Sida 1 av 2
KTM 125 sx - exc ?
Postat: 16 juni 2010, 15:58
av beckvall
hej! jag ska förmodligen köpa en cross och jag är sugen på KTM,s hojjar. men va är de för skilnad på 125 sx och 125 exc? är de bara att exc har lampor (enduro) eller är de något stötdämpar messigt eller effekt skilnad?
Postat: 16 juni 2010, 16:10
av bluerider94
ja, dämparna är ofta mjukare på enduro + att växlarna inte är samma..
http://www.blocket.se/varmland/Ktm_125_ ... ?ca=15&w=3
Postat: 16 juni 2010, 16:16
av beckvall
som jag ska hoppa lite men mest köra i skogen då är de en exc ja ska ha?

Postat: 16 juni 2010, 16:39
av lindbl0m
beckvall skrev:som jag ska hoppa lite men mest köra i skogen då är de en exc ja ska ha?

det är typ lite små skillnader här o där men om man ska jämföra dämparna så är det att enduro lixom "sväljer" typ smågupp och liknande medan crossen flyger uppe på dem...
Postat: 16 juni 2010, 16:39
av lindbl0m
beckvall skrev:som jag ska hoppa lite men mest köra i skogen då är de en exc ja ska ha?

ja de är det
Postat: 16 juni 2010, 16:41
av bluerider94
ja, om du ska köra "enduro" så satsa på en enduro hoj
Postat: 16 juni 2010, 16:45
av guth
Postat: 16 juni 2010, 16:47
av beckvall
har honda någon 125cr enduro? den skulle kunna vara ett alternativ med.
Postat: 16 juni 2010, 18:28
av bluerider94
det är ju en vanlig rm? =)
har honda någon 125cr enduro? den skulle kunna vara ett alternativ med.
nej, de har ingen enduro.. men asså du kan köra "enduro" eller i skogen med en vanlig cr också! går allderless utmärkt! jag kör i skogen med min rm och kompisen med hans husqvarna cr, funkar fiinfint
Postat: 16 juni 2010, 20:17
av kallepalle
en vanlig rm bara. dock verkar den ha ljusspole och framlykta!
beckvall köp en vanlig cr annars bara? dom går som fan och håller väldigt brea kvalitet. sen är dom snyggast av alla lite äldre crossar. (då snackar vi typ 97-02)
Postat: 16 juni 2010, 20:32
av stektkorv
funderar också på en 125 fast vet inte vilken. De blir antingen en KTM 125 eller vänta på 250 :/ svårt val
Re: KTM 125 sx - exc ?
Postat: 16 juni 2010, 20:35
av antonjansson_
beckvall skrev:hej! jag ska förmodligen köpa en cross och jag är sugen på KTM,s hojjar. men va är de för skilnad på 125 sx och 125 exc? är de bara att exc har lampor (enduro) eller är de något stötdämpar messigt eller effekt skilnad?
och sx är snabbare en exc
Postat: 16 juni 2010, 20:43
av roxon123
har för mig att man får köra på vägen om jag reggar in en exc
Postat: 16 juni 2010, 20:53
av antonjansson_
roxon123 skrev:har för mig att man får köra på vägen om jag reggar in en exc
Det får man.. Och det är fan så bra hojj. Några kompisar har såna. Med supermotard fälgar. går så satans
Postat: 16 juni 2010, 20:53
av lindbl0m
roxon123 skrev:har för mig att man får köra på vägen om jag reggar in en exc
Man får endast köra en enduro hoj på vägen om man har tävlingslicens (alltså till och från tävlingar)
Postat: 16 juni 2010, 20:54
av lindbl0m
antonjansson_ skrev:roxon123 skrev:har för mig att man får köra på vägen om jag reggar in en exc
Det får man.. Och det är fan så bra hojj. Några kompisar har såna. Med supermotard fälgar. går så satans
om man reggar in den såklart man får men om du kör den som den är så är det förbjudet!
Postat: 16 juni 2010, 22:07
av guth
kallepalle skrev:
en vanlig rm bara. dock verkar den ha ljusspole och framlykta!
beckvall köp en vanlig cr annars bara? dom går som fan och håller väldigt brea kvalitet. sen är dom snyggast av alla lite äldre crossar. (då snackar vi typ 97-02)
kåporna skiljer ju också!

men detta är enduro?
Hah CR är ju typ fulast av de äldre enligt mej ;D de som kom typ 03+ är ju dock grymma
Postat: 17 juni 2010, 17:15
av kallepalle
jag vet då iaf vilken jag tycker är snyggare.
man behöver inte regga in en exc då den är lv-reggad från fabrik!
Postat: 15 juli 2010, 14:26
av enzo83
kallepalle skrev:[img]
man behöver inte regga in en exc då den är lv-reggad från fabrik!
Gäller detta alla EXC 125 eller från en viss årsmodell... varför har dom då enduro-reggade istället för lv-reggade? Vad är skillnaden mellan endudo och landsvägsreggning vad gäller tilbehör? Syftar på hastighetsmätare, blinkers m.m.
Peace
Postat: 15 juli 2010, 15:31
av 2stroke4ever
fel post... ska ligga i lätt mc/cross..
exc är mjukare i fjädringen, lågvarvigare. skönare i skogen vill säga.
sx är riktigt vassa på banan.
exc får du även köra på väg om du stryper ner dom så dom går igenom besiktningen och om den har blinkers lyse osv.
e-reggad får du åka till och från träning om du har lyse, inte säker men tror inte det är nå krav på blinkers.

Postat: 15 juli 2010, 15:33
av Maltyboy
2stroke4ever skrev:fel post... ska ligga i lätt mc/cross..
exc är mjukare i fjädringen, lågvarvigare. skönare i skogen vill säga.
sx är riktigt vassa på banan.
exc får du även köra på väg om du stryper ner dom så dom går igenom besiktningen och om den har blinkers lyse osv.
e-reggad får du åka till och från träning om du har lyse, inte säker men tror inte det är nå krav på blinkers.

Exc säljs ofta homologicerade (stavningen) för att regga dom!, som en moped:P det är alltså massa strypningar på dom!

Postat: 15 juli 2010, 15:37
av Rabxorzz
2stroke4ever skrev:fel post... ska ligga i lätt mc/cross..
Helt rätt! Flyttad
Postat: 15 juli 2010, 15:37
av bluerider94
"bilder"
jag vet då iaf vilken jag tycker är snyggare.
man behöver inte regga in en exc då den är lv-reggad från fabrik![/quote]
jämför du en suzuki -01 emot en honda -01 så är ju suzukin mkt snyggare

Postat: 15 juli 2010, 15:51
av enzo83
2stroke4ever skrev:fel post... ska ligga i lätt mc/cross..
exc är mjukare i fjädringen, lågvarvigare. skönare i skogen vill säga.
sx är riktigt vassa på banan.
exc får du även köra på väg om du stryper ner dom så dom går igenom besiktningen och om den har blinkers lyse osv.
e-reggad får du åka till och från träning om du har lyse, inte säker men tror inte det är nå krav på blinkers.

Så du menar att alla exc 125:or går att regga in som a1-behörighet?? blinkers ovs???? Hastighetsmätare? Tuta? Bromsljus? Helljus? Lite mer specifikt svar tack? Vad som verkligen behövs på hojen för att regga in som lätt mc!!!
Postat: 15 juli 2010, 15:56
av Maltyboy
Den måste vara ner strypt till 11kw för att kunna reggas som ''lätt mc'', den måste väl ha det som andra motorcyklar, men dom säljs med det du rablade upp
Postat: 15 juli 2010, 16:00
av enzo83
Thx.. ja kw antalet är jag medveten om... Men nu till den viktigaste frågan: Går alla exc 125:or att regga in som lätt mc? D.v.s om jag köper en 99:a som är enduro-reggad går denna att få lv-reggad?
Blir inte klok på alla dessa svaren man läser överallt... vissa säger att det går, vissa säger absolut inte pga euro-3 nåt sånt skit... =)
Maltyboy skrev:Den måste vara ner strypt till 11kw för att kunna reggas som ''lätt mc'', den måste väl ha det som andra motorcyklar, men dom säljs med det du rablade upp
Postat: 15 juli 2010, 16:05
av bluerider94
den behöver ju vara strypt till 11kw.. framljus.. helljus är inget måste, är jag nästan säker på.. bakljus med bromsljus ska finnas. tuta, hastighetsmätare ska finnas. blinkers ska också vara monterade.
Postat: 15 juli 2010, 16:09
av enzo83
bluerider94 skrev:den behöver ju vara strypt till 11kw.. framljus.. helljus är inget måste, är jag nästan säker på.. bakljus med bromsljus ska finnas. tuta, hastighetsmätare ska finnas. blinkers ska också vara monterade.
Fick svar på detta innan, då allt detta ska redan sitta på exc-modellen tydligen. Men går alla exc-modeller att regga in som lätt mc oavsett årsmodell? T.ex en 99:a. jaja så länge den är strypt till 11kw.. det är jag medveten om.. men frågan är om det går att regga dom som lätt mc även om den är strypt till 11kw.... läste ju nåt innan om eu-3 miljö och sånt skit som kom 2008....
Postat: 15 juli 2010, 16:10
av Maltyboy
enzo83 skrev:Thx.. ja kw antalet är jag medveten om... Men nu till den viktigaste frågan: Går alla exc 125:or att regga in som lätt mc? D.v.s om jag köper en 99:a som är enduro-reggad går denna att få lv-reggad?
Blir inte klok på alla dessa svaren man läser överallt... vissa säger att det går, vissa säger absolut inte pga euro-3 nåt sånt skit... =)
Maltyboy skrev:Den måste vara ner strypt till 11kw för att kunna reggas som ''lätt mc'', den måste väl ha det som andra motorcyklar, men dom säljs med det du rablade upp
Jag vet ej om det går att strypa en enduro reggad exc till lätt mc,
Postat: 15 juli 2010, 16:16
av enzo83
Maltyboy skrev:enzo83 skrev:Thx.. ja kw antalet är jag medveten om... Men nu till den viktigaste frågan: Går alla exc 125:or att regga in som lätt mc? D.v.s om jag köper en 99:a som är enduro-reggad går denna att få lv-reggad?
Blir inte klok på alla dessa svaren man läser överallt... vissa säger att det går, vissa säger absolut inte pga euro-3 nåt sånt skit... =)
Maltyboy skrev:Den måste vara ner strypt till 11kw för att kunna reggas som ''lätt mc'', den måste väl ha det som andra motorcyklar, men dom säljs med det du rablade upp
Jag vet ej om det går att strypa en enduro reggad exc till lätt mc,
Det handlar inte om det går att strypa den till 11kw...utan om det går att registrera in den på sbp till lätt mc...
Postat: 15 juli 2010, 16:19
av Maltyboy
enzo83 skrev:Maltyboy skrev:enzo83 skrev:Thx.. ja kw antalet är jag medveten om... Men nu till den viktigaste frågan: Går alla exc 125:or att regga in som lätt mc? D.v.s om jag köper en 99:a som är enduro-reggad går denna att få lv-reggad?
Blir inte klok på alla dessa svaren man läser överallt... vissa säger att det går, vissa säger absolut inte pga euro-3 nåt sånt skit... =)
Jag vet ej om det går att strypa en enduro reggad exc till lätt mc,
Det handlar inte om det går att strypa den till 11kw...utan om det går att registrera in den på sbp till lätt mc...
det går inte att regga den som lätt mc om den inte är strypt! för då ger den för mycket effekt, då går det bara att enduro regga den!
Postat: 15 juli 2010, 16:22
av 2stroke4ever
ta och läs lite, googla det... uno, google is your friend
läs på vägverket osv om vad som står om man får regga in äldre modeller osv.
Postat: 15 juli 2010, 16:50
av enzo83
2stroke4ever skrev:ta och läs lite, googla det... uno, google is your friend
läs på vägverket osv om vad som står om man får regga in äldre modeller osv.
Jag började med att googla det och hamnade på denna sidan... men ska gå in på transportstyrelsen som det heter nu =) och kolla lite...
Postat: 15 juli 2010, 18:51
av lule
bara jag som fattar vad du menar... ja det går att regga in vilken ktm 125 exc som helst till lätt mc, så länge den uppfyller alla krav och lagar som behövs så går det

Postat: 15 juli 2010, 19:21
av enzo83
lule skrev:bara jag som fattar vad du menar... ja det går att regga in vilken ktm 125 exc som helst till lätt mc, så länge den uppfyller alla krav och lagar som behövs så går det

Äntligen en som förstår! =)
Tacksam för svaret!
Peace