Sida 1 av 1

Ett toppfarts "What the fuck" problem! :(

Postat: 2 juni 2010, 21:48
av g-ounze
Tja!

Har en CPI SM som jag har skruvat med lite nu senaste veckan.
Ensålänge har jag 13x62 drevat den, och stött på något som shocka mig som fan.

Med 11x62 drevning så toppade den 75 enligt mätaren i ca 10 000 rpm. Då fick jag verkligen pressa den som k**n i röven. Inte upp i farten.. De nådde den busenkelt.. men i varven!

Skaffade 14x62 drev. Direkt efter kändes de som att den gjorde typ.. 90 kanske? Mätte aldrig med GPS.. Men efter 2 min orkade den inte 6an längre, så jag bytte till 13x62 drev.. Funkar perfekt.. Varvar ut den till ca 10 000rpm i 6an.. Känns som att den gör väll en ca 80 km/h.. Känns dock som typ 30 km/h slöare än med 14 drevet.. alltså riktigt stor jävla skillnad blev de.. men den varvar ut i 6an.

Mätte upp den till 63 km/h med GPS nyss :S Med 13x62 drev och ca 9800 - 10 000rpm.. Hastighetsmätaren funkar inte nu, då jag kör tjuvkopplat (tappat nycklarna).

Kan de verkligen vara så att alla som påstår deras mopeder går i 120 faktiskt aldrig går över 85?





Tackar för svar på förhand! / Daniel

Postat: 2 juni 2010, 21:50
av speedfightkillen
dreva ner bak drevet:) till 48 eller 52:)

Postat: 2 juni 2010, 21:51
av g-ounze
speedfightkillen skrev:dreva ner bak drevet:) till 48 eller 52:)
Kommer den orka de me tanken på att den knappt orkade 6an med 14 drev fram?

Postat: 2 juni 2010, 21:54
av VickeMoberg
skaffa större cylinder typ 70cc minst asso då lär han orka :D

Postat: 2 juni 2010, 21:55
av g-ounze
VickeMoberg skrev:skaffa större cylinder typ 70cc minst asso då lär han orka :D
Nejfan. Har inte budgeten till den ensålänge.. har ju Gileran med 2 st 70cc cyllar som ja kan skifta mellan.. Polini och S6

Postat: 2 juni 2010, 23:03
av 2stroke4ever
skaffa turbokit och snabbgas gör den garanterat 120+ asså :D hahaha


nej inte precis, många verkar gå efter sina förbannade glädjemätare, och det är precis som du säger, vissa tror dom går över 90 när dom knappt når 75 :lol:

Postat: 3 juni 2010, 00:01
av TK_DRAC
VickeMoberg skrev:skaffa större cylinder typ 70cc minst asso då lär han orka :D
om han köper 70cc setup så blir den högvarvigare=lättare drevning för att komma upp i effektregistret så de kommer den inte orka...

Postat: 3 juni 2010, 08:29
av Dz2
Beror väll på vilken 70cc han har?

Många är bottenstarka och en 70cc har allmänt högre vrid genom hela registret jämfört med orginal 50. så den kanske skulle orka?

Postat: 3 juni 2010, 08:40
av freidow
g-ounze skrev:
speedfightkillen skrev:dreva ner bak drevet:) till 48 eller 52:)
Kommer den orka de me tanken på att den knappt orkade 6an med 14 drev fram?


du kan ju itne ha 14 fram ta 13 eller 12

Postat: 3 juni 2010, 10:01
av Osten R
min Derbi klarar 16/52 drevning med barikit 74cc :P och du behöver inte slira dig upp i varv

Postat: 3 juni 2010, 14:46
av KarlssoN^
1 kugg fram är ju ungefär som 4 kuggar bak tror ja så :)

Postat: 3 juni 2010, 15:58
av g-ounze
KarlssoN^ skrev:1 kugg fram är ju ungefär som 4 kuggar bak tror ja så :)
Alltså borde den vara torr-*fult ord*-i-torr-röv seg med 13x56? I med att den hade svårt att palla 14x62

Sen.. Om jag la jämt med en lastbil som la i lite under 90km/h med 14x62.. Hur fan kan de vara möjligt att den toppar typ 30km/h mindre med 1 kugg mindre.


Tycker själv de luktar lite GPS Failure..De är en Packardbell Compasseo. Den sa även att min Runner gick i 63 km/h med Stage6 sport pro, Leovince ZX, 21mm dellorto och 5gr vikter.. maxvarv.. Desamma med 3gr vikter.