Sida 1 av 2

Aerox varvar ej ut (Film)

Postat: 5 maj 2010, 20:26
av Eddeh_
Tja, har en aerox som krånglar den vill inte varva ut. Jag har testat alla mynstycken mellan 60-110 och även ett 125 men den går ändå lika kasst.

http://www.youtube.com/watch?v=tlUJzkY5gWM

Setup Polini sport 70cc, Polini speed control, 17,5 dellorto och gianelli rör. Vet någon var det är för fel? Tacksam för svar.

Postat: 5 maj 2010, 20:33
av michaelzwe
ställt in förgasaren?

Postat: 5 maj 2010, 20:35
av Eddeh_
michaelzwe skrev:ställt in förgasaren?
Ja efter varje munstycks bytning så har jag testat med allt men inget hjälper :/

Postat: 5 maj 2010, 20:38
av michaelzwe
Eddeh_ skrev:
michaelzwe skrev:ställt in förgasaren?
Ja efter varje munstycks bytning så har jag testat med allt men inget hjälper :/
okej men det låter ju nästan som om den inte får tillräckligt med bensin . men vet inte om de hjälper men har du bytt stift?

Postat: 5 maj 2010, 20:41
av Eddeh_
michaelzwe skrev:
Eddeh_ skrev:
michaelzwe skrev:ställt in förgasaren?
Ja efter varje munstycks bytning så har jag testat med allt men inget hjälper :/
okej men det låter ju nästan som om den inte får tillräckligt med bensin. men vet inte om de hjälper men har du bytt stift?
Nej, måste väl testa det men det är det, men tror inte att det är det för det är ett nytt stift.

Postat: 5 maj 2010, 20:42
av mixit
det kan inte vara ett kasst tändstift ?

Postat: 5 maj 2010, 20:43
av michaelzwe
Eddeh_ skrev:
michaelzwe skrev:
Eddeh_ skrev: Ja efter varje munstycks bytning så har jag testat med allt men inget hjälper :/
okej men det låter ju nästan som om den inte får tillräckligt med bensin. men vet inte om de hjälper men har du bytt stift?
Nej, måste väl testa det men det är det, men tror inte att det är det för det är ett nytt stift.
testa att köra utan filter på

Postat: 5 maj 2010, 20:44
av Eddeh_
michaelzwe skrev:
Eddeh_ skrev:
michaelzwe skrev: okej men det låter ju nästan som om den inte får tillräckligt med bensin. men vet inte om de hjälper men har du bytt stift?
Nej, måste väl testa det men det är det, men tror inte att det är det för det är ett nytt stift.
testa att köra utan filter på
Har testat men börjar ändå blöddra på samma sätt. :/ kan det vara något el fel ?

Postat: 5 maj 2010, 20:46
av fredde802
jag har samma fel!! kolla min tråd yamaha aerox blödrar. jag har också en film då jag kör:)

Postat: 5 maj 2010, 20:47
av A3R0X
Blir de nån skillnad om du chokar?

Postat: 5 maj 2010, 20:48
av michaelzwe
Eddeh_ skrev:
michaelzwe skrev:
Eddeh_ skrev: Nej, måste väl testa det men det är det, men tror inte att det är det för det är ett nytt stift.
testa att köra utan filter på
Har testat men börjar ändå blöddra på samma sätt. :/ kan det vara något el fel ?
okej de är nog inte el fel

Postat: 5 maj 2010, 20:48
av Eddeh_
A3R0X skrev:Blir de nån skillnad om du chokar?
Nej det är bara samma blödder hela tiden :( Böt även vikter idag men ingen skillnad.

Postat: 5 maj 2010, 20:49
av fredde802
jag tror jag också har nå el fel. jag ska rengöra förgasaren och byta tändhatt eftersom den låsnat flera gånger då jag kört

Postat: 5 maj 2010, 20:54
av Eddeh_
fredde802 skrev:jag tror jag också har nå el fel. jag ska rengöra förgasaren och byta tändhatt eftersom den låsnat flera gånger då jag kört
Hör av dig om du får den att gå, fortsätt skriva om någon har någon aning om vad det kan vara. Tackar för svar

Postat: 5 maj 2010, 20:55
av michaelzwe
fredde802 skrev:jag tror jag också har nå el fel. jag ska rengöra förgasaren och byta tändhatt eftersom den låsnat flera gånger då jag kört
kan knappast vara el fel allt handlar om inställningar.

Postat: 5 maj 2010, 21:40
av 2stroke4ever
måste bara låna lite, min kompis har samma J*vla problem med sin kymco super 9.
har kollat kompet osv. nytt tändstift, ny tändhatt, bytt mellan 19mm och 21mm förgasare med flera olika munstycken.

den drar inte tjuvluft, funkar inte bättre fast man har utan luftfilter. ibland funkar den perfekt, ibland kommer den knappt framåt.
Jag har ALDRIG hört detta problem med en cross moppe och dessa plastraketer kan jag knappt nått om, så hjälp tack:D

funderar på om det kan ha nått att göra med membranet? reedsen va dunder hårda men kan en hitta nått nytt att köpa heller till en kymco super 9 luftkyld :cry: ???

Postat: 5 maj 2010, 21:45
av A3R0X
Testa sätta på din original förgasare och se hur moppen går då.

Postat: 5 maj 2010, 21:45
av Pulliboy
Lättast att kolla om man har rätt munstycke är genom att först köra en bit, sedan ta av stiftet och kolla färgen :wink:

sen är det bara att ställa in rätt munstycke, svårare är det inte :)

Postat: 5 maj 2010, 21:50
av willemedDERBIN
med tanke på jag har tittat på filmen och set setupen så tänker jag lite
det låter som han har ett måtstånd i röret ?
har du pluggat ut röret för om han har ett motstånd där då går han väll sämre om jag inte har fel ? ?

Postat: 5 maj 2010, 21:57
av freidow
Vad har du för värmeskala på stiftet nu ? när man kör 70 cc så ska man ha minst 9 i värmeskala för att motorn ska orka varva upp. Testa dra i ett stift med värmeskala 9 med lång gänga och sen testar du :D

Postat: 5 maj 2010, 22:23
av 2stroke4ever
A3R0X skrev:Testa sätta på din original förgasare och se hur moppen går då.
nej, har ej den och så är det 70cc och effektrör.
Pulliboy skrev:Lättast att kolla om man har rätt munstycke är genom att först köra en bit, sedan ta av stiftet och kolla färgen Wink

sen är det bara att ställa in rätt munstycke, svårare är det inte
nej nej d vet jag..
freidow skrev:Vad har du för värmeskala på stiftet nu ? när man kör 70 cc så ska man ha minst 9 i värmeskala för att motorn ska orka varva upp. Testa dra i ett stift med värmeskala 9 med lång gänga och sen testar du
hehe nej, har ett nytt b8hs i nu, dvs kortgängat. och om jag pluppar i ett ES slår det ju i, då kan vi båda räkna ut vad som händer :roll:
värmeskalan har inte med å göra hur mycket den varvar heller för den delen :wink:
willemedDERBIN skrev:med tanke på jag har tittat på filmen och set setupen så tänker jag lite
det låter som han har ett måtstånd i röret ?
har du pluggat ut röret för om han har ett motstånd där då går han väll sämre om jag inte har fel ? ?
det tror jag inte han har och det har inte min kompis heller. och det är nyss ursotat kan ju tilläggas :roll:

Postat: 5 maj 2010, 22:32
av bluerider94
du har säkert haft skit i tanken som följt med ner i förgasaren.. Ta av förgasaren och ta loss flotören och alla munstycken.. ta tryckluft och spruta i alla hålen du kommer åt och sen kanske byta bensinfilter för att det inte ska upprepas..


skriver här också ifall du inte kollar i den andra tråden

Postat: 6 maj 2010, 12:37
av Eddeh_
willemedDERBIN skrev:med tanke på jag har tittat på filmen och set setupen så tänker jag lite
det låter som han har ett måtstånd i röret ?
har du pluggat ut röret för om han har ett motstånd där då går han väll sämre om jag inte har fel ? ?
Det är helt ur pluggat

Postat: 6 maj 2010, 12:38
av Eddeh_
freidow skrev:Vad har du för värmeskala på stiftet nu ? när man kör 70 cc så ska man ha minst 9 i värmeskala för att motorn ska orka varva upp. Testa dra i ett stift med värmeskala 9 med lång gänga och sen testar du :D
Tack ska testa med det :)

Postat: 6 maj 2010, 14:50
av fax110
freidow skrev:Vad har du för värmeskala på stiftet nu ? när man kör 70 cc så ska man ha minst 9 i värmeskala för att motorn ska orka varva upp. Testa dra i ett stift med värmeskala 9 med lång gänga och sen testar du :D
högt värmetal = hög värme avledning = kallt tändstift / tändstiftet tar lång tid på sig att nå arbetstemp
lågt värmetal = låg värme avledning = varmt tändstift / tändstiftet når snabbt arbets temp

Postat: 6 maj 2010, 15:12
av xps_martin
Har du ostrypt cdi eller har du bytt till en ostrypt ?

kanske lite dum fråga men, alltid lika bra att fråga :)

Postat: 6 maj 2010, 16:27
av Eddeh_
xps_martin skrev:Har du ostrypt cdi eller har du bytt till en ostrypt ?

kanske lite dum fråga men, alltid lika bra att fråga :)
Jo, det är väl det första man byter :D Har testat allt ni har förslagit men inget har hjälpt :( är det någon som har något annat förslag vad det kan vara?

Postat: 6 maj 2010, 17:31
av KarlssoN^
sprutar det ut lite "bensin-ånga" bak till på förgasaren ? alltså rätt mkt

Postat: 6 maj 2010, 17:32
av Eddeh_
KarlssoN^ skrev:sprutar det ut lite "bensin-ånga" bak till på förgasaren ? alltså rätt mkt
Måste titta men var är det iså fall?

Postat: 6 maj 2010, 21:59
av KizZamP
Min kompis hade så också med sin 17,5 förgasare men han bytte upp till 19 och då funka den bra, jag själv kör med 21mm funkar finfint :)

Båda har polini 70cc

Postat: 6 maj 2010, 22:04
av KarlssoN^
Eddeh_ skrev:
KarlssoN^ skrev:sprutar det ut lite "bensin-ånga" bak till på förgasaren ? alltså rätt mkt
Måste titta men var är det iså fall?
tätt i avgasröret med sot lr liknade så bensin ångan går bakvägen ut ur förgasaren för avgaserna har ingen stanns att ta vägen... alltså sot i röret.

Postat: 7 maj 2010, 15:42
av Eddeh_
KizZamP skrev:Min kompis hade så också med sin 17,5 förgasare men han bytte upp till 19 och då funka den bra, jag själv kör med 21mm funkar finfint :)

Båda har polini 70cc
Har testat med en 19mm men gick ändå inte :/

Postat: 7 maj 2010, 15:43
av Eddeh_
KarlssoN^ skrev:
Eddeh_ skrev:
KarlssoN^ skrev:sprutar det ut lite "bensin-ånga" bak till på förgasaren ? alltså rätt mkt
Måste titta men var är det iså fall?
tätt i avgasröret med sot lr liknade så bensin ångan går bakvägen ut ur förgasaren för avgaserna har ingen stanns att ta vägen... alltså sot i röret.
Ska testa elda ur röret :)

Postat: 7 maj 2010, 15:50
av Ropen94
FYFAN vilket jävla axx PÖJK!

Jag är nästan säker på att du har för lätta V-Vikter!

Postat: 7 maj 2010, 17:07
av Eddeh_
Ropen94 skrev:FYFAN vilket jävla axx PÖJK!

Jag är nästan säker på att du har för lätta V-Vikter!
Haha, ja axxet är fint :) men top farten inte mer än 30 :/. Har bytit till tyngre vikter men nej nej.