Sida 1 av 1

köra in eu-moppe

Postat: 4 maj 2010, 17:14
av MelekB
tjena ja undrar hur länge ska man köra in sin moped efter att ha bytt cylinder

Postat: 4 maj 2010, 17:39
av willemedDERBIN
beror på ?
gjutjärn eller alu

jag säger såhär kör 50 mil med 2/4-3/4 gas och pressa han inte
så ska du ha typ 5-7 % olja xP

Postat: 4 maj 2010, 18:16
av Mura
alu cylinder 5mil gjutjärn 20-30 mil

Postat: 4 maj 2010, 18:21
av TobbaN
Detta skrev Henry för ett tag sen i Cylinder-tråden.
Henry skrev:Smörj in kolven och loppet i 2t olja, du behöver inte överdriva med olja.

Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
Jag har ungefär gjort sådär med min Gjutjärn's cylinder.
Och det funkar utmärkt!

Körde dock lungt i 2dagar innan jag började dra på.

Postat: 4 maj 2010, 19:22
av TK_DRAC
50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.

Postat: 4 maj 2010, 19:35
av stunt_pojken^^
willemedDERBIN skrev:beror på ?
gjutjärn eller alu

jag säger såhär kör 50 mil med 2/4-3/4 gas och pressa han inte
ska du ha typ 5-7 % olja xP
e du dum i huvudet svara inte på frågor som du inte vet svaret på

Gjutgärn kör ca 20-30 mil med ca 2.5 % olja (om du blandar själv)
alu så kör du ca 15-30 mil (för att vara helt säker ) också med 2,5% olja

såhar jag gjort och det har gått bra (på dem mopeder jag har gjort det)

Postat: 4 maj 2010, 19:56
av bensinskalle
TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).

Sedan är det nyttigt för motorn att få jobba under inkörningen. Nu kan jag inte metoderna för tvåtakt 100% i huvudet men fyrtaktare ska man pressa allt vad man har när man kör in.

Men överdriv inte dom första milen, kör lugnt ett par mil med varierat varvtal, sedan är det bara att tuta och köra. 50, 30, och 20 mil är ganska överdrivet allt ihop.

Postat: 4 maj 2010, 19:59
av TK_DRAC
bensinskalle skrev:
TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).

Sedan är det nyttigt för motorn att få jobba under inkörningen. Nu kan jag inte metoderna för tvåtakt 100% i huvudet men fyrtaktare ska man pressa allt vad man har när man kör in.

Men överdriv inte dom första milen, kör lugnt ett par mil med varierat varvtal, sedan är det bara att tuta och köra. 50, 30, och 20 mil är ganska överdrivet allt ihop.
Man får ju ha koll på den så den inte börjar koka. Har dock aldrig hänt mig elr mina polare :)

Postat: 4 maj 2010, 20:00
av Muffä
bensinskalle skrev:
TK_DRAC skrev:50 mil elr 100 mil som vissa återförsäljare säger är överdrivet. Räcker gott med 20-30 mil om du har en gjutjärns cylinder. Aluminium cylinder behöver du bara sätta på tomgång 1 timme sen kör lite lungt dem första 1-5 milen.
Stå på tomgång är ju inget att rekommendera, är stor risk att motorn börjar koka till slut i så fall ( särskilt om det saknas kylarfläkt ).

Sedan är det nyttigt för motorn att få jobba under inkörningen. Nu kan jag inte metoderna för tvåtakt 100% i huvudet men fyrtaktare ska man pressa allt vad man har när man kör in.

Men överdriv inte dom första milen, kör lugnt ett par mil med varierat varvtal, sedan är det bara att tuta och köra. 50, 30, och 20 mil är ganska överdrivet allt ihop.
Du ska nog INTE ligga o pressa fullt;) hehe då lär de inte va så skönt i den cylindern längre:)
Men jag har hört att de e bara ligga typ:

Gjutjärn = kör typ 3/4 gas kanske 5 tankar.. räcker väll =)
Aluminum = Ska låta den stå på tomgång, stänga av.. Låta den stå lite, sen låta den stå på tomgång ytterligare lite, sen göra så kanske 2-3ggr.. Sen kan du chill köra kanske 1-5mil

Postat: 4 maj 2010, 20:28
av MelekB
har ingen koll faktiskt om det är gjutjärn eller alu , de bytte den på verkstad.. en kompis sa åt mej att köra lugnt första tanken sen är det bara o gasa på .. jag har kört på högst 35 km/h med min speedfight

Postat: 4 maj 2010, 20:35
av michaelzwe
MelekB skrev:har ingen koll faktiskt om det är gjutjärn eller alu , de bytte den på verkstad.. en kompis sa åt mej att köra lugnt första tanken sen är det bara o gasa på .. jag har kört på högst 35 km/h med min speedfight
då är de nog gjutjärns cylinder

Postat: 4 maj 2010, 20:43
av MelekB
jag frågade han på verkstan om ja behövde köra lugnt ,, han ba nja det kan du göra lite ..

Postat: 4 maj 2010, 21:49
av MelekB
Ringde och frågade killen som fixa min moppe vad för cylinder det är och han sa att de bara bytte kolven ... visst är det bara att köra då?

Postat: 5 maj 2010, 14:21
av Muffä
MelekB skrev:Ringde och frågade killen som fixa min moppe vad för cylinder det är och han sa att de bara bytte kolven ... visst är det bara att köra då?
Nej, inte bara till att köra.. Du ska tare chill någon tank iaf!