Sida 1 av 1
yamaha aerox blödrar.
Postat: 1 maj 2010, 17:11
av fredde802
Jag har en yamaha aerox 03 som jag har haft ganska mycket problem med.
Förut så gick den ass dåligt. den började att typ blödra groft mycke på halv gas och gav avgassmällar. Men det fixa sig förra veckan då jag var ute och körde med en kompis och moppen plötsligt stanna och jag fick rulla den hem. Jag fick igång den 3 sekunder och sen dog den. Så jag trode att det var fel på blackboxen så jag klipte av kabel från blackboxen som gick till cdi:n och jag tror dom andra kablarna inte spelar nån roll. starta fortfarande inte. bytte tändstift och den gick parfekt och allt blödder från innan var borta. Jag tänkte att det var blackboxens fel att den blödra innan. dagen efter så körde jag till en kompis och var ute och körde lite gran. På vägen hem så i ett gupp så börja den blödra likanande som innan fast MYCKET MINDRE. Kan blackboxen ha förstört cdi boxen eller kan den störa på nått sätt genom kablarna jag lämna kvar. Om nu ni skulle tro att cdin e trasig så kan ni väll vara snälla att länka en ostrypt cdi box som passar på min yamaha aerox 03 för så billigt som möjligt för jag fattar inte det då det står typ euro 1 motorer. /tacksam för svar
Postat: 1 maj 2010, 17:16
av lindgren2
vad har den för setup?
Postat: 1 maj 2010, 17:18
av fredde802
det är en malossi 70cc cylinder zx rör 17,5 delorto förgasare
malossi kopling + att det är bytt ramlager vev och variatorer och
har säkert glömt nåt.
glömde skriva några saker
Postat: 1 maj 2010, 17:19
av lindgren2
har du bytt munstycke?
Postat: 1 maj 2010, 17:23
av fredde802
jao jag har bytt munstycke och den gick hur bra som hellst i typ 2 timmars körning. har i 102 munstucke.
Postat: 1 maj 2010, 17:24
av lindgren2
har du gjort nånting i variatorn?
Postat: 1 maj 2010, 17:26
av fredde802
m.
Postat: 1 maj 2010, 17:28
av lindgren2
har ingen aning vad som är fel men moppen skulle gå bättre om du bytte vikter,kopplingsfjädrar och tryckfjäder.

Postat: 1 maj 2010, 17:29
av Muffä
lindgren2 skrev:har ingen aning vad som är fel men moppen skulle gå bättre om du bytte vikter,kopplingsfjädrar och tryckfjäder.

den slutar inte blöddra för de-.- OMFG
Postat: 1 maj 2010, 17:29
av DEA!!
Blöddrar den så får den för mycket bensin.
Vad var det för färg på tändstiftet när du bytte det?
Byt ner i munstycke!
Postat: 1 maj 2010, 17:30
av fredde802
ok:) tack. kan den va glappt i nån kabel som går till cdi boxen?
Postat: 1 maj 2010, 17:31
av lindgren2
Muffä jag menade inte att den blöddrar pga av variatorn utan jag menade att moppen skulle må bättre om han fixade vikter m.m eftersom han har ganska vass setup
Postat: 1 maj 2010, 18:19
av fredde802
hur kan den gå bra i en timma och mitt i allt så börjar den blödra och ge avgas smällar då man är ute och kör?
Postat: 1 maj 2010, 18:34
av roxor_boxor
fredde802 skrev:hur kan den gå bra i en timma och mitt i allt så börjar den blödra och ge avgas smällar då man är ute och kör?
om det är kallt ute så är det mer syre i luften = mer syre till cylindern. då behövs ju mer bensin,, och den får ju för mkt.
right?
Postat: 1 maj 2010, 20:22
av fredde802
kan det bli så stor skillnad på typ 2 - 4 grader?
Postat: 1 maj 2010, 20:54
av roxor_boxor
fredde802 skrev:kan det bli så stor skillnad på typ 2 - 4 grader?
nej det kan det nog inte =P
fast jag har faktiskt upplevt samm sak som dej. jag kör slider och har alltid behövt full choke för att kunna köra, fast nu helt plötsligt behöver jag inte alls det längre,, kan köra på 2/5 choke ist för 5/5. det är tur att man kan reglera så att man slipper byta munstycke så fort nått sådant krånglar.
Postat: 2 maj 2010, 11:47
av fredde802
hmmmmm får se hur jag gör;) misstänker att det är nå el fel + att tändhatten inte sitter fast ordentligt eftersom den lossnat flera gånger då jag kört
Postat: 3 maj 2010, 16:56
av fredde802
någon som vet hur man fixar kabel glapp??

Postat: 5 maj 2010, 17:07
av fredde802
Nu har jag gjort en film hur mkt den blödrar:
http://www.youtube.com/watch?v=fJV2SWDv29Q
Postat: 5 maj 2010, 20:50
av michaelzwe
låter som om den får för lite bensin.
Postat: 5 maj 2010, 22:00
av freidow
det där låter som att den får för lite bensin, om du inte bytt till sportluftfilter så kan det vara det också. Men vad har du för värmeskala på stiftet nu ? minst 9 på värmeskalan ska du ha när du har 70 cylinder

Postat: 5 maj 2010, 22:31
av bluerider94
du har säkert haft skit i tanken som följt med ner i förgasaren.. Ta av förgasaren och ta loss flotören och alla munstycken.. ta tryckluft och spruta i alla hålen du kommer åt och sen kanske byta bensinfilter för att det inte ska upprepas..
Postat: 6 maj 2010, 15:27
av fredde802
jag har br8hs:) ska jag ha ett br9hs?
Postat: 6 maj 2010, 15:32
av riejudrac03
köp en helt ny moppe fredde

Postat: 6 maj 2010, 16:14
av freidow
fredde802 skrev:jag har br8hs:) ska jag ha ett br9hs?
Ja testa det , det fungerade iaf på min moped

Postat: 7 maj 2010, 17:32
av fredde802
ny 19mm förgasare beställd!:)