Sida 1 av 1

medvetslös DRD Pro.

Postat: 11 juni 2010, 23:40
av znyggolle
tja boys! Hoppas på att det finns några kunniga snubbar där ute som är villiga att hjälpa mig och min drd. Modellen är en drd pro -09 med endast ett gianelli 2t rör, inget annat i trimväg. Under hemfärden så låg jag i runt 70 blås då jag kände hur moppen slutade svara på gasen, kändes mkt likt en vanlig soppatorsk typ. När jag kände hur moppen började sluta svara på gasen och typ blöddra så stängde jag av moppen, efter det kunde jag inte kicka igång den igen. Nu när jag kom hem så tänkte jag undersöka tändstiftet, och då fann jag att en liten smal sladd som går ner i cylindern precis bredvid tändstiftet hade gått av och typ smält (?).

Vet inte ens vad det är för något eller om det kan ha något att göra med att moppen inte startar? Om inte, vad tror ni annars är fel med min pärla?

svarar på alla frågor så snabbt jag kan, hittade förövrigt aldrig verktyg för att kolla tändstiftet..

UPDATE. Efter att jag kollat tändstiftet så testade jag på skoj att lite desperat försöka kicka igång den. jag kickade som fan tills jag fick igång den i 2 sek typ (!). nu kan jag hålla den igång hur länge som helst sålänge jag håller igång med gasen upp och ner, men så fort jag släpper gasen så dör den. den varvar relativt bra men känns extremt seg. vad tror ni? måste kolla munstycke så fort som möjligt. kan det vara att munstycket? vet även att jag vid ett tillfälle för typ 2 månader sen tappade ner en bit rätt hårt papper i tanken (haha), hade glömt bort det.. kan den ha stoppat igen någonstans så moppen knappt får soppa? fast då återstår mysteriet med den smälta mätarsladden på topplocket. det small även till rätt högt i röret när jag försökte kicka igång den vid ett tillfälle. återkommer ! tack för all hjälp grabbar, fortsätt så!

Postat: 11 juni 2010, 23:43
av puttrish
sitter den uppe på topplocket?

Postat: 11 juni 2010, 23:46
av znyggolle
puttrish skrev:sitter den uppe på topplocket?
yes, precis bredvid tändstiftet.

Postat: 11 juni 2010, 23:47
av JagHarEnDerbi
det är väll tempmätarkabeln?

Postat: 11 juni 2010, 23:49
av puttrish
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
stämmer, så den ska nog inte spela någon roll, den går väll bara till mätarn för att visa ifall motorn överhettas, rätta mig om jag har fel.

Postat: 11 juni 2010, 23:50
av znyggolle
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P

Postat: 11 juni 2010, 23:50
av puttrish
znyggolle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P
jo, har för mig att den är gul typ.

Postat: 11 juni 2010, 23:51
av lindbl0m
klart de finns

Postat: 11 juni 2010, 23:51
av znyggolle
puttrish skrev:
znyggolle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:det är väll tempmätarkabeln?
finns la ingen temperaturmätare på drd.. :P
jo, har för mig att den är gul typ.
okok, då skiter vi i den sålänge, vad tror ni kan ha hänt då grabbar?

Postat: 12 juni 2010, 00:08
av lindbl0m
jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m

Postat: 12 juni 2010, 00:11
av bluerider94
du har väl bytt munstycke när du trimmade den eller?

Postat: 12 juni 2010, 00:19
av znyggolle
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.

Postat: 12 juni 2010, 00:34
av lindbl0m
znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P

Postat: 12 juni 2010, 00:44
av znyggolle
lindbl0m skrev:
znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:jaa, asså de är ju en massa saker som kan ha hänt lixom, men han får väl gö uteslutningsmetoden, han kan ju börja med att typ kolla om den har gnista, och kolla färgen på stiftet, sen kan du öppna flottören och kolla om det är någon soppa där, kolla om den drar tjuvluft m.m
kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)

Postat: 12 juni 2010, 00:47
av lindbl0m
znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:
znyggolle skrev: kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)
ok härligt ! förresten kolla du så att du inte glömt choken på? gjorde jag och då fick jag samma problem xD

Postat: 12 juni 2010, 09:22
av Riiikard
znyggolle skrev:
lindbl0m skrev:
znyggolle skrev: kollar det imorgon bitti och återkommer !

bluerider94; självklart, hon har gått perfekt innan detta, aldrig blöddrat eller liknande.
ok härligt, men det kan ju bli såvrt utan tändstiftsnyckel?:P
får fixa det av en polare eller så.. ;)
Går med polygrip. Gör det rätt bara så :wink:

Postat: 12 juni 2010, 11:51
av TK_DRAC
låter som du har överhettat motorn. då kan tempgivaren smälta... du kanske tom har värmenypit cylindern.. har du kylar vatten i?

Postat: 13 juni 2010, 21:55
av znyggolle
TK_DRAC skrev:låter som du har överhettat motorn. då kan tempgivaren smälta... du kanske tom har värmenypit cylindern.. har du kylar vatten i?
yes har kylarvatten i

Postat: 13 juni 2010, 22:52
av karlssonlysekil
Får man fråga vilket munsycke du har i ? Helt utanför ämnet, men jag har precis samma moped med gianelli, ska sätta på nytt munstycke imorn ^^

Postat: 14 juni 2010, 02:53
av Victor
låter precis som att den har värmenypt.

Postat: 14 juni 2010, 07:22
av derbirace
karlssonlysekil skrev:Får man fråga vilket munsycke du har i ? Helt utanför ämnet, men jag har precis samma moped med gianelli, ska sätta på nytt munstycke imorn ^^
offtopic hope you dont mind - har samma moped som dig, 13/53 drevning, gianelli T2 kör med 88 munstycke :)

Postat: 14 juni 2010, 10:23
av rrMotardisMe
Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte ;)

Den dränks nog i bensin eller något :P
Testa gå ner i munstycke

Postat: 14 juni 2010, 12:32
av znyggolle
rrMotardisMe skrev:Hade samma fel på min Beta rr då jag testade gianelli 2t
Kunde köra i 70 och den helt plötsligt bara ville dö precis som soppatorsk
men varje gång jag varva upp den som fan så dog den inte ;)

Den dränks nog i bensin eller något :P
Testa gå ner i munstycke
men det förklarar ju inte varför jag inte längre kan starta den? den har gått perfekt med munstycket innan.

Postat: 14 juni 2010, 13:20
av rrMotardisMe
Ja klart den går ett tag?
Min gick också hur fint som helst ett tag

Tills den började sådär som du beskriver exakt!
Sedan fick tändstiftet ingen gnista ..
Bytte tändstift och bytte ner i munstycke så funka skiten perfa!

Nu kör jag dock samma munstycke som innan igen då jag bytt rör nu

Postat: 14 juni 2010, 15:27
av znyggolle
kollade just tändstiftet och det ger gnista..

om det skulle vara så att motorn värmenypt, vad innebär det och vad behöver fixas/bytas osv?

och eftersom jag inte är så erfaren inom detta så undrar jag om ni har koll på någon bra verkstad i stockholm där dom tar emot trimmade mopeder?

tack för all hjälp.

KOLLA UPTADE'N I INLÄGGET HÖGST UPP !

Postat: 15 juni 2010, 14:02
av bensinskalle
Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.

Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?

Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.

Postat: 16 juni 2010, 11:40
av znyggolle
bensinskalle skrev:Skulle nästan kunna satsa pengar på att den har nypt, dvs. du har en rasad kolv, eventuellt cylindern också, för de låter precis som ett sådant fall.

Men du har inte svarat på vilket munstycke du körde med?

Och har du inte rört något förutom avgasröret så har du ju förgasarbrickan kvar dessutom, ännu större risk för ras i.o.m. mycket sämre andning i motorn.
Förmodligen ett alldeles för litet munstycke, en polare bytte det när jag körde urplugget o sen behöll jag det på när jag monterade effektröret för det verkade funka fint .. vad innebär det om skiten nypt? vad måste bytas/lagas osv?

Postat: 16 juni 2010, 14:31
av znyggolle
någon som vet om motorn har skadats eller om det räcker med att jag bara byter munstycke så kommer skiten att rocka igen? Kan motorn överleva värmenyp utan större skador? för just nu känns det som om den varvar på bra förutom att den dör när man inte ger den gas, men det måste ju ha med munstycke att göra ..

Postat: 16 juni 2010, 19:57
av bensinskalle
Har den nypt så är din kolv förmodligen dålig, alltså måste den bytas. Har den nypt ordentligt så kan din cylinder också vara skadad och måste bytas ( honas om den bara är smårepig ).

Jag tycker att du ska ta och göra ett kompressionsprov, då vet du om kolv/ cylinder är okej eller inte. Sök på google eller något sånt om hur du gör de om du inte redan vet.

De finns ju en liiten chans att din motor inte har skadats, men som du beskriver ditt tomgångsproblem så tror jag tyvärr att du har problemzz. Om kolven tar skada så blir kompressionen lägre och det brukar leda till att motorn blir svag, svårstartad och inte går på tomgång.

Postat: 16 juni 2010, 20:34
av emanuel93
ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem :P när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut ;) Bild

Postat: 16 juni 2010, 20:56
av lindbl0m
emanuel93 skrev:ett tips är att lyfta av cylindern och kolla kolven/cylindern för jag värmenöp/skar min moppe för typ 3 veckor sen och det var precis samma symptom, låg typ 80 och sen sluta den svara på gas... gick inte att kicka igång men jag rulla igång och den varvade upp as segt på friläge men jag körde runt i stan en sväng och sen hem :P när jag kom hem kolla jag kolven och den såg inte så fin ut ;) Bild
Aj då de där såg inge vidare ut asså ^^

Postat: 17 juni 2010, 12:32
av willemedDERBIN
värma nypt ! ....^^

Postat: 17 juni 2010, 12:45
av Tullis
Samma med min. fick igång moppen lite efteråt när min moppe hade nypt / skärt sedan gick det inte alls. Troligen kan pappersbiten orsakat det hela, ta bort tanken och rensa ur den så pappersbiten kommer ut. Sen är det troligen ett för litet munstycke. Testa med ett större EFTER du har undersökt hur kolv och cylinder mår.