Sida 1 av 1

Mysko tändproblem

Postat: 21 maj 2010, 18:19
av Woxy
Hej, har ett någorlunda konstigt problem med min tändning.. Helt plötsligt när jag är ute och kör (jämn gas) så kan tändningen bara försvinna i 1-2 sekunder, då varierar jag gasen och så börjar den gå igen.

Det är väldigt random när det händer, ibland händer det frekvent medans ibland kan man köra en lång sträcka utan att stöta på problemet.

Någon som vet vad som är fel? :?

Postat: 21 maj 2010, 19:54
av Daaanne
Kan vara tändhatten som är dålig eventuellt tändstiftet!

Postat: 21 maj 2010, 20:32
av Maltyboy
vad har du för moped och tändstift? 8)

Postat: 21 maj 2010, 20:48
av Woxy
En Aerox, 01a. Tändstiftet (Denso's motsvarighet till NGK BR8HS eftersom inget NGK fanns i lager) är något defekt kanske efter vintern men hade det här problemet redan innan när det var helt nytt.

Tändhatt är ganska nyköpt men sitter lite sådär om man jämför med kompisarnas... Ska köpa en NGK röd silikon tändhatt snart tror jag, har hört att dom ska sitta fast riktigt tätt.

Postat: 21 maj 2010, 20:51
av Maltyboy
Är inte riktigt säker, men kan vara att det är för hög värme grad på tändstiftet. :? Försök få tag på ett riktig NGK.

Postat: 21 maj 2010, 21:30
av Woxy
Aa det ska jag försöka hitta nästa gång, vad borde jag ha för värmegrad annars? Moppen e rekommenderad med BR8HS. :P

Postat: 21 maj 2010, 21:32
av Maltyboy
Vet inte, men en kompis hade ungefär samma fel fast på sin cross. och där rekomenderade dom 9, men han byte till 8.

Postat: 21 maj 2010, 21:35
av Daaanne
Jag hade nog kört på NGK tändhatten och nytt tändstift. Det var något liknande fel på min moped förut och då så kunde jag knappt varva hur mkt jag än pillade på gasen/förgasaren. Sen så fixade jag ihop en egen tändhatt och då fungerande skiten som vanligt igen. :)

Postat: 21 maj 2010, 21:37
av Maltyboy
En fråga bara hur fixade du ihop en egen tänd hatt? 8)

Postat: 21 maj 2010, 21:43
av Daaanne
Maltyboy skrev:En fråga bara hur fixade du ihop en egen tänd hatt? 8)
Haha inte helt egen då! Men tog lite olika tändningsdelar och drog i nya koppartrådar t.ex

Postat: 21 maj 2010, 21:46
av Maltyboy
Daaanne skrev:
Maltyboy skrev:En fråga bara hur fixade du ihop en egen tänd hatt? 8)
Haha inte helt egen då! Men tog lite olika tändningsdelar och drog i nya koppartrådar t.ex
okej nice 8)

Postat: 22 maj 2010, 16:38
av Woxy
Om jag skulle prova skaffa kallare stift, skulle det vara BR7HS som gäller då eller?

Postat: 22 maj 2010, 17:24
av pone
Woxy skrev:Om jag skulle prova skaffa kallare stift, skulle det vara BR7HS som gäller då eller?
Om det ska vara kallare så ska det ju vara BR9HS i så fall.

Postat: 22 maj 2010, 17:26
av Furia_Styling
nepp, 9 :wink:

Postat: 22 maj 2010, 19:54
av Woxy
Okej, kan ta och prova det då.

Postat: 17 juni 2010, 19:51
av Woxy
Bump.

Har satt dit den nya tändhatten och tändkabeln, nytt tändstift (tyvärr inte ett kallare) och dessutom ny CDI så nu har jag alltså totalt bytt tändstift, kabel, hatt, spole samt CDI och problemet kvarstår....

Ganska konstigt, förutom att den slutar tända någon sekund då och då vid random tillfällen så kan man köra vid typ halv och 3/4 gas rätt bra men max gas eller låg gas blöddrar och går ojämnt.. :/

Hjälp uppskattas. :(

Postat: 19 juni 2010, 19:52
av Woxy
Bump.

Postat: 21 juni 2010, 13:34
av Woxy
Den verkar få för mycke soppa, sänkte nålen nyss och då gick den mycket bättre på 25-75% gas (eftersom det är där nålinställningen verkar).

Sen så drog jag skorstenen och nu går den nästan rent, bara vid låg gas och full gas som e lite ojämnt. Men hur fan kan den vilja ha mindre soppa helt plötsligt? :S

Märke också att det hade runnit en del bensin ner i luftburken..? D: