Sida 1 av 1

fel på Derbi

Postat: 3 april 2010, 10:55
av lindbl0m
tja, min Derbi har fått ett problem som jag inte vet vad det är, den går bra 1,2,3an och typ halva 4:an men sen så orkar den inte ett piss mer den ba stannar kvar på 4an om jag inte drar i typ brant nerförsbacke :S så vore härligt om någon kunder svara på vad det kunde vara för fel!

Postat: 3 april 2010, 10:55
av Vicke_95
Drevningen

Postat: 3 april 2010, 10:56
av Tobbe_gp1
har du drevat den??

Postat: 3 april 2010, 10:57
av >n0 oNe<
någon här kör med en jävligt tung drevning o de är inte jag..... 8)

Postat: 3 april 2010, 11:10
av lindbl0m
haha ^^ nej den är inte drevad :P o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?

Postat: 3 april 2010, 11:13
av michaelzwe
lindbl0m skrev:haha ^^ nej den är inte drevad :P o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?
testa att göra rent tanken och göra rent därifrån bensinslangarena går ifrån tanken bara hälla ut besinen i en hink och sen filtrera de genom ett kaffefilter när du häller tillbaka de i tanken :)

Postat: 3 april 2010, 11:17
av lindbl0m
michaelzwe skrev:
lindbl0m skrev:haha ^^ nej den är inte drevad :P o samtidigt som den började gå dåligt så började den ryka mycket mer, har kollat bensinslang, rengjort fögg o sånt men går fortfarande dåligt :/ kan de va sotigt i röret?
testa att göra rent tanken och göra rent därifrån bensinslangarena går ifrån tanken bara hälla ut besinen i en hink och sen filtrera de genom ett kaffefilter när du häller tillbaka de i tanken :)
men ass¨om det hade varit skit i tanken hade den väl inte startat alls/ gått riktigt lamt på alla växlar? och om det är skit i tanken hade jag inte märkt skiten i förgasaren? men kan ju alltid testa :)

Postat: 3 april 2010, 11:27
av guth
går den bättre med choken?

Postat: 3 april 2010, 12:36
av Jonteeee
dåliga kolvringar? hur långt har den gått?

Postat: 3 april 2010, 13:06
av lindbl0m
guth skrev:går den bättre med choken?
ja typ :S

Postat: 3 april 2010, 13:06
av lindbl0m
Jonteeee skrev:dåliga kolvringar? hur långt har den gått?
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400

Postat: 3 april 2010, 13:46
av guth
lindbl0m skrev:
guth skrev:går den bättre med choken?
ja typ :S
byt upp dej i munstycke!

Postat: 3 april 2010, 14:16
av lindbl0m
guth skrev:
lindbl0m skrev:
guth skrev:går den bättre med choken?
ja typ :S
byt upp dej i munstycke!
men har inte trimmat, så det är ingen ide' :/ o idag när jag skulle köra så dog den osså nu går den inte o starta :(
har bytt tändstift men hjälper ej:/

Postat: 3 april 2010, 14:20
av Jonteeee
lindbl0m skrev:
Jonteeee skrev:dåliga kolvringar? hur långt har den gått?
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..

Postat: 3 april 2010, 14:25
av lindbl0m
Jonteeee skrev:
lindbl0m skrev:
Jonteeee skrev:dåliga kolvringar? hur långt har den gått?
ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S

Postat: 3 april 2010, 14:49
av KarlssoN^
lindbl0m skrev:
guth skrev:
lindbl0m skrev: ja typ :S
byt upp dej i munstycke!
men har inte trimmat, så det är ingen ide' :/ o idag när jag skulle köra så dog den osså nu går den inte o starta :(
har bytt tändstift men hjälper ej:/
vilken färg hade stiftet ? det kan vara sot i avgas men måste vara väldigt mkt då..

Postat: 3 april 2010, 14:59
av beckvall
tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.

Postat: 3 april 2010, 15:02
av guth
lindbl0m skrev:
guth skrev:
lindbl0m skrev: ja typ :S
byt upp dej i munstycke!
men har inte trimmat, så det är ingen ide' :/ o idag när jag skulle köra så dog den osså nu går den inte o starta :(
har bytt tändstift men hjälper ej:/
johodu ;) nästan alla mina kompisar har bytt munstycke fastdom kört original!

Postat: 3 april 2010, 15:39
av lindbl0m
guth skrev:
lindbl0m skrev:
guth skrev: byt upp dej i munstycke!
men har inte trimmat, så det är ingen ide' :/ o idag när jag skulle köra så dog den osså nu går den inte o starta :(
har bytt tändstift men hjälper ej:/
johodu ;) nästan alla mina kompisar har bytt munstycke fastdom kört original!
okej låter konstigt att jag ska göra de när min har gått bra i typ 1000 mil xP

Postat: 3 april 2010, 15:40
av lindbl0m
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/

Postat: 3 april 2010, 17:35
av KarlssoN^
lindbl0m skrev:
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/
kolla allt annat innan då.. tex färgen på stiftet.

Postat: 3 april 2010, 19:59
av rajklo
lindbl0m skrev:
Jonteeee skrev:
lindbl0m skrev: ok, kan det stämma på beskrivningen då? isf kan de nog vara de för den har ändå gått snart 1400
är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S
Nej du behöver inte byta cylinder när du byter kolvringar,
men passa på å byt kolven samtidigt som du byter ringarna ;)
Moppen kanske drar tjuvluft? :)

Postat: 3 april 2010, 20:43
av beckvall
har den gått 1400 mil med samma kolv är de dags att byta! byt kolven kostar typ 300kr de är de värt. men kolla stiftet som ovan sa.

Postat: 4 april 2010, 11:11
av lindbl0m
beckvall skrev:har den gått 1400 mil med samma kolv är de dags att byta! byt kolven kostar typ 300kr de är de värt. men kolla stiftet som ovan sa.
okej, är faktiskt rätt många mil :P men har redan bytt stiftet..

Postat: 4 april 2010, 11:12
av lindbl0m
rajklo skrev:
lindbl0m skrev:
Jonteeee skrev: är kolvringarna dåliga brukar dom först tappa orken en del..eller så kanske de kan va membranet som börjar bli slitet och inga orkar hänga med i dom högre växlarna när de blir mera motstånd..
jaha ok, men om det skulle vara utslitna ringar, byter man inte hela cylindern då? :S
Nej du behöver inte byta cylinder när du byter kolvringar,
men passa på å byt kolven samtidigt som du byter ringarna ;)
Moppen kanske drar tjuvluft? :)
okej :) trodde att cylindern pajjades av dåliga ringar? jo jag har kollat de , bl.a. bytt insugsgummi och kollat alla andra ställen :/

Postat: 5 april 2010, 11:39
av lindbl0m
KarlssoN^ skrev:
lindbl0m skrev:
beckvall skrev:tycker du ska byta kolv. och sen se hur den går.
en svårstartad motor är en sliten motor och en lättstartad motor är en fräch och bra motor.
okej men vill ju vara säker på förbättring vill inte slänga iväg pengar i onödan :/
kolla allt annat innan då.. tex färgen på stiftet.
ok ska göra de, men bytte stiftet häromdan men ok

Postat: 5 april 2010, 11:45
av guth
men kolla FÄRGEN på stiftet :)! och eftersom den går bättre med choken kan man ju säga den går bättre med mer bensin, eller hur? och de skadar ju ändå inte att pröva :)

Postat: 5 april 2010, 18:53
av lindbl0m
guth skrev:men kolla FÄRGEN på stiftet :)! och eftersom den går bättre med choken kan man ju säga den går bättre med mer bensin, eller hur? och de skadar ju ändå inte att pröva :)
oj ok :) ja de kan man ju men den startar inte alls nu .. men om det inte är tändstiftet så är de nog ringarna elle nått !

Postat: 5 april 2010, 19:11
av Twix_112
Elda ur avgassystemet

Postat: 9 april 2010, 16:33
av lindbl0m
Twix_112 skrev:Elda ur avgassystemet
jag har tänkt på de, men verkar inte passa in på symptomen men ska göra rent förgasaren ordentligare i helgen så får se sen.

Postat: 9 april 2010, 18:42
av fax110
lindbl0m skrev:
Twix_112 skrev:Elda ur avgassystemet
jag har tänkt på de, men verkar inte passa in på symptomen men ska göra rent förgasaren ordentligare i helgen så får se sen.
kolla kompressionen är ju en ide. rengör förgasaren och luftfiltret och sådana grejer , har den bra kompression så är det troligtvis något med bensinen/tändningen som spökar

Postat: 9 april 2010, 19:19
av sendan94
Vad är de för färg på tändstiftet ? alltså där den tänder, den lilla böjen som sitter längst ner på tändstiftet, är det mycke ljust eller är de nästan svart? eller brunt?

förstår du? :D

Postat: 9 april 2010, 20:01
av tobbee7
var samma på min, det är för litet munstycke, men testa och dra in koken(stavning)