den startar och fungerar men det knackar från motorn (högt) ju mer man gasar .
Ja jag öpnade och tog bort kylfläkten som sitter tillsamans med tändplattan (elektromagneten) och den ska väl inte glappa? det glappar ca 4-5 mm och det verkar som att ljudet kommer därifrån
Grejn är att jag vet inte hur länge till jag kan köra såhär och det viktiga är att jag måste veta om jag kan slå sönder kolv/stake o cylinder om jag fortsätter köra??
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
det är alltså ramlagren som har gått. bäst att byta på en gång för redan nu kan du ha skadat topplock och kolv, cylindern är det nog ingen större fara med men det kan ta stryp det också om flisor från kolv/topplock ramlar ner!
har redan gjort det, då ska vi se om det är nån som har en begagnad för jag pallar inte ge 1100kr plus frak 1300kr för en vevjävel aså..
Hälre lägger jag ut en tusing till så kan jag få en fungerande sym haha,, de ju inte lönt o lägga ner massa pengar som överstiger moppens värde flera gånger hahah... är det inte så???
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Jet-power skrev:är det nån som vet hur 2st runda gummi grejer med en rund fjäder ska sitta på vevaxeln?
Jag hadde inget koll på hur dom satt när jag demonterade veven så nu står jag naken i snöstormen :S
Vet inte riktigt hur packboxarna ser ut till scootrar men fjädern som du ser ska sitta mot det utrymme som ska inneslutas/ tätas, så det borde vara så att fjädern ska vara in mot vevpartiet här också.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jag satte ihop veven från en annan symjet. "Vevtyngderna" var tjockare på den andra veven men det verkar som att det fungerar ändå,, det rör på sej fritt..
Ja dom packningarna skulle sitta utanför båda axlarna så att inte skit kommer in, jag listade ut det medans jag satte ihop skiten.
Nu behöver jag bara en ny cylinderpackning så är det bara o smörja sätta på den o prova.
Men varför skulle jag behöve ny kolv? den jag har ser bra ut ina märken bra ringar osv..
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
ja jag har satt den inått men e du säker på att den ska vara utåt ? det såg mer ut som att de ska vara inått men det är en underlig moppe sym jet haha
Jag har fan aldrig set en enda sym som har gjort 100kmh med bara tex trimrör förgasre o 50cc
jag har alltid tyckt att de svårt o få fart i dom MEN dom har ett jävla bra vridmoment. när dom e original går dom lika fort i brant uppförsbacke som nerförsbacke
Jag brukade dra smått trimmade aerox när jag skjutsade i uppförsbacke hehe
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Jet-power skrev:okej ,jag tänkte väl det om kolven
ja jag har satt den inått men e du säker på att den ska vara utåt ? det såg mer ut som att de ska vara inått men det är en underlig moppe sym jet haha
Jag har fan aldrig set en enda sym som har gjort 100kmh med bara tex trimrör förgasre o 50cc
jag har alltid tyckt att de svårt o få fart i dom MEN dom har ett jävla bra vridmoment. när dom e original går dom lika fort i brant uppförsbacke som nerförsbacke
Jag brukade dra smått trimmade aerox när jag skjutsade i uppförsbacke hehe
ingen annan moppe för den delen toppar 100km/h @ 50cc org
Jet-power skrev:jasså ,,min kompis drac gjorde 95kmh med trimrör portad ,större färgasare,,insug, nerslipad topp lite större drev men bara 50cc??
jag är VÄLDIGT säker på att han sa ORG 50cc, som du säger är den både portad och planad? då är inte den 50cc org!
Jag har aldrig sagt original. jag sa trimrör o förgasare . det brukar ju få dom flesta mopparna upp till 90 ialfall, en sym är väldigt svårt o få fart i ifall man inte byter ut nästan allt, vad jag kunnat inse ialfall..
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
kallepalle skrev:hade du alltså isär den "nya" veven? isf måste den riktas och balanseras, annars kommer lagrena gå igen.
Nej nej inte isär. den komme ifrån en annan sym . jag bara tog loss den o satte in den i den symen jag ska köra.
På den gammla veven lossnade den så fort jag drog isär motorn. den var urkass glappade typ 5mm. lagrerna varr oxo kassa.
men nu väntar jag bara på en cylinderpackning så får se om det kommer fungera med den veven för "tyngderna" eller va man ska kalla dom var större på denhär veven men det slog inte i vevhuset ändå så jag antar att det passar..
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Jag ska sätta ihop veven nu men vet inte hur dom packboxarna ska sitta eller rättare sagt var?
Ska det sitta nån packbox på veven alltså djupt inne i axeln så långt den bara går eller ska man montera dom på varsin sida efter att man lagt i veven??
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...