektkurvan
men nej då inte alls, skiten stannar på 87 varje jävla gång .. :?:

Men va :P jag borde ju känt ;) ifall motorn höll på att ge sig eller
vid det här laget, då jag kört fram tillbaka på en raksträcka idag
maxat :shock:


Iallafall , hur kommer det sig att en kompis Gilera SMT med yasuni
går upp så in i bara helvete i topp fart när den kommit upp i varv?
Rören är ju i samma klass :S

Postat: 22 juni 2010, 15:15
av blackmasai
Daaanne skrev:
blackmasai skrev:Varför den går saktare är pga det är ett FÖR högvarvigt rör för din cylinder!!. om du handlar 70cc till den så kommer den gå åtahelvetes mkt bättre!! :D
Skitsnack.... Lär dig lite mer innan ;) Man kan t.om köra med ProRace rör till original cylindern och det går bra. Så det beror helt på andra motorkompenenter....

Men den går mkt bättre med 70cc den orkar snabbare upp till effektkurvan mm

Btw Har du trim cdi?

Postat: 22 juni 2010, 16:07
av kallepalle
orkar snabbare upp till effektkurvan? joodå, det e klart att den gör ifall man kör på det sättet, men vem gör det? den som kör trimmat kör i effektkurvan i 95% av tiden.

Postat: 22 juni 2010, 16:45
av blackmasai
kallepalle skrev:orkar snabbare upp till effektkurvan? joodå, det e klart att den gör ifall man kör på det sättet, men vem gör det? den som kör trimmat kör i effektkurvan i 95% av tiden.
Ja men jag kör själv på sp på min dtr 50cc barikit 21mm fögg trim cdi 12/52drev den är lite seg. det är lite för kraftigt rör på den. för jag kör ca 92kmh och en kompis kör med tk och inget annat . den går lika hårt :P

Postat: 22 juni 2010, 20:01
av rrMotardisMe
Men va?
Moppen klarar ju Gianelli 2t då borde den la för fan orka maxa upp med
SP't och den klena drevningen på ynka 13/50?

Röret är ju inget hyper rör utan för den som bara vill köra trimmat enligt
min uppfattning? och pro race röret är för midrace/hyper

Röret är vell i samma klass som Yasunit min kompis har på SMT'n?
och den orkar ju dra upp i varv utan att sakka ihop på 80 km/h :S

Postat: 22 juni 2010, 20:36
av bonnbiv
HAHA snart kommer den börja keka kolvar också motorn pallar inte det röret hade samma problem på min xps 06a samma motor på dom hade turbok kit med org cylinder det funka inte blev hål i kolvarna och stiften lbev sönderbrenda helt vita och trasiga vart dom.

Postat: 22 juni 2010, 20:43
av kallepalle
det beror ju på fel förgasarinställningar och fel värmegrad på stiftet, boonbiv. har inget med röret att göra^^

Postat: 22 juni 2010, 20:51
av bonnbiv
NeNe okej proffset har ju själv haft samma problem så då är väll det inte det!

Postat: 22 juni 2010, 21:28
av blackmasai
tagga ner lite nu :lol:

Postat: 23 juni 2010, 14:45
av rrMotardisMe
@kallepalle
Kör just nu NGK BR9ES som det står ska vara i beta manualen
Och nu funkar ju moppen?
Men går inte så himla bra som jag hade hoppats på med SP't

Kan man göra något åt detta?
Dreva om, sportfilter, byta något enkelt i motorn?
tips och hjälp uppskattas :)
(VILL HA SÄKRA KÄLLOR)

Postat: 23 juni 2010, 16:08
av blackmasai
rrMotardisMe skrev:@kallepalle
Kör just nu NGK BR9ES som det står ska vara i beta manualen
Och nu funkar ju moppen?
Men går inte så himla bra som jag hade hoppats på med SP't

Kan man göra något åt detta?
Dreva om, sportfilter, byta något enkelt i motorn?
tips och hjälp uppskattas :)
(VILL HA SÄKRA KÄLLOR)

Orkar den i alla växlar bra? att du inte måste ligga och pressa länge för att komma upp i 6an. isåfall så kan du sätta några tänder mindre bak eller en tand större fram(3Tänder bak är som 1 tand fram)

Byta förgasare till en 19mm fögg
(om strypt, byta till trim cdi)
plocka bort pluggen som sitter i membranet

Hoppas nått av detta hjälper



:D

Postat: 23 juni 2010, 17:14
av rrMotardisMe
Orkar den i alla växlar bra? att du inte måste ligga och pressa länge för att komma upp i 6an. isåfall så kan du sätta några tänder mindre bak eller en tand större fram(3Tänder bak är som 1 tand fram)

Byta förgasare till en 19mm fögg
(om strypt, byta till trim cdi)
plocka bort pluggen som sitter i membranet

Hoppas nått av detta hjälper



Hm jag måste ligga ett tag och pressa på alla växlar annars
sackar den ihop på 6an om man inte ligger medvind men stannar
endå på 87 km/h -.
Trim Cdi ? Kan någon säga om Beta RR 07:an har strypt cdi eller
något för har för mig den är ostrypt från början

Hur vet jag att det sitter strypning i membranet?
och hur gör jag för ta bort det (är osäker på just detta)