Motorn Knackar utav bara helvette

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Jet-power
Elmoped

Motorn Knackar utav bara helvette

Inlägg av Jet-power »

Tjenare alla.

Jag fick igång en Sym Jet som hade stått i nästan 2 år

Men veven knackar och slår till. Jag öpnade fläkten och kände på axeln och det är glapp.

är det nån som vet hur länge till kan jag fortsätta med att köra och vad för konsekvenser kan jag få på resten av motorn om jag låter det haverera.
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Vad är det som inte fungerar som det ska ?
- Veven knackar?
- Du öppnar fläkten och axeln är glapp?

:?:
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

den startar och fungerar men det knackar från motorn (högt) ju mer man gasar .

Ja jag öpnade och tog bort kylfläkten som sitter tillsamans med tändplattan (elektromagneten) och den ska väl inte glappa? det glappar ca 4-5 mm och det verkar som att ljudet kommer därifrån

Grejn är att jag vet inte hur länge till jag kan köra såhär och det viktiga är att jag måste veta om jag kan slå sönder kolv/stake o cylinder om jag fortsätter köra??
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

det är alltså ramlagren som har gått. bäst att byta på en gång för redan nu kan du ha skadat topplock och kolv, cylindern är det nog ingen större fara med men det kan ta stryp det också om flisor från kolv/topplock ramlar ner!

byt på en gång är min rekommendation!
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

okej tack för ditt svar:

Jag har rivit ner allting.

allt hade klarat sig. JAg trode jag hade lagret men den var för liten.

Motorn på min är en eu så det är skillnad.

Hur somhelst så behöver jag ett nytt begagnat vevparti och ett ramlager lager.

Är det nån som har nått ligandes till salu så är det bara o höra av er på 0736211145

Hemskt tacksam för all hjälp
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Jet-power skrev:okej tack för ditt svar:

Jag har rivit ner allting.

allt hade klarat sig. JAg trode jag hade lagret men den var för liten.

Motorn på min är en eu så det är skillnad.

Hur somhelst så behöver jag ett nytt begagnat vevparti och ett ramlager lager.

Är det nån som har nått ligandes till salu så är det bara o höra av er på 0736211145

Hemskt tacksam för all hjälp
haha ;) :lol: men gör en annons i "köp & sälj" delen så kanske du får större chans att dom ser den.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

har redan gjort det, då ska vi se om det är nån som har en begagnad för jag pallar inte ge 1100kr plus frak 1300kr för en vevjävel aså..

Hälre lägger jag ut en tusing till så kan jag få en fungerande sym haha,, de ju inte lönt o lägga ner massa pengar som överstiger moppens värde flera gånger hahah... är det inte så???
Jet-power
Elmoped

Hjääälp :S

Inlägg av Jet-power »

är det nån som vet hur 2st runda gummi grejer med en rund fjäder ska sitta på vevaxeln?

Jag hadde inget koll på hur dom satt när jag demonterade veven så nu står jag naken i snöstormen :S
michaelzwe
Varnad

Re: Hjääälp :S

Inlägg av michaelzwe »

Jet-power skrev:är det nån som vet hur 2st runda gummi grejer med en rund fjäder ska sitta på vevaxeln?

Jag hadde inget koll på hur dom satt när jag demonterade veven så nu står jag naken i snöstormen :S
tror dom ska vara innåt men är inte säker
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

konsekvans om du fortsätter är motorhaveri. vill man inte ha! byt vev och ramlager kolv sen är de bra att köra igen ;)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jet-power skrev:är det nån som vet hur 2st runda gummi grejer med en rund fjäder ska sitta på vevaxeln?

Vet inte riktigt hur packboxarna ser ut till scootrar men fjädern som du ser ska sitta mot det utrymme som ska inneslutas/ tätas, så det borde vara så att fjädern ska vara in mot vevpartiet här också.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

tackar för hjälpen

jag satte ihop veven från en annan symjet. "Vevtyngderna" var tjockare på den andra veven men det verkar som att det fungerar ändå,, det rör på sej fritt..

Ja dom packningarna skulle sitta utanför båda axlarna så att inte skit kommer in, jag listade ut det medans jag satte ihop skiten.

Nu behöver jag bara en ny cylinderpackning så är det bara o smörja sätta på den o prova.

Men varför skulle jag behöve ny kolv? den jag har ser bra ut ina märken bra ringar osv..
Pizzadax
Elmoped

Inlägg av Pizzadax »

Kolvbytet skulle bara varit om de hade glappat så de hade rört sig och slott emot någonstans
CK2 Tuning!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

den runda fjädern skall sita utåt org, men tätar bättre om den är inåt.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

okej ,jag tänkte väl det om kolven :D

ja jag har satt den inått men e du säker på att den ska vara utåt ? det såg mer ut som att de ska vara inått men det är en underlig moppe sym jet haha

Jag har fan aldrig set en enda sym som har gjort 100kmh med bara tex trimrör förgasre o 50cc

jag har alltid tyckt att de svårt o få fart i dom MEN dom har ett jävla bra vridmoment. när dom e original går dom lika fort i brant uppförsbacke som nerförsbacke

Jag brukade dra smått trimmade aerox när jag skjutsade i uppförsbacke hehe
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Jet-power skrev:okej ,jag tänkte väl det om kolven :D

ja jag har satt den inått men e du säker på att den ska vara utåt ? det såg mer ut som att de ska vara inått men det är en underlig moppe sym jet haha

Jag har fan aldrig set en enda sym som har gjort 100kmh med bara tex trimrör förgasre o 50cc

jag har alltid tyckt att de svårt o få fart i dom MEN dom har ett jävla bra vridmoment. när dom e original går dom lika fort i brant uppförsbacke som nerförsbacke

Jag brukade dra smått trimmade aerox när jag skjutsade i uppförsbacke hehe

ingen annan moppe för den delen toppar 100km/h @ 50cc org
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

jasså ,,min kompis drac gjorde 95kmh med trimrör portad ,större färgasare,,insug, nerslipad topp lite större drev men bara 50cc??
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Jet-power skrev:jasså ,,min kompis drac gjorde 95kmh med trimrör portad ,större färgasare,,insug, nerslipad topp lite större drev men bara 50cc??
jag är VÄLDIGT säker på att han sa ORG 50cc, som du säger är den både portad och planad? då är inte den 50cc org!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

hade du alltså isär den "nya" veven? isf måste den riktas och balanseras, annars kommer lagrena gå igen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

2stroke4ever skrev:
Jet-power skrev:jasså ,,min kompis drac gjorde 95kmh med trimrör portad ,större färgasare,,insug, nerslipad topp lite större drev men bara 50cc??
jag är VÄLDIGT säker på att han sa ORG 50cc, som du säger är den både portad och planad? då är inte den 50cc org!
Jag har aldrig sagt original. jag sa trimrör o förgasare . det brukar ju få dom flesta mopparna upp till 90 ialfall, en sym är väldigt svårt o få fart i ifall man inte byter ut nästan allt, vad jag kunnat inse ialfall..
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

kallepalle skrev:hade du alltså isär den "nya" veven? isf måste den riktas och balanseras, annars kommer lagrena gå igen.

Nej nej inte isär. den komme ifrån en annan sym . jag bara tog loss den o satte in den i den symen jag ska köra.

På den gammla veven lossnade den så fort jag drog isär motorn. den var urkass glappade typ 5mm. lagrerna varr oxo kassa.

men nu väntar jag bara på en cylinderpackning så får se om det kommer fungera med den veven för "tyngderna" eller va man ska kalla dom var större på denhär veven men det slog inte i vevhuset ändå så jag antar att det passar..
Jet-power
Elmoped

Hjälp med packbox

Inlägg av Jet-power »

Hallå alla ..

Jag ska sätta ihop veven nu men vet inte hur dom packboxarna ska sitta eller rättare sagt var?

Ska det sitta nån packbox på veven alltså djupt inne i axeln så långt den bara går eller ska man montera dom på varsin sida efter att man lagt i veven??
Låst