Saker går sönder lätt när man trimmar?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
eSpeed
Elmoped

Saker går sönder lätt när man trimmar?

Inlägg av eSpeed »

Tjenare!,
Jag är ny här och är stolt ägare av en Derbi DRD Racing Limited Edition 08. Hur som helst så har jag fått godkännande att trimma den. Eftersom jag inte äger särskilt mycket pengar så äre farsan som pungar ut och det gör han gärna om det är en bra deal så att säga. Så jag har hittat en kille som säljer ett giannelli rör som jag ska köpa.

SAKEN:
Funderar sedan på att utbygga med både 70cc ev. 80cc (om det finns sport klassad sådan) å förgasare senare om jag hittar nån på blocket eller så vidare ( nära södra dalarna). Men om man går upp sig till de värre grejorna så äre sant att moppen pajar oftare/lättare? Hur mycket pengar kan man tänkas behöva lägga ut på nya delar i så fall per säsong? Nån som har erfarenheter/uppfattning av att grejor pajar vid trimning.

(Inte värsting trimning utan för dagsbruk)

MVH eSpeed
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lindbl0m »

nja, om du ska bara ut o glida med polarna då och då så räcker det nog med ett gianelli, större fögg och en 13-53 drevning :) för om du ska ha 80 cc elle va de va så kommer de gå undan om du köper rätt grejer ^^
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

har du den bara väl inställd och att du blandar oljan direkt i tanken så du vet att den får så mycket som den behöver så ska det inte krångla om du inte kör som en idiot :P
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

om du köper en sport elr midrace setup så kommer den klara vardaglig körning hur bra som helst. Visst bromsbelägg, däck osv slits ju snabbare och byte av kolv någon gg men inget värre. Om du förstärker motorn med en värre vev samt vevlager så ska de inte va några problem om du inte går upp till hyper/high end klassen. Då får du en hel del utlägg plus att de inte blir billigt att köpa grejerna..
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög

Inlägg av backmannn »

om man värmer moppen innan man kör o kör runt 3 % olja o inte ligger o tok varvar kan man åka riktigt långt med en trimmad moppe . en till sak som ökar livslängden på moppen det är om man kör lågvarvigt då håller det i evigheter :)
honda mt ska de va:D
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Okej, tack för bra svar.
För en polare som för visso inte har trimmat (endast tagit bort strypningar på sin aerox) sa att man säkert skulle vara tvungen att lägga ut typ 1000:- per månad för att fixa allt som gick sönder då om man hade 70cc.
Men då vet jag att det är lungt då :D (PS. jag har separat oljetank så man blandar ej)
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

lindbl0m: Okej, ungefär liknande jag tänkt börja med fast bara större munstycke dock. Hur stor förgasare vore lämpligt i så fall? Tips på vilken förgasare?
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Haha , Bara för att man trimmar mycket behöver det inte rasa! Jag och min kompis har bland det värsta till Derbi Senda. :)

Jag har givetvis inte kört så himla mycket I år men förra året så körde man väl rätt så mycket och det gjorde även min kompis.

Fungerar ännu idag bara att bensin slukas som inihelvete! :P
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög

Inlägg av backmannn »

Daaanne skrev:Haha , Bara för att man trimmar mycket behöver det inte rasa! Jag och min kompis har bland det värsta till Derbi Senda. :)

Jag har givetvis inte kört så himla mycket I år men förra året så körde man väl rätt så mycket och det gjorde även min kompis.

vad har du för setup på den?
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

detta beror helt och hållet på vad du kommer att köra med för grejjor. kör du på sportsetup och kör på fin olja så ska 1000 mil inte vara några problem alls. kör du däremot på billig olja, lite värre setup så kanske man måste kolla igenom motorn var 200:ade mil.

och angående separat oljetank, det fungerar sålänge du bara har trimrör, men byter du upp till värre cylinder osv så måste du antingen justera oljepumpen (absolut inget lätt att kolla så blandningen blir rätt) alternativt blanda själv i tanken. rekomenderar att blanda själv.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp

Inlägg av blackmasai »

handla en airsial 70cc ett gianelli trimrör 13 framdrev och 19mm fögg som är bestyckad rätt så får du nog den att gå tillräckligt bra för dagsbruk!!. och det blir inte att kosta så mkt heller. då får du nog upp den i över 100 och mer en de behöves ej på en bruksmoppe(enligt mig). sen så om du ska köra på separat oljeblandare(rekomenderar ej detta) så måste man skruva på en skruv vid oljepumpen så den ger mer!. men helst ska du blanda i tanken direkt. 2.5 - 10L (2,5 procent)
backmannn skrev:
Daaanne skrev:Haha , Bara för att man trimmar mycket behöver det inte rasa! Jag och min kompis har bland det värsta till Derbi Senda. :)

Han har väll Urpluggat :lol: :wink:
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Hade jag varit du så hade jag köpt ett Giannelli, smacka på 13-53 drevning och byta upp dig i munstycke. Räcker gott tycker jag!
Sen finns även strypningen i förgasaren. Med detta kommer den gå redigt bra.
Lycka till! :)
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

TK_DRAC skrev:om du köper en sport elr midrace setup så kommer den klara vardaglig körning hur bra som helst. Visst bromsbelägg, däck osv slits ju snabbare och byte av kolv någon gg men inget värre. Om du förstärker motorn med en värre vev samt vevlager så ska de inte va några problem om du inte går upp till hyper/high end klassen. Då får du en hel del utlägg plus att de inte blir billigt att köpa grejerna..
däck slits väl inte mer sålänge du inte håller på sladda runt med den ? tycker inte de gör någon stor skillnad med slitage, möjligtvis bromsbeläggen:)
Tillhör mille!
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Ja0, då har man blitt lite klokare då :D
Jag är andra ägaren av den och den har nu gått ca 230 mil. Ägaren innan satte på ett 13 kuggars drev som jag kör med nu. Blir antagligen ett giannelli rör härnäst och samtidigt nytt munstycke. Det är en 17,5 mm förgasare original på nu vad jag vet så den lär väl hålla antar jag.

blackmasai: Airsal 70cc?? hittar bara en i aluminium, äre den du tänker på? (twostroke.se) Varför inte 21mm? inge dyrare ju?!

Derbi_senda93: Vad då för strypning? Blire de mycket bättre/skillnad?

OLJETANKEN: Okej, tycker ni jag borde separera (ta bort) den separata oljetanken och bara blanda själv om jag har: rör,drev,munstycke? rör,drev,munstycke, förgasare? rör,drev,munstycke,förgasare,cylinder?

:roll: :roll: :roll:
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lindbl0m »

eSpeed skrev:Ja0, då har man blitt lite klokare då :D
Jag är andra ägaren av den och den har nu gått ca 230 mil. Ägaren innan satte på ett 13 kuggars drev som jag kör med nu. Blir antagligen ett giannelli rör härnäst och samtidigt nytt munstycke. Det är en 17,5 mm förgasare original på nu vad jag vet så den lär väl hålla antar jag.

blackmasai: Airsal 70cc?? hittar bara en i aluminium, äre den du tänker på? (twostroke.se) Varför inte 21mm? inge dyrare ju?!

OLJETANKEN: Okej, tycker ni jag borde separera (ta bort) den separata oljetanken och bara blanda själv om jag har: rör,drev,munstycke? rör,drev,munstycke, förgasare? rör,drev,munstycke,förgasare,cylinder?

asså det är 14 mm original fögg, men finns en strypning, så om du tar bort den så pang så har du en 17,5 :) jag tycker nog du ska ta bort oljepumpen så du är säker på att den får exakt det den behöver :)
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

eSpeed skrev:Ja0, då har man blitt lite klokare då :D

Som lindl0m sa så är det en bricka i förgasaren som sitter där luftslangen från luftburken går in. Tar du bort slangen så ser du den. Att ta bort den ger bättre axx och toppfart, vet dock inte hur mycket.

Och NEJ! Ta inte bort oljetanken och blanda i själv om du bara ska köra med Giannelli. Sålänge du inte ska köpa större cylinder räcker oljan som oljepumpen ger. :)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

Inga moppar är ju gjorda för att köras trimmade så de går ju självklart sönder oftare men bara du inte köra som en idiot och maxar i nedförsbackar osv så brukar det hålla bra endå :)

Om du ska skaffa 70/80cc så kan det ju vara smart att skaffa en vev som klarar lite högre varv.
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Okey!, nu jävlar är jag taggad för trim. :twisted: Låter oljepumpen sitta kvar än så länge....
Men tack ska ni ha för mycket hjälpsamma svar (Y) :D

Nu ska jag bara försöka lista ut vilket munstycke som passar sen.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

eSpeed skrev:Okey!, nu jävlar är jag taggad för trim. :twisted: Låter oljepumpen sitta kvar än så länge....
Men tack ska ni ha för mycket hjälpsamma svar (Y) :D

Nu ska jag bara försöka lista ut vilket munstycke som passar sen.
Gött :twisted:
Bra, låt den sitta kvar.

Du ska ha munstycken med 6mm gänga om det va det du undrade, eller var det storleken ? :lol:
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Nä, det visste jag redan det var storleken jag tänkte på. :)
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

backmannn skrev:

jag har urpluggad som det nämndes innan :(
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Bara en sista grej jag kom att tänka på.
Sport luftfilter? Äre bra/nödvändigt att införskaffa?
Borde jag göra något åt den biten med luftburken?
Vet att det finns en "Hatt" som man kan rycka loss under sadeln, äre nåt man borde fixa?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sportluftfilter är onödigt till sportsetup. plugga ur originalluftburken istället.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Du kan alltid köra luftburk ala Phill style ;) Fungerar på värsting trimmad också
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Okej, hur pluggar man ur den?
Jadu, vad är luftburk ala phill style för nåt?
Ska jag ta bort "hatten"?
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Letade på svar till mina frågor men nu är jag upplyst bortsett från ala phill style,
men det lät inte speciellt seriöst så jag hoppas jag klarar mig utan den.
Tack och åter igen tack så mycket :D
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Det är att man sågar upp luftburken där uppe och det är mycket säkrare än luftfilter :)
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Okej, men nu får det räcka. Blir nog bra så här. :D
Låst