Sida 1 av 1

hur man portar cylindern

Postat: 16 maj 2010, 18:33
av not-gay
jag skulle vilja se en guide som visar hur man portar cylindern typ filar kolven insuget utblåset mm helst med bilder :D

Postat: 16 maj 2010, 18:35
av DEA!!

Re: hur man portar cylindern

Postat: 16 maj 2010, 18:50
av nippertippan
not-gay skrev:jag skulle vilja se en guide som visar hur man portar cylindern typ filar kolven insuget utblåset mm helst med bilder :D
Jisses!
Vill du ha en hel vetenskaplig uppsats eller? Det blir lätt sååå fel.....

Postat: 16 maj 2010, 19:16
av TobbaN
Första bästa jag hittade:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/283

Postat: 16 maj 2010, 19:24
av not-gay
tack :D

Postat: 16 maj 2010, 19:55
av beckvall
för mkt och de blir inte bra! jag tog lite mkt på en cylinder och den totalhavirerade :D

Postat: 16 maj 2010, 20:06
av Daaanne
Tror ni att det verkligen är så enkelt att porta en cylinder?

Börja läs Grahams bok om 2T motorer , lär er räkna ut cylinderns durationer , när portarna öppnas vid vilket tillfälle....

Det är inte bara att ta fram dremeln , köra på och hoppas på det bästa.

Postat: 16 maj 2010, 20:17
av KarlssoN^
precis läs bökerna!

men ja skulle nog tänka mig att du kan höja avgasporten och bredda den 1-1.5 innan blowdownen kommer utanför 30-35 grader. så du inte behöver rör spoolportarna.
Rör inte spoolportarna innan du kan portning

Postat: 16 maj 2010, 20:43
av Daaanne
KarlssoN^ skrev:precis läs bökerna!

men ja skulle nog tänka mig att du kan höja avgasporten och bredda den 1-1.5 innan blowdownen kommer utanför 30-35 grader. så du inte behöver rör spoolportarna.
Rör inte spoolportarna innan du kan portning
Någon här som har lite kunskap iallafall!

Ska själv ta och läsa boken för att sedan kunna lära mig mer om 2T motorer..

Postat: 16 maj 2010, 20:44
av DEA!!
Daaanne skrev:
KarlssoN^ skrev:precis läs bökerna!

men ja skulle nog tänka mig att du kan höja avgasporten och bredda den 1-1.5 innan blowdownen kommer utanför 30-35 grader. så du inte behöver rör spoolportarna.
Rör inte spoolportarna innan du kan portning
Någon här som har lite kunskap iallafall!

Ska själv ta och läsa boken för att sedan kunna lära mig mer om 2T motorer..
Men du ... han frågade om en guide, han fick det...

Postat: 16 maj 2010, 21:09
av Daaanne
DEA!! skrev:
Daaanne skrev:
KarlssoN^ skrev:precis läs bökerna!

men ja skulle nog tänka mig att du kan höja avgasporten och bredda den 1-1.5 innan blowdownen kommer utanför 30-35 grader. så du inte behöver rör spoolportarna.
Rör inte spoolportarna innan du kan portning
Någon här som har lite kunskap iallafall!

Ska själv ta och läsa boken för att sedan kunna lära mig mer om 2T motorer..
Men du ... han frågade om en guide, han fick det...
Men du... Vem vill ha en guide som inte visar det korrekta arbetet för att porta en cylinder? Skulle du vilja ha en sådan simpel guide där du endast behöver ta fram dremeln och börja porta på? Det kan bli bättre effekt men också jävligt dålig.

Men varför inte hjälpa honom med att förstå hur man ska gå tillväga istället? Roligt sen när han uppdaterar hur det gick med portningen.. "Körde efter guiden ni la upp och moppen gick bättre/sämre..

Postat: 16 maj 2010, 21:37
av KarlssoN^
Daaanne skrev:
DEA!! skrev:
Daaanne skrev: Någon här som har lite kunskap iallafall!

Ska själv ta och läsa boken för att sedan kunna lära mig mer om 2T motorer..
Men du ... han frågade om en guide, han fick det...
Men du... Vem vill ha en guide som inte visar det korrekta arbetet för att porta en cylinder? Skulle du vilja ha en sådan simpel guide där du endast behöver ta fram dremeln och börja porta på? Det kan bli bättre effekt men också jävligt dålig.

Men varför inte hjälpa honom med att förstå hur man ska gå tillväga istället? Roligt sen när han uppdaterar hur det gick med portningen.. "Körde efter guiden ni la upp och moppen gick bättre/sämre..
precis ;) tror DEA!! har vaknat på fel sida ;)

Postat: 16 maj 2010, 21:39
av Daaanne
KarlssoN^ skrev:
Daaanne skrev:
DEA!! skrev: Men du ... han frågade om en guide, han fick det...
Men du... Vem vill ha en guide som inte visar det korrekta arbetet för att porta en cylinder? Skulle du vilja ha en sådan simpel guide där du endast behöver ta fram dremeln och börja porta på? Det kan bli bättre effekt men också jävligt dålig.

Men varför inte hjälpa honom med att förstå hur man ska gå tillväga istället? Roligt sen när han uppdaterar hur det gick med portningen.. "Körde efter guiden ni la upp och moppen gick bättre/sämre..
precis ;) tror DEA!! har vaknat på fel sida ;)
De här i TSR-Crew tror de vet allting.... Men det är dock inte sant haha ;)

Postat: 17 maj 2010, 16:35
av bensinskalle
Sen ska inte du vara allt för stöddig heller för DEA har faktiskt rätt.

Postat: 17 maj 2010, 16:37
av Daaanne
Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?

Postat: 17 maj 2010, 17:00
av TobbaN
Daaanne skrev:Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?
Vi tror inte alls vi är speciella för det.
Men vi är Crew/Mod utav en anledning, eller hur?

Förlåt så hemskt mycket nu om jag länkade den guiden.
Men jag gjorde bara som han sa.
Och om något i den guiden inte stämmer, så är det författarens fel.
Och inte mitt, jag länkade bara.

Men om nu inget stämmer i den, så kan du skriva dig en egen guide och lägga upp här.
Tack.

Postat: 17 maj 2010, 17:11
av Daaanne
TobbaN skrev:
Daaanne skrev:Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?
Vi tror inte alls vi är speciella för det.
Men vi är Crew/Mod utav en anledning, eller hur?

Förlåt så hemskt mycket nu om jag länkade den guiden.
Men jag gjorde bara som han sa.
Och om något i den guiden inte stämmer, så är det författarens fel.
Och inte mitt, jag länkade bara.

Men om nu inget stämmer i den, så kan du skriva dig en egen guide och lägga upp här.
Tack.
Herregud måste jag fan säga! Skrev aldrig att allt i guiden var felaktig.. Lär dig att läsa och kom sedan tillbaks , tack så mycket!

Skrev att den var alldeles för simpel angående portningen.

Postat: 17 maj 2010, 17:17
av TobbaN
Daaanne skrev:
TobbaN skrev:
Daaanne skrev:Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?
Vi tror inte alls vi är speciella för det.
Men vi är Crew/Mod utav en anledning, eller hur?

Förlåt så hemskt mycket nu om jag länkade den guiden.
Men jag gjorde bara som han sa.
Och om något i den guiden inte stämmer, så är det författarens fel.
Och inte mitt, jag länkade bara.

Men om nu inget stämmer i den, så kan du skriva dig en egen guide och lägga upp här.
Tack.
Herregud måste jag fan säga! Skrev aldrig att allt i guiden var felaktig.. Lär dig läsa och kom sen tillbaks , tack så mycket!

Skrev att den var alldeles för simpel angående portningen.
"vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?"

Ordet "inkorrekt" är en synonym för ordet "felaktig".
Och du sa att guiden var inkorrekt.
Om du nu menar vissa delar utav den, så får du säga det.
Är väldigt lätt att tolka att hela guiden är fel med den meningen.

Postat: 17 maj 2010, 17:19
av bensinskalle
Daaanne skrev:De här i TSR-Crew tror de vet allting.... Men det är dock inte sant haha
Nej du är inte stöddig eller så.

Om någon frågar; "hur byter jag munstycke?", så behöver man kanske inte dra hela historien om gashastigheter, toleranser, temperaturskillnader, nålinställningar, avstämningar, rengöring, felsökning och moment för varje skruv.

I och med att det är mopeder vi pratar om så är det inte nödvändigt att vara så petig. Vill TS däremot ta det hela från grunden så är ditt tankesätt jättebra, men annars duger en "vanlig guide" om han bara vill fila lite.

Postat: 17 maj 2010, 17:21
av KarlssoN^
TobbaN skrev:
Daaanne skrev:Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?
Vi tror inte alls vi är speciella för det.
Men vi är Crew/Mod utav en anledning, eller hur?

Förlåt så hemskt mycket nu om jag länkade den guiden.
Men jag gjorde bara som han sa.
Och om något i den guiden inte stämmer, så är det författarens fel.
Och inte mitt, jag länkade bara.

Men om nu inget stämmer i den, så kan du skriva dig en egen guide och lägga upp här.
Tack.

han menade nog att (iaf jag menade med mitt inlägg) att skriva lite att tänka på, så han inte förstör sin cylinder pga att porta sin cylinder..

har läst igenom "guiderna" nu som ni länka, och dom nämde inte alls mycket om portning, därför skrev jag inlägget. tror det var därför Daaanne och skrev för man kommer inte långt på den guiden..

Postat: 17 maj 2010, 17:32
av Daaanne
Om ni nu är så himla bra kan ni ju läsa igenom guiden som finns. Står att man ska plocka väck cylindern och bara köra på!! Det jag vill få fram är att man ska mäta ut alla saker innan man portar och de som är kunniga förstår nog varför man räknar ut durationer , vinklar m.m.

Sen Bensinskalle ditt exempel var jävligt dåligt , För att byta munstycke behöver man inte ta upp hela historien för portning är då mer viktigare än ett jävla munstycks byte...

Postat: 17 maj 2010, 17:32
av bensinskalle
KarlssoN^ skrev:
TobbaN skrev:
Daaanne skrev:Tycker inte alls att jag är stöddig och varför TROR ni att ni är några speciella för att ni är moderatorer/TSR-Crew...

vem vill egentligen ha en guide som är inkorrekt?
Vi tror inte alls vi är speciella för det.
Men vi är Crew/Mod utav en anledning, eller hur?

Förlåt så hemskt mycket nu om jag länkade den guiden.
Men jag gjorde bara som han sa.
Och om något i den guiden inte stämmer, så är det författarens fel.
Och inte mitt, jag länkade bara.

Men om nu inget stämmer i den, så kan du skriva dig en egen guide och lägga upp här.
Tack.

han menade nog att (iaf jag menade med mitt inlägg) att skriva lite att tänka på, så han inte förstör sin cylinder pga att porta sin cylinder..

har läst igenom "guiderna" nu som ni länka, och dom nämde inte alls mycket om portning, därför skrev jag inlägget. tror det var därför Daaanne och skrev för man kommer inte långt på den guiden..
Förstår precis hur du menar ;)

Är de nu så att guiderna inte räcker så tycker jag att ni ska skriva egna istället ;)

Postat: 17 maj 2010, 18:02
av bensinskalle
Daaanne skrev:Om ni nu är så himla bra kan ni ju läsa igenom guiden som finns. Står att man ska plocka väck cylindern och bara köra på!! Det jag vill få fram är att man ska mäta ut alla saker innan man portar och de som är kunniga förstår nog varför man räknar ut durationer , vinklar m.m.

Sen Bensinskalle ditt exempel var jävligt dåligt , För att byta munstycke behöver man inte ta upp hela historien för portning är då mer viktigare än ett jävla munstycks byte...
Du det är jävligt lätt för dig att sitta och vara petig på just det här lilla ämnet, medan andra har svarat på runt 4000 frågor av varierande art. Och munstycket var bara ett exempel somsagt, men det är ändå ett jävligt bra exempel för som du vet så är förgasarinställningar JÄVLIGT viktiga för att motorn ska gå rätt och inte rasa.

Och som jag skrev, är guiden usel så tycker jag att du skriver en egen. Det är inte jag som har lagt upp guiderna så jag kan inte garantera något av innehållet i dem.

Postat: 17 maj 2010, 18:04
av jimmie93
dubbel post av en mod? :)

Postat: 17 maj 2010, 18:14
av TK_DRAC
Skulle va bra om någon la upp en riktigt bra guide till hur man portar en cylinder :)

Postat: 17 maj 2010, 18:29
av KarlssoN^
TK_DRAC skrev:Skulle va bra om någon la upp en riktigt bra guide till hur man portar en cylinder :)
du får nöja dig med avstämt rör som kommer upp snart (om allt går som planerat :)) skall bara få bra struktur, och fixa stavfel :wink: 18 sidor :roll:

borra som det står..

Postat: 28 november 2012, 20:19
av draceN96
om man nu vill borra då? som det står att man kan borra något hur gör man då? är detta lättare? får man ut mer effekt? :)

Postat: 28 november 2012, 20:22
av DEA!!
vad ska du borra hade du tänkt? cylinderloppet, insuget eller vad?

cylindern

Postat: 28 november 2012, 21:19
av draceN96
cylindern :) har 49cc nu och vill ha 70 men vore fett coolt att göra själv! om det går? :D

Re: cylindern

Postat: 28 november 2012, 21:27
av david96
draceN96 skrev:cylindern :) har 49cc nu och vill ha 70 men vore fett coolt att göra själv! om det går? :D
om du har gjutjärn så ska de gå tänk dock att ud behöver fixa topplocket+ny kolv :) som ska passa bra och även fia avgaskanalen vore bra fall de ska ge någotlunda bra effekt :)

går med alluminum med men kostar röv att nicalisera om

Postat: 28 november 2012, 21:32
av MrAndersson
Klart de går o borra upp en 49cc till 70cc tänk dock att du ska ha ett topplock/förbränningskammare som passar till cylindern fast den är 70cc. Även kolv som David sa.

Nicalisera om kostar väll runt 1500 skulle jag gissa på, inte få farligt om du jämför med en 70cc i prisklassen!

Postat: 28 november 2012, 22:15
av Rexxy
MrAndersson skrev:Klart de går o borra upp en 49cc till 70cc tänk dock att du ska ha ett topplock/förbränningskammare som passar till cylindern fast den är 70cc. Även kolv som David sa.

Nicalisera om kostar väll runt 1500 skulle jag gissa på, inte få farligt om du jämför med en 70cc i prisklassen!
Det dubbla har jag hört. Det är sällan värt att nicalisera om en cylinder.

Postat: 28 november 2012, 22:38
av MrAndersson
Rexxy skrev:
MrAndersson skrev:Klart de går o borra upp en 49cc till 70cc tänk dock att du ska ha ett topplock/förbränningskammare som passar till cylindern fast den är 70cc. Även kolv som David sa.

Nicalisera om kostar väll runt 1500 skulle jag gissa på, inte få farligt om du jämför med en 70cc i prisklassen!
Det dubbla har jag hört. Det är sällan värt att nicalisera om en cylinder.
De har du rätt i! Hade för mig att de låg mellan 1500 och 2000, men hade fel!