Sida 1 av 1
Stalker tänder inte
Postat: 2 juni 2010, 18:31
av Spikez
för några veckor sedan så skulle ja ta ut moppen ur garaget för att se om den startade och de gjorde den, och lät den stå på tomgång, sen helt plötsligt dog den bara, så ja tänkte att de va lite bensin i den för mätaren visade att de va rätt lite i den, så ja fyllde på men den startade inte. ja ställde in skiten i garaget och efter ytterligare en vecka så skulle ja testa igen så ja startade och de gick utan problem, sen körde ja en liten runda och sen bara dog den, precis som om ja vred av tänningen med nycklen fast ja inte gjorde det

och ja har bytt tändstift men de hjälpte inte, ja testade med en ny tändspole, och de hjälpte inte heller

så är det ngn som kanske vet vad det kan bero på ?
Postat: 2 juni 2010, 19:42
av KarlssoN^
cdi problem ?
Postat: 2 juni 2010, 19:48
av Spikez
KarlssoN^ skrev:cdi problem ?
den sitter väl tsm med tändspolen om jag har fattat rätt?
Postat: 2 juni 2010, 20:08
av KarlssoN^
fråga inte mig :O jag kan inget om scootrar

Postat: 2 juni 2010, 20:21
av bensinskalle
dör all el eller är de bara motorn som försvinner?
Postat: 6 juni 2010, 00:06
av Spikez
bensinskalle skrev:dör all el eller är de bara motorn som försvinner?
det är bara tändningen, alla annan el fungerar som det ska
Postat: 6 juni 2010, 01:38
av phille94
kollat gnistan ?
Postat: 6 juni 2010, 14:11
av Spikez
phille94 skrev:kollat gnistan ?
det är ju det som är problemet,, det kommer ingen gnista även om ja har bytt tändstift och jagg har testat med en annan tändspole..
Postat: 7 juni 2010, 15:04
av Spikez
Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig

Postat: 7 juni 2010, 16:53
av g-ounze
Spikez skrev:Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig

Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.
Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.
-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.
På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
Postat: 7 juni 2010, 18:24
av Spikez
g-ounze skrev:Spikez skrev:Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig

Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.
Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.
-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.
På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
så du menar att den skulle kunna ha skurit? lr att det är fel ngn stans i mitt tändning system ?

Postat: 7 juni 2010, 18:32
av g-ounze
Spikez skrev:g-ounze skrev:Spikez skrev:Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig

Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.
Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.
-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.
På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
så du menar att den skulle kunna ha skurit? lr att det är fel ngn stans i mitt tändning system ?

Ja.. Kompar den inte och kolven inte flyter genom cylinder loppet så är den skuren.
Kommer de ingen gnista trots nytt stift, så är de fel på tändningen. Antagligen kass CDI.
Postat: 7 juni 2010, 19:09
av _jk_
Har haft ungefär samma problem, och då var det "start kabeln" som gått av.
Postat: 7 juni 2010, 20:06
av Spikez
g-ounze skrev:Spikez skrev:g-ounze skrev:
Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.
Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.
-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.
På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
så du menar att den skulle kunna ha skurit? lr att det är fel ngn stans i mitt tändning system ?

Ja.. Kompar den inte och kolven inte flyter genom cylinder loppet så är den skuren.
Kommer de ingen gnista trots nytt stift, så är de fel på tändningen. Antagligen kass CDI.
cdi:n sitter i hop med tändspolen på min , och ja har testat med en annan och de hjälpte inte
Postat: 7 juni 2010, 20:07
av Spikez
_jk_ skrev:Har haft ungefär samma problem, och då var det "start kabeln" som gått av.
startkabeln? säger itne så mkt :$

startmotorn funkar som den ska, det är bara det att fanskapet inte tänder, allt annat funkerar som det ska

Postat: 7 juni 2010, 20:56
av g-ounze
Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?
Du har en Gilera Stalker. Samma motor som min Gilera Runner, fast luftkyld. Men endå... Samma motor.
Då sitter INTE din CDI ihop med tändspolen.
Postat: 8 juni 2010, 20:14
av Spikez
g-ounze skrev:Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?
Du har en Gilera Stalker. Samma motor som min Gilera Runner, fast luftkyld. Men endå... Samma motor.
Då sitter INTE din CDI ihop med tändspolen.
säker? den ser ju ut som denna :
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20380
men var skulle CDIn sitta då?
Postat: 16 juni 2010, 13:08
av Spikez
Spikez skrev:g-ounze skrev:Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?
Du har en Gilera Stalker. Samma motor som min Gilera Runner, fast luftkyld. Men endå... Samma motor.
Då sitter INTE din CDI ihop med tändspolen.
säker? den ser ju ut som denna :
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20380
men var skulle CDIn sitta då?
Ngn som vet? sitter CDIn ihop med tändspolen ? om den inte gör det, var sitter CDIn då ?
Postat: 5 juli 2010, 15:27
av Stalkarn
på min gilera stalker -03 sitter CDIn ihop med tändspolen. Har du testat och byta tändplattan?
Postat: 5 juli 2010, 16:36
av runners
Innan du fördjupar problemet så kolla först enkla orsaker som t ex att det inte är fel på tändhatten eller tändkabeln, ofta är felen inte större än så.
Postat: 5 juli 2010, 18:50
av ml65
Be någon du känner med stalker pröva din cdi och kolla så den funkar , därefter kan du leta igenom tändingen . Troligen en kabel som glappar elr något annat.