nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?Vivven skrev:nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!nasse_89 skrev:okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?Vivven skrev:nasse_89 skrev:okej men jag är ute efter axx då ska jag ha en lågvarvig cylinder och ett lågvarvigt rör? eller är jag ute och cyklar? hur ser man mera att det är lågvarvigt eller högvarvigt?
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
beckvall skrev:jag tycker själv de axxar bättre med högvarv. ett avstämt rör är anpassat för just din cylinder. då får man mäta upp avgas durationen och sen räkna ut. dom rären går bäst!nasse_89 skrev:okej men försår fortfarande inte hur man kan se om det är hög eller lågvarv? en till fråga vad menas med att det är avstämt?Vivven skrev:
en högvarvig cylinder med ett matchande rör ger bättre axx än det du skrev.
effektkurvan känns lite behagligare med lågvarviga saker (tycker jag) och det är lättare att stunta med dem
Hur dom ser ut helt enkelt.nasse_89 skrev:okej men vad betyder de om dom är höga eller breda?bluerider94 skrev:man kan ju kolla höjden på portarna.. om de är höga eller breda...
Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.oDaanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.
Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara
men.. tar längre tid att komma till effekten på högvarviga, och därmed måste man även ha lägre drevningar.kallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevningkallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
Ska man vara petnoga så är det inte så heller. MEN i och med att man har högre varv i motorn, så kan man ha lättare drevning i förhållande till en motsvarande lågvarvig setup och då utvecklas mer kraftkallepalle skrev:muffä, de e bara en myt som nått fucko har kommit på och sedan spridit till alla. högvarviga grejjer ger högre effekt och därigenom mer hk. mer hk = bättre acc.
i så fall skall man ha saftigt med kubik i snurran.Muffä skrev:Okej? Nu blev jag osäker här.... Är det inte Lågvarviga grejer som ger bättre acceleration? O.oDaanne skrev:Lågvarvigt så kommer effekten runt 7k RPM medans på ett högvarvigt 9k t.ex.
Ju högvarvigare det är ju bättre acceleration får den. Du får kolla på cylinderns durationer ifall du vill veta om det är låg eller högvarvig den jobbar på. Eller fråga runt bara
om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tidenguth skrev:men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevningkallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.
precis, och det är här vi kommer in i begreppen "praktiskt eller ej". En moppe som bara går framåt 9000 varv och uppåt är inge kul att köra lugntSenda_ skrev:om man kan köra så ligger man ju i effektbandet hela tidenguth skrev:men efter som det tar längre tid för den att komma till effekten säger det ju sig självt att det ska vara lägre drevat för att den ska orka vxlarna , eller hur? når man aldrig kurvan har har man ju ingen nytta med hög drevningkallepalle skrev:du kan ha tyngre drevning med högvarvigt pga att du har högre effekt. den lågvarviga setupen skulle inte orka driva runt samma drevning som den högvarviga.