Sida 1 av 1

Trimtändning

Postat: 18 mars 2008, 16:33
av kristian
Hej undrar om men ska byta tändning om man har en cylinder på 75cc omdet är riskabelt på något sätt och vilken trim tändning ska man ha.
Har en drac 00.

Postat: 18 mars 2008, 16:46
av Dahl
Nej, det behöver du verkligen inte.

Förklaringen får du lista ut själv.

Postat: 18 mars 2008, 16:48
av kristian
varför inte blir det inte bättre drag i moppen då

Postat: 18 mars 2008, 16:50
av Dahl
Jag tänkte att du ville veta det i en säkerhetssyn?

Klart du kan byta tändning, men om du ska lira din Arre så tycker jag det bara är onödigt med pengar. Ställ om din orginal-tändning istället.

Postat: 18 mars 2008, 16:53
av kristian
hur ställer man om orginal tändningen då

Postat: 18 mars 2008, 16:57
av Dahl
Gissa? Du startar moppen, tar av kylarslangarna, tar fram vattenslangen och sprutar in i cylindern. Sen tar du och pissar på svänghjulet...

Exakt som du gör på vilken annan tändning. Dock så tror jag då inte det hjälper dig så speciellt mycket, om du letar efter effekt-rop. Då får det nog bli så att du invensterar i en finare cylinder + tillbehör.
Om inte, så är du nöjd med fanskapet du har och kör på original-inställningarna @ original tändningen.

Postat: 18 mars 2008, 17:05
av kristian
du ska inte flepa mig bara för att du kan så mycket som du tror

Postat: 18 mars 2008, 17:22
av Dahl
Jag var sarkastisk.

Smäll på en jävla innerotor-tändning @ 3,0 förtändning, så ska du se på fan.

Postat: 18 mars 2008, 17:25
av kristian
vad händer då går moppen i små bitar, såg att du hade haft en jävla många moppar eller är det inte dina allihop

Postat: 18 mars 2008, 17:30
av Dahl
Alla är inte mina. Men 5 av dom var det.

Iallafall, har du satt tändningen på för mycket förtändning så skär/spikar den. Tändningen tänder alltså för "snabbt", milt(förenklat) sagt.

Postat: 18 mars 2008, 17:33
av kristian
ok tack så mycket, nu börjar det bli bra svar, skulle det va bra att byta koppling många gör det

Postat: 18 mars 2008, 17:35
av kristian
skulle det va bra eller dåligt med trimm tändning och blir det stor skillnad i drag

Postat: 20 mars 2008, 13:02
av Joz
trimmtändning kan vara en stor fördel på hypers och midrace moppar då den varvar upp mycket fortare men det är svårt o ställa in om man inte vet hur man ska göra.

Postat: 20 mars 2008, 13:10
av kristian
ok men det är väll bara att tästa sig fram

Postat: 20 mars 2008, 13:11
av Joz
mycket kan pajja om du testar utan o veta rätt mycket.

Postat: 20 mars 2008, 13:17
av kristian
som vadå.

Postat: 20 mars 2008, 13:18
av Joz
membranet/ kolven kan spika osv....

Postat: 20 mars 2008, 13:19
av Sendarajder
köp trim tändningen på blocket kostar 1000kr den gör så att tändstiftet är igång hela tiden alltså den slutar aldrig gnista:P 8)

Postat: 20 mars 2008, 13:52
av Henry
hyosungsf50 skrev:köp trim tändningen på blocket kostar 1000kr den gör så att tändstiftet är igång hela tiden alltså den slutar aldrig gnista:P 8)
Hur troligt låter det?


Nej, du ska inte ha någon trimtändning och dahl vet vad han snackar om.

Postat: 20 mars 2008, 17:37
av kristian
ok. henry vet vad han snackar om. vad händer om jag slenger på en då.

Postat: 20 mars 2008, 19:29
av Henry
kristian skrev:ok. henry vet vad han snackar om. vad händer om jag slenger på en då.

Inte så mycket, tror ärligt talat du inte märker någon skillnad.