får ingen tomgång

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
michaelzwe
Varnad

får ingen tomgång

Inlägg av michaelzwe »

tjena jag var ute igår och satte på 17.5 mm förgasare på moppen setup är effektrör annan koppling och vikter. men får inte till tomgången på den ibland känns de som att tomgången är så hög att den den fortfarande gasar lite när man har släppt gasen. men när de kommer ner i varv så dör den nästan direkt om man stannar.

vad kan vara fel?
Användarens profilbild
St.Anger
Avstängd

Inlägg av St.Anger »

känns som lite förstor förgasare elr?
fel inställd?
Dodavovidod
Elmoped

Inlägg av Dodavovidod »

kolla nålen och hur den är inställd ge mindre soppa :) om den dör skruva bara på tomgången så den blir högre:)
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

St.Anger skrev:känns som lite förstor förgasare elr?
fel inställd?

den går bättre med den iaf. de är de jag tror också vet inte :P
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

Dodavovidod skrev:kolla nålen och hur den är inställd ge mindre soppa :) om den dör skruva bara på tomgången så den blir högre:)
okej då ska blickan på nålen upp va? okej ska testa.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

michaelzwe skrev:
Dodavovidod skrev:kolla nålen och hur den är inställd ge mindre soppa :) om den dör skruva bara på tomgången så den blir högre:)
nålen ska upp... annars om inte det funkar så kolla så att det inte drar tjuvluft... spruta på startgas, om det blir ngn förändring i varvtalet då drar den tjuvluft.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

KarlssoN^ skrev:
michaelzwe skrev:
nålen ska upp... annars om inte det funkar så kolla så att det inte drar tjuvluft... spruta på startgas, om det blir ngn förändring i varvtalet då drar den tjuvluft.

okej men jag startade med startgas efter skolan eftersom den va seg då starta den så hade den tomgång ganska hög också
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

KarlssoN^ skrev:
michaelzwe skrev:
Lämna nålen utanför dethär, den har inte med saken att göra.

Orolig tomgång beror oftast på för mycket luft. Detta fenomen uppkommer ofta om man har luftskruven utskruvad för långt. Skruva in luftskruven i botten och ut 1-2 varv till en början, ooch justera in tomgången med tomgångsskruven. Se till att du har ett litet spel i gasvajern också så att inte den ligger på och drar upp trotteln nå på tomgång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

bensinskalle skrev:
KarlssoN^ skrev:
michaelzwe skrev: okej då ska blickan på nålen upp va? okej ska testa.

Orolig tomgång beror oftast på för mycket luft. Detta fenomen uppkommer ofta om man har luftskruven utskruvad för långt. Skruva in luftskruven i botten och ut 1-2 varv till en början, ooch justera in tomgången med tomgångsskruven. Se till att du har ett litet spel i gasvajern också så att inte den ligger på och drar upp trotteln nå på tomgång.
okej för har inte ställt in förgasaren något och han som hade den innan hade 70cc och sånt på så de kan vara därför elerl?
Dodavovidod
Elmoped

Inlägg av Dodavovidod »

bensinskalle skrev:
KarlssoN^ skrev:
michaelzwe skrev: okej då ska blickan på nålen upp va? okej ska testa.

bensinskalle jag kan skruva min i botten utan att det förändrar tomgången :S sen att lämna nålen utanför det här är lite dumt sakt då han behöver ställa om sin förgasare så den passar in på det motorn behöver för tomgång effekt osv :/ michaelzwe ställ om hela förgasaren lyssna noga på motorn och kolla tomgång osv
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

Dodavovidod skrev:
bensinskalle skrev:
KarlssoN^ skrev: nålen ska upp... annars om inte det funkar så kolla så att det inte drar tjuvluft... spruta på startgas, om det blir ngn förändring i varvtalet då drar den tjuvluft.

bensinskalle jag kan skruva min i botten utan att det förändrar tomgången :S sen att lämna nålen utanför det här är lite dumt sakt då han behöver ställa om sin förgasare så den passar in på det motorn behöver för tomgång effekt osv :/ michaelzwe ställ om hela förgasaren lyssna noga på motorn och kolla tomgång osv
okej får ta och göra de imorgon.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

en fråga till :P startar moppen enklare ifall förgasaren är bra inställt för den startar ibland enklare ifall den är varm jämfört med ifall den är kall
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

michaelzwe skrev:en fråga till :P startar moppen enklare ifall förgasaren är bra inställt för den startar ibland enklare ifall den är varm jämfört med ifall den är kall
Den startar lättare om den är bra inställd.

Att den startar lättare när den är varm är inget konstigt, det gör alla fordon. För att motorn kanske är i 60-80 grader, mot ca 10-15 (som det är i luften just nu).
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

Tullis skrev:
michaelzwe skrev:en fråga till :P startar moppen enklare ifall förgasaren är bra inställt för den startar ibland enklare ifall den är varm jämfört med ifall den är kall
Den startar lättare om den är bra inställd.

Att den startar lättare när den är varm är inget konstigt, det gör alla fordon. För att motorn kanske är i 60-80 grader, mot ca 10-15 (som det är i luften just nu).

okej för förut statade den alltid enkelt men när den började bli trögstartat bytte jag kolv men de verkade inte hjälpa så mycket.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

här en en film också lite när jag kör och sånt också. http://www.youtube.com/watch?v=E4FLZk6aKCU
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dodavovidod skrev: bensinskalle jag kan skruva min i botten utan att det förändrar tomgången :S sen att lämna nålen utanför det här är lite dumt sakt då han behöver ställa om sin förgasare så den passar in på det motorn behöver för tomgång effekt osv :/ michaelzwe ställ om hela förgasaren lyssna noga på motorn och kolla tomgång osv
Nålen påverkar först och främst bränsleblandningen vid halvgas, alltså inte tomgång. Och att ställa nål över huvud taget brukar inte vara att rekommendera på moppar, de går i regel bäst med nålen på mitthacket.

Försök att hitta rätt med huvudmunstycke först innan man börjar titta på detaljer. Du målar ju inte ett hus innan du snickrat på ytterpanalen right?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

bensinskalle skrev:
Dodavovidod skrev: bensinskalle jag kan skruva min i botten utan att det förändrar tomgången :S sen att lämna nålen utanför det här är lite dumt sakt då han behöver ställa om sin förgasare så den passar in på det motorn behöver för tomgång effekt osv :/ michaelzwe ställ om hela förgasaren lyssna noga på motorn och kolla tomgång osv
Nålen påverkar först och främst bränsleblandningen vid halvgas, alltså inte tomgång. Och att ställa nål över huvud taget brukar inte vara att rekommendera på moppar, de går i regel bäst med nålen på mitthacket.

Försök att hitta rätt med huvudmunstycke först innan man börjar titta på detaljer. Du målar ju inte ett hus innan du snickrat på ytterpanalen right?
okej men ja va ute ida och pilla lite men de verkade inte göra nån skillnad men kan de vara för mycket bensin den får?
Dodavovidod
Elmoped

Inlägg av Dodavovidod »

du jag ställde om min idag :) jag hade problemet att den inte hade tomgång den bara dog :( den behövde mer luft kom jag fram till och lite bränsle :) dessutom bensinskalle allt måste vara korrekt inställt för hur vore din bil om den bara fick luft på "halvgas" och inget bränsle ? :/ den vore ledsen tror jag, du har inte fel i det du säger men en korrekt inställning är alltid bra ;)
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

Dodavovidod skrev:du jag ställde om min idag :) jag hade problemet att den inte hade tomgång den bara dog :( den behövde mer luft kom jag fram till och lite bränsle :) dessutom bensinskalle allt måste vara korrekt inställt för hur vore din bil om den bara fick luft på "halvgas" och inget bränsle ? :/ den vore ledsen tror jag, du har inte fel i det du säger men en korrekt inställning är alltid bra ;)
hmm ska testa sen utan sportluftfilter på
Senast redigerad av michaelzwe den 29 april 2010, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

ja den lät precis som att du skulle ha choken i. gör rent luftfiltet och ställ upp tomgången.
och nålen har inget att göra med tomgången att göra (om du nu inte har gjort egna hack eller nått så den står helt åt helvete :wink: )
det är när du gasar som nålen gör skillnad!
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

2stroke4ever skrev:ja den lät precis som att du skulle ha choken i. gör rent luftfiltet och ställ upp tomgången.
och nålen har inget att göra med tomgången att göra (om du nu inte har gjort egna hack eller nått så den står helt åt helvete :wink: )
okej de automat chok på den men ska testa med ett annat filter sen:) har haft tomgången på max och de va ingen skillnad
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

michaelzwe skrev:
2stroke4ever skrev:ja den lät precis som att du skulle ha choken i. gör rent luftfiltet och ställ upp tomgången.
okej de automat chok på den men ska testa med ett annat filter sen:) har haft tomgången på max och de va ingen skillnad
pröva utan luftfiltret då, å kolla om du får tomgång då.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

2stroke4ever skrev:
michaelzwe skrev:
pröva utan luftfiltret då, å kolla om du får tomgång då.
okej om jag har tomgång då kan de vara bara att mitt filter är smutsig?
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

bara så jag är säker den vänstra skruven är tomgång och den högra blaningsskruv?

Bild
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

michaelzwe skrev:bara så jag är säker den vänstra skruven är tomgång och den högra blaningsskruv?

Bild
hehe ja den i mitten är tomgångsskruven ^^
den till höger är luftskruven (skruva in den helt och sen 1,5varv ut det är grundinställningen)

ja, om du då får tomgång om luftfiltret är borta och du ställt in luftskruven sådära så är det bara att göra rent filtret och ploppa på så ska du se att det funkar, annars vinklar du det lite så det INTE pressas mot stötdämparen som du hade på din moppe. det kan ju resultera att den hinner dra mindre luft också, inte bara skit på luftfiltret :wink:

berätta hur d gick :roll:
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

2stroke4ever skrev:
michaelzwe skrev:bara så jag är säker den vänstra skruven är tomgång och den högra blaningsskruv?

Bild
hehe ja den i mitten är tomgångsskruven ^^
den till höger är luftskruven (skruva in den helt och sen 1,5varv ut det är grundinställningen)

ja, om du då får tomgång om luftfiltret är borta och du ställt in luftskruven sådära så är det bara att göra rent filtret och ploppa på så ska du se att det funkar, annars vinklar du det lite så det INTE pressas mot stötdämparen som du hade på din moppe. det kan ju resultera att den hinner dra mindre luft också, inte bara skit på luftfiltret :wink:

berätta hur d gick :roll:

de finns ingen skruv till vänster:P utan de är bara tomgång och blaning. de går inte vinkla den :(
ja de gör ja :D
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jag sa aldrig att det fanns en till vänster :P bara en i mitten och då menar jag mitten på förgasarn såklart :wink: :D
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

testa koppla ur auto choken
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Dodavovidod
Elmoped

Inlägg av Dodavovidod »

han hade ju problemet att den dog när han skulle stanna, du såg ju filmen eller ? när han skulle stanna alltså inte när han stänger av utan när han stannar för T ex röljus -.- notera det här alla "ALLT SKA VARA KORREKT INSTÄLLT FÖR OPTIMAL EFFEKT OCH DRIFTSSÄKERHET" jag bara säger det för det är så rätt -.-df kan han behöva ändra nålen i och med annan förgasare och vad han nu hade för setup ...
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

2stroke4ever skrev:jag sa aldrig att det fanns en till vänster :P bara en i mitten och då menar jag mitten på förgasarn såklart :wink: :D

sant :wink:
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

guth skrev:testa koppla ur auto choken
men den går väll inte igång när man kickar?
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

Dodavovidod skrev:

han hade ju problemet att den dog när han skulle stanna, du såg ju filmen eller ? när han skulle stanna alltså inte när han stänger av utan när han stannar för T ex röljus -.- notera det här alla "ALLT SKA VARA KORREKT INSTÄLLT FÖR OPTIMAL EFFEKT OCH DRIFTSSÄKERHET" jag bara säger det för det är så rätt -.-df kan han behöva ändra nålen i och med annan förgasare och vad han nu hade för setup ...
har både problem när jag stannar och när jag ska starta den på morgon tex elelr när den har stått länge.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

så har varit ute nu men de blev inte så mycket bättre men kollade munstycket och de va i stl 90 så bytte jag ner till 80 körde lite men de va typ ingen skillnad

sen om man höll för hålet på den anslutningen som är på denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=7562 dog moppen
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

men som sagt, ta loss luftfiltret, ställ upp tomgången. kolla så att trotteln hänger en bit ovan för, bara nån millimeter.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

okej men ida när jag skulle åka till skolan så typ gick den väldigt orent och den pös typ ur avgasröret ibland och ville inte komma upp i varv åkte väll inte tillräckligt igår efter jag hade bytt munstycket igår.
Låst